2020-07-11, 00:09
Medlem
Pilletants avatar
Är priset 5500kr för en ny egr ventil till Cadillac STS 97 normalt?? Vet inte ens om den är original förresten. Enligt butiken ska den vara det men den är silverfärgad och i min bil som har originalet kvar är den svart lite mörkgrönaktig. Såg att säljare hade original (enligt påstående) på Amazon men är det tillförlitligt?? Var köper ni era original egr ventiler???

Tacksam för svar.
Citera
2020-07-11, 08:30
Medlem
morkfromorks avatar
kolla andra bilar med samma motor?
Citera
2020-07-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilletant
Är priset 5500kr för en ny egr ventil till Cadillac STS 97 normalt?? Vet inte ens om den är original förresten. Enligt butiken ska den vara det men den är silverfärgad och i min bil som har originalet kvar är den svart lite mörkgrönaktig. Såg att säljare hade original (enligt påstående) på Amazon men är det tillförlitligt?? Var köper ni era original egr ventiler???

Tacksam för svar.

Du får nog fundera lite till.... För mig veterligen tillverkades Cadillac STS från 2004(årsmodell 2005)-2011. Så har du en -97 så är den värd jävligt mycket pengar......

Däremot fanns Cadillac Seville STS -97....
Och kollar du på denna sida så finner du original AC Delco EGR-ventil en bit ner, och priset där tyder ju på att det pris du fått på över 5000kr inte är riktigt vettigt....

https://www.partsgeek.com/catalog/1997/cadillac/seville/air_intake/egr_valve.html
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-07-11 kl. 11:53.
Citera
2020-07-11, 19:58
Medlem
Pilletants avatar
Tack så mycket för svaren. Skall kolla detta. Nån mer här inne som har en åsikt?
Tacksam för fler svar.

STS = Seville Touring Sedan. Har aldrig funnits något som hette Seville STS (sådant sades i folkmun precis som t.ex. Chrysler Imperial trots att Imperial blev ett eget märke hösten 54 som 55 års modell, men inte hos Cadillac) däremot Seville fanns och nu heter den ct6.
Senast redigerad av Pilletant 2020-07-11 kl. 20:03.
Citera
2020-07-11, 20:05
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Tacksam för svar.
Öppnar den inte och fått anmärkning på besiktningen?
Citera
2020-07-11, 20:06
Medlem
Pilletants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Öppnar den inte och fått anmärkning på besiktningen?

onepp har aldrig fått en tvåa eller anmärkning de senaste 15 åren.
Citera
2020-07-11, 20:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
onepp har aldrig fått en tvåa eller anmärkning de senaste 15 åren.
Varför ska du byta den då?
Citera
2020-07-11, 21:46
Medlem
Pilletants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Varför ska du byta den då?

För att motorlampan lyser och det är konstaterat att det är egr ventilen som är trasig, samma verkstad som tar 5500kr för en egr ventil.
Citera
2020-07-11, 22:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
För att motorlampan lyser och det är konstaterat att det är egr ventilen som är trasig, samma verkstad som tar 5500kr för en egr ventil.
Ahaaa då förstår jag
Citera
2020-07-11, 22:33
Medlem
Citat:
Tack så mycket för svaren. Skall kolla detta. Nån mer här inne som har en åsikt?
Tacksam för fler svar.

STS = Seville Touring Sedan. Har aldrig funnits något som hette Seville STS (sådant sades i folkmun precis som t.ex. Chrysler Imperial trots att Imperial blev ett eget märke hösten 54 som 55 års modell, men inte hos Cadillac) däremot Seville fanns och nu heter den ct6.

Nja..... Enligt GM’s egen reklamfilm så kallar dom den Seville STS...

https://youtu.be/pdBYtXV13Xg
Citera
2020-07-11, 22:42
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:

Trasig? Kanske är den bara låst i ett läge på grund av sot/skit eller är det för höga värden ut från motorn och då misstänker de egr....? Eller vad har de gett för detaljer?

Använder du bilen dagligen? Annars montera bort den själv och rengör och sätt tillbaka, eller be mekanikerna göra det åt dig men att du tvättar den själv. Kan vara värt det.

Runt 3000 kr kostar en EGR-ventil för dagens bilar
Citera
2020-07-12, 00:30
Medlem
Pilletants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Trasig? Kanske är den bara låst i ett läge på grund av sot/skit eller är det för höga värden ut från motorn och då misstänker de egr....? Eller vad har de gett för detaljer?

Använder du bilen dagligen? Annars montera bort den själv och rengör och sätt tillbaka, eller be mekanikerna göra det åt dig men att du tvättar den själv. Kan vara värt det.

Runt 3000 kr kostar en EGR-ventil för dagens bilar

Den har enbart gått som sommarbil under de 15 åren jag har haft den. 9200 mil när jag köpte den och nu 12800 mil. Körde rätt mycket de första somrarna, tanken var att jag skulle ha den som bruksbil men den var ju så fin så den fick bli sommarbil istället.

Ja det är ju dagens bilar det men för en 97? Ska den verkligen kosta 5500 för en ny original? Enligt länken som någon vänlig skäl gav mig här uppe nånstans så skulle de ligga på runt 164$ + frakt moms och tull GM original men det kan ju knappast bli 5500 i slutändan.

Att göra rent funderade jag på men då måste man väl skruva isär en del annat också som det är sot i osv eller? Såg en youtuber som gjorde rent egr mm och det var ju en hel del annat som sagt han skruvade isär med.

Inga mer detaljer än att det var egr det var fel på enligt deras felsökningsdator. Den gick igenom besiktningen utan anmärkning och inget av för höga avgasvärden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in