2020-07-10, 19:20
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
fast det har ju framkommit att genetik och dna har väldigt stor betydelse vart i världen man härstammar ifrån ifall man har fallenhet av att bli allvarligt sjuk eller inte .

nature selection

?

Du får gärna ange en källa för detta, helt nya påstående. Det finns ju teorier kring blodgrupper men såvitt jag sett inget om härstamning eller ”dna”?

Somalier dör i Rinkeby, men inte i Somalia. Vietnamesiska gästarbetare dör i Leicester men inte i Vietnam.
Senast redigerad av Richard-III 2020-07-10 kl. 19:21. Anledning: Tillägg
Citera
2020-07-10, 19:21
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ganska många dör i Sydafrika. Där också bland den fattiga svarta befolkningen. D-vitamin är säkert en faktor men speciellt i USA är just socioekonomiska faktorer en större orsak. Man har heller inte sett några skillnader som kan kopplas till etniciteter på genetisk nivå. Dessutom så är inte alla våra invandrare mörkhyade som Syrianerna som är hårt drabbade.

Att främst svarta dör i Sydafrika är inte konstigt då vita utgör en försvinnande liten del av befolkningen. Med tanke på segregationen är det inte långsökt att smittan skulle nå svarta delar av befolkningen och aldrig nå den lilla vita del som fortfarande finns. Majoriteten av sydafrikas befolkning är även fattiga. Smittan verkar spridas sakta i ”kluster”.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Sist jag var på en pizzeria, i januari, så var det INTE "vattentäta skott" mellan pizzabagaren och de som serverade, har det ändrats?

Ni kanske inte går på kvarterspizzerior. Där brukar det finnas en enda som gör allt. Tar betalt och bakar pizzor. Självklart får de mer smittor, dels är de ofta i mindre fina kvarter där folk verkar smittas mer, dels mycket kundkontakt och dels som invandrare eller andra generationen lever de i familjer med väldigt mycket kontakt och stora kontaktnät som de inte gjort uppehåll med.

Mängd av smitta kan vara avgörande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
65
Precis. Är det inte riskgrupp?
Citera
2020-07-10, 19:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Bara googla så hittar du hur mycket som helst, det mesta här i världen när det handlar om sjukdommar kan du hitta i ditt dna ,hur du ska kunna bota det är en annan fråga.
Att det finns en massa konspirationsteorier och ogrundade hypoteser vet jag. Men inget annat vad jag kan se. Det finns vissa skillnader mellan clad A, B och C av viruset men det är nog bara en anpassning.
Citera
2020-07-10, 19:23
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Precis. Är det inte riskgrupp?

”>70, med en eller flera underliggande sjukdomar” - så nej.
Citera
2020-07-10, 19:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
https://www.nature.com/scitable/blog/viruses101/hiv_resistant_mutation/
Men det där är HIV. Jag pratar om SARS-CoV-2 och där finns det inga belägg. Kan säkert dyka upp men det finns inget substantiellt på det området förutom ogrundade hypoteser.
Citera
2020-07-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
?

Du får gärna ange en källa för detta, helt nya påstående. Det finns ju teorier kring blodgrupper men såvitt jag sett inget om härstamning eller ”dna”?

Somalier dör i Rinkeby, men inte i Somalia. Vietnamesiska gästarbetare dör i Leicester men inte i Vietnam.

absolut men ditt inlägg visar på att du inte förstår vad genetik och dna är med det påståendet .

här är 1 som går in lite löst på det.

https://www.news-medical.net/news/20200611/Race-related-differences-in-genetic-determinants-of-COVID-19-severity.aspx

genetik och dna har att göra med ALLT
Citera
2020-07-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Sveriges coronapolitik pekar ut vad som händer när man prioriterar samhällets intresse före individens rätt till liv.
Den totalitära demokratin tillåter kritik men korrigerar inte sin kurs, skriver den finländske författaren Jari Ehrnrooth.

https://www.expressen.se/debatt/den-svenska-coronastrategin-tecken-pa-totalitar-utveckling/

Hela samhällets vinning anses vara viktigare än att värna om enskilda individers liv, det som till exempel är fundamentet i den internationella deklarationen för de mänskliga rättigheterna.

Hehe. Det har ju sagts att man inte kan vidta kraftfulla åtgärder i Sverige på grund av demokratin. Giesecke har bland annat strunt som han gett luft åt spelat ut demokratikortet som försvar för denna hållning som gett oss 5 500 döda.

Samtidigt har "diktaturerna" Finland, Norge och Danmark klarat viruset. Vi bör kanske titta på hur de är organiserade och införa den sortens diktatur här. Jag tror att vi blivit lurade av våra 8-klöver till politiker. Vi har trott att man värnar om individen oavsett om hen är en för tidigt född bäbis eller 100-åring. Men det är tydligt att så inte är fallet. Politikerna tycker att vi har för många gamla och de ska bort. Och nu såg de en chans att rensa i befolkningen.
Citera
2020-07-10, 19:27
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det där är HIV. Jag pratar om SARS-CoV-2 och där finns det inga belägg. Kan säkert dyka upp men det finns inget substantiellt på det området förutom ogrundade hypoteser.

Dumt att be om fullständiga peer reviewed studier om sars-cov-2, alldeles för tidigt. Vi får veta mer om hur det förhåller sig i framtiden, det betyder dock inte att motsatsen är sann.
Citera
2020-07-10, 19:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Att främst svarta dör i Sydafrika är inte konstigt då vita utgör en försvinnande liten del av befolkningen. Med tanke på segregationen är det inte långsökt att smittan skulle nå svarta delar av befolkningen och aldrig nå den lilla vita del som fortfarande finns. Majoriteten av sydafrikas befolkning är även fattiga. Smittan verkar spridas sakta i ”kluster”.
Men det finns en klar socioekonomisk komponent i USA såväl som i Sverige och säkert i andra länder. Det är det jag pekar på.

Och vad jag säger sammanfattningsvis så blir moralen och viljan till strama åtgärder därefter. Så länge det inte handlar om de övre skikten i samhället så blir åtgärderna därefter.

Men jag säger också att detta mönster ser man alltid i början på en epidemi. Sedan drabbas även de övriga.
Citera
2020-07-10, 19:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Dumt att be om fullständiga peer reviewed studier om sars-cov-2, alldeles för tidigt. Vi får veta mer om hur det förhåller sig i framtiden, det betyder dock inte att motsatsen är sann.
Man har inte sett några etniska skillnader och då får man gå på det och inte bygga sina hypoteser på något som inte har kunnat beläggas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in