Efter ett mycket stort antal inlägg i tråden och många teorier tänkte jag att det kunde vara nyttigt att gå tillbaka till hur PU lade upp sitt mål mot CP, det finns både fakta och bedömningar som underförstått styr den allmänna opinionens uppfattning än idag.
Granskningskommissionen ger en inblick i GMP som är en del av åklagare Helins beslutsunderlag
SOU 1999:88 del 3 sid 867- Gärningsmannaprofilen
Sveavägen
Från Grand till mordplatsen är det ca 330 m och det tar drygt fem minuter att promenera i maklig takt. När paret Palme börjar promenaden fortsätter de Sveavägen söderut.
Ett lämpligt avstånd att förfölja på kunde vara 25-50 m, för att inte väcka uppmärksamhet.
När ett tillräckligt folktomt ställe bjuder sig tar det inte många sekunder att nå fram till offret.
Dessutom är det ett oeftergivligt krav att i detta skede försöka fastställa om det inte finns några livvakter i närheten. Av vittnesuppgifter att döma har förföljandet skett på betydligt närmare avstånd vilket i sig bedöms utgöra tecken på bristande professionalism, men det kan även bero på kunskap om att det inte fanns livvakter kring Palme. Kunskaper som man fått genom att förfölja honom före biobesöket.
Det är först när paret Palme korsat Sveavägen som det är tämligen säkert att det inte finns några livvakter kring dem och ett närmande kan ske.
Paret stannar direkt när de kommit över på andra sidan Sveavägen och tittar i SARI-butikens skyltfönster.
I detta läge måste gärningsmannen bestämma om han skall skjuta eller inte. Av flera skäl bestämmer han sig för att avstå. Den mest sannolika förklaringen är att det rör sig människor i närheten. Men eftersom han följt efter så nära tvingas han passera paret Palme.
Den fortsatta promenaden längs Sveavägens östra sida är ofullständigt känd.
Endast ett vittne, Nicola F, har sett paret Palme under denna del. Hans uppfattning är att han såg dem vid La Carteriebutiken i kvarteret mellan Adolf Fredriks Kyrkogata och Tunnelgatan.
Han såg att en person gick efter dem, längst ut på trottoaren. Det innebär att gärningsmannen måste ha väntat in paret någonstans eftersom de stod en stund vid SARI-butiken.
Trottoaren är mycket bred men att stanna upp och vänta ökar risken för att dra uppmärksamhet till sig.
Enligt Lisbeth Palme stannade man vid ytterligare något butiksfönster.
I detta läge tvingas gärningsmannen passera Palme och ett rimligt val i den situationen är att gå en rejäl bit framför dem och invänta vid en lämplig plats.
Fråga uppkommer nu om det inte fanns risk att paret Palme i alla fall skulle ta taxi eller tunnelbana vid Kungsgatan.
I så fall börjar möjligheterna snabbt rinna ut för gärningsmannen och det första tillfället blir vid Tunnelgatan, som ger rimlig chans att springa in på en sidogata efter skotten. Efter denna korsning finns inte så många lämpliga möjligheter, om ens någon.
Svaret på frågan varför mordet inträffade där det faktiskt gjorde är således troligen att det var den enda plats det kunde ske på.
Utan att lägga orsaksdimension i påståendet blir det således så att offrets beteende avgör valet av den plats där mordet skall äga rum, vilket i sig kan vara ett tecken på bristande professionalism hos gärningsmannen, som ju sannolikt helst vill agera på en förvald plats.
Denna bedömning ändras inte i grunden om man tänker sig att gärningsmannen gick
över Sveavägen betydligt längre söderut.
Källa:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/1999/01/sou-199988--/
Utgångspunkten för GMP är den ensamagerande gärningsmannen som förföljer LOP från Grand först på västra och sedan på östra sidan av Sveavägen och skjuter OP vid Dekorima i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. I GMP finns antydningar (brasklappar) om en eventuell konspiration.
Vid en genomläsning finner jag därför att man diskuterat följande i form av följande reflektionsbegrepp.
Ensamagerande gärningsman – Konspiration
Inga livvakter - Livvakter
Bristande professonalism hos GM – Professionell GM
GM korsar Sveavägen vid Sari efter LOP – GM korsar Sveavägen framför LOP ”längre söderut".
För att vara riktigt ärlig så förstår jag inte vad man menar med detta stycke betitlat Sveavägen i GMP och hur man kan få in CP i detta begriper jag inte. Bara tanken att CP inte skulle ”väcka uppmärksamhet" under förföljandet låter en smula bisarrt.
Att
bestämma ” Ensamagerande gärningsman – konspiration” har PU/Åklagare
Helin gjort genom att
åtala CP som ensamagerande GM. Frågan om livvakter har en brasklapp om förföljande av LOP före biobesöket vilket blir ytterligare ett argument mot CP. Professionalism hänger samman med detta och jag har svårt att se att CP skulle ha den professionalism som krävs för att upptäcka livvakter.
GM’s förmåga att anpassa sitt agerande till att LOP korsar Sveavägen diskuteras också med alternativt agerande för GM som ensamagerande. I ett konspirationsaltermativ löses det enkelt genom att via WT ge den förföljande Grandmannen uppgiften att skjuta OP.
Även i Olle A's tips om ”finskornas" uppgift om att den sk Dekorimamannen på finska fått ordern ”att han skulle fortsätta att lösa sin uppgift tyder på en organiserad attentatsgrupp med förutbestämda uppgifter.
SOU 1999:88 del 2 s. 401-403 – Dekorimamannen
Tipset hade följande bakgrund. Journalisten Olle A vände sig hösten 1992 till PU med uppgiften att han hade en källa som träffat en kvinna på en Finlandsbåt. Kvinnan hade berättat att hon mordkvällen tillsammans med en väninna varit på bio och sedan gått Sveavägen norrut. Väninnan hade frågat en man, som stod i hörnet Sveavägen Tunnelgatan, vad klockan var. Mannen hade inte velat svara. Medan väninnan försökte få ett svar talade mannen i en walkie-talkie och sa att han var igenkänd samt fick svaret att han skulle fortsätta ändå.
Källa:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/1999/01/sou-199988--/
Det mer och mer osannolika att det handlar om en ensamagerande GM gör därför att jag väljer konspiration som alternativ vilket öppnar för planering och ledning av en operation.
Om det är en konspiration så förutsätter det ledning och planering. Det finns en hel del i markstridsreglemente som kan tas som stöd för detta.
Källa: Markstridsreglemente 1:2. Ledning. R FM MSR 1:2 Ledn FU 2013.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://hemvarnet.se/UserFiles/Utbildningsgrupper/Bohusdalgruppen/filer/MSR_1_2_Ledning_FU_2013.pdf&ved=2ahUKEwiX2YL52cTqA hWKs4sKHSxMD9QQFjAAegQIBxAC&usg=AOvVaw3gfNDgCdcgZJ MAkNQD9Qpt
Jag har ingen utbildning och/eller erfarenhet av underrättelsetjänsters ledning och planering av attentat men däremot både utbildning och övningserfarenhet i ledning och planering av markstrid.
Jag kan tänka mig att det fanns likheter mellan specialförbandens infiltration och likvidation av högre fientligt befäl, typ general, i en krigssituation och MOP.
Min uppfattning är att det fanns
en grupp/grupper under en
ledning av en chef som jag inte har kunnat identifiera i rapporteringen om MOP. Låt oss glömma allt det där om James Bond mm.
Jag är däremot övertygad att han
fanns i området kring biografen Grand och
ledde operationen vid både
samlad orientering och ordergivning under planeringsfasen och
ledning via någon form av samband (radio/wt ?) under genomförandefasen.