2020-07-11, 00:31
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Inte alla, vad du läser på kvällstidningar är vad de vill du ska förstå, lita aldrig på vad media säger.
Håll avstånd och tvätta händerna för det är en lång resa vi har framför oss.

Det folk inte förstår att risken för att få Covid-19 kommer att förändra jorden som vi kännde till den.
Det blir nya tider,,
Citera
2020-07-11, 00:33
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Gör det någon större skillnad? Vad är man för människa om man håller på att gå i bitar för att man inte får åka Finlandsfärja? Jag gissar att jänkare, britter, spaggar och spanjorer har lite annan syn på det där med att få röra sig ute i friska luften. Svenskar ska bara hålla käften, vi har knappt märkt av den här pandemin om vi ska jämföra med omvärlden. I-landsproblem deluxe att lyssna på hur svenskar inte fått hänga i grupper större än 50 pers. Bu fuckin hu på oss.

De är i alla fall inte uppe i fjällen och skrämmer ihjäl renkalvar för att de vill ta selfies och klappa dom.
Citera
2020-07-11, 00:35
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vi får väl se. Förhoppningsvis kommer ett vaccin inom en relativ snartid. Vi ska dock högst troligen igenom en höst och en vinter utan sagda vaccin så jag tycker fortfarande att det är för tidigt att göra bokslut kring både ekonomin och i dödstal. Dock hoppas nog alla att våra grannländer slipper lika höga dödstal som vi haft i Sverige under våren.
Ändock om någon sa till mig vid årsskiftet att större delen av världen skulle stänga ner under en period av 4-5 månader 2020 så hade jag trott att sagda person var fullständigt galen. Således, jag tar ingenting för givet längre. Det borde verkligen ingen göra.

Det är en ny tideräkning före och efter Corona.
Citera
2020-07-11, 00:37
Medlem
Citat:
Gör det någon större skillnad? Vad är man för människa om man håller på att gå i bitar för att man inte får åka Finlandsfärja? Jag gissar att jänkare, britter, spaggar och spanjorer har lite annan syn på det där med att få röra sig ute i friska luften. Svenskar ska bara hålla käften, vi har knappt märkt av den här pandemin om vi ska jämföra med omvärlden. I-landsproblem deluxe att lyssna på hur svenskar inte fått hänga i grupper större än 50 pers. Bu fuckin hu på oss.
Det är väl samma mentalitet med amerikaner. Det är något fel med människor. Korkade och själviska. Vet nog inte mycket om vad en pandemi är.
Citera
2020-07-11, 00:38
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det folk inte förstår att risken för att få Covid-19 kommer att förändra jorden som vi kännde till den.
Det blir nya tider,,
Ska jag vara ärlig tror jag att allt återgår till det normala, precis som det gjort efter varenda pandemi före denna. Viruset muterar sig själv ur historien eller framkallar i värsta fall snuva i framtiden. Man får låta tiden ha sin gilla gång och vänta in detta, man behöver inte vara som en dampunge som inte klarar av att ta det lugnt och umgås med sig själv ibland. Dagens svennebanan verkar hata sig själv och kräver konstant umgänge och förströelse för att inte ta till repet av förtvivlan...

”Buhu! Öppna klubbarna och restaurangerna! Wuää! Vi vill resa annars suger livet!”
Citera
2020-07-11, 00:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Utvecklingen skiljer sig väldigt mycket från land till land, så det säger inte så mycket. I Norge, Danmark och Finland är det knappast någon acceleration det handlar om.

Det har varit tydligt att vi med all sannolikhet tabbat oss totalt i flera månader. Det enda som skulle kunna "rädda" oss är om viruset muterar till att bli rent överjävligt smittsamt.
En teori dök upp i en diskussion om de olika mutationer. Jag vet inte om du kommer ihåg i början när man gissade att asiater skulle vara känsligare för viruset då de har fler ACE2-receptorer i framförallt lungorna. Det stämmer nog och gällde säkert den mutationen som var prevalent i Kina och övriga Asien. Man har sett tre varianter: A som var den ursprungliga sedan B som var prevalent i Wuhan och sedan närliggande länder. Där var det nog så att viruset kanske inte skulle få fäste i övriga världen och den informationen var det som FHM och Tegnell gick på när man i början sa att detta virus skulle inte drabba oss i vår del av världen. Samma sa också Trump i USA.

Det kan mycket väl vara så att detta stämde då. Sedan kom D614G med mutationer som påverkade spike-proteinet och förutsättningarna förändrades radikalt.

Bara en ogrundad hypotes men intressant.
Citera
2020-07-11, 00:40
Medlem
Jag finner detta fenomen med människor skumt att folk inte tar pandemi som seriöst. Jag undrar ändå varför?
Citera
2020-07-11, 00:44
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det är väl samma mentalitet med amerikaner. Det är något fel med människor. Korkade och själviska. Vet nog inte mycket om vad en pandemi är.
Sant, men många av amerikanerna var i alla fall inlåsta och blev av med sina jobb. Jag har jobbat sen viruset hette 2019-nCoV och rört mig helt fritt i samhället under hela den här tiden. Jag kan inte klaga på mina möjligheter i alla fall. Blir man ”tokig” av att se fyra väggar i Sverige har man nåt fel i huvudet.
Citera
2020-07-11, 00:47
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
En teori dök upp i en diskussion om de olika mutationer. Jag vet inte om du kommer ihåg i början när man gissade att asiater skulle vara känsligare för viruset då de har fler ACE2-receptorer i framförallt lungorna. Det stämmer nog och gällde säkert den mutationen som var prevalent i Kina och övriga Asien. Man har sett tre varianter: A som var den ursprungliga sedan B som var prevalent i Wuhan och sedan närliggande länder. Där var det nog så att viruset kanske inte skulle få fäste i övriga världen och den informationen var det som FHM och Tegnell gick på när man i början sa att detta virus skulle inte drabba oss i vår del av världen. Samma sa också Trump i USA.

Det kan mycket väl vara så att detta stämde då. Sedan kom D614G med mutationer som påverkade spike-proteinet och förutsättningarna förändrades radikalt.

Bara en ogrundad hypotes men intressant.

Misstänker att man kan ha kollat på t.ex. SARS också, som ju mest fick några slentrianutbrott utanför Kina. Jag trodde i ärlighetens namn att smittan kanske mest skulle stanna i Kina också.
Citera
2020-07-11, 00:48
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Misstänker att man kan ha kollat på t.ex. SARS också, som ju mest fick några slentrianutbrott utanför Kina. Jag trodde i ärlighetens namn att smittan kanske mest skulle stanna i Kina också.
När de stängde ner Wuhan och senare hela Hubeiprovinsen insåg jag att det bara var en tidsfråga innan viruset nådde Europa (och resten av världen).
Citera
2020-07-11, 00:51
Medlem
Citat:
Sant, men många av amerikanerna var i alla fall inlåsta och blev av med sina jobb. Jag har jobbat sen viruset hette 2019-nCoV och rört mig helt fritt i samhället under hela den här tiden. Jag kan inte klaga på mina möjligheter i alla fall. Blir man ”tokig” av att se fyra väggar i Sverige har man nåt fel i huvudet.
Sant och det kan jag hålla med om. Men dom jag pratar om är amerikanerna nu som går runt vanligt och folk som gör en stor grej av att använda en mask och blir as arga utav det och använder våld när någon säger till en att göra det.
Citera
2020-07-11, 00:51
Medlem
urgts avatar
Citat:
När de stängde ner Wuhan och senare hela Hubeiprovinsen insåg jag att det bara var en tidsfråga innan viruset nådde Europa.

När det började blossa upp i Italien förstod man ju att det var allvar i alla fall. I det läget hade jag stängt gränserna och funderat över karantänsåtgärder för hemresande svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in