Citat:
Ursprungligen postat av
YP4XQ
Trasig? Kanske är den bara låst i ett läge på grund av sot/skit eller är det för höga värden ut från motorn och då misstänker de egr....? Eller vad har de gett för detaljer?
Använder du bilen dagligen? Annars montera bort den själv och rengör och sätt tillbaka, eller be mekanikerna göra det åt dig men att du tvättar den själv. Kan vara värt det.
Runt 3000 kr kostar en EGR-ventil för dagens bilar
Den har enbart gått som sommarbil under de 15 åren jag har haft den. 9200 mil när jag köpte den och nu 12800 mil. Körde rätt mycket de första somrarna, tanken var att jag skulle ha den som bruksbil men den var ju så fin så den fick bli sommarbil istället.
Ja det är ju dagens bilar det men för en 97? Ska den verkligen kosta 5500 för en ny original? Enligt länken som någon vänlig skäl gav mig här uppe nånstans så skulle de ligga på runt 164$ + frakt moms och tull GM original men det kan ju knappast bli 5500 i slutändan.
Att göra rent funderade jag på men då måste man väl skruva isär en del annat också som det är sot i osv eller? Såg en youtuber som gjorde rent egr mm och det var ju en hel del annat som sagt han skruvade isär med.
Inga mer detaljer än att det var egr det var fel på enligt deras felsökningsdator. Den gick igenom besiktningen utan anmärkning och inget av för höga avgasvärden.