Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Tänk att det visste jag inte heller förrän för en liten stund sedan
Jag hittade en liten kort film där experter förklarar vad som gäller med tvål och handsprit. Båda fungerar

. Nu har jag inte varit så mycket ute på krogen sedan pandemin började och vet inte i vilken omfattning det finns tillgång till handsprit, men jag gissar att det finns både i Sverige och Danmark? Men de faktorer du pekar på så kan det alltid vara bra att ha lite egen handsprit med sig så att man kan sprita på efter toalettbesöket.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tval-eller-handsprit-h
Även om det inte finns i rekommendationer från Folkhälsomyndigheten eller danska Sundhedsstyrelsen så tycker jag det är bra när folk är försiktiga och tänker själva. Till skillnad mot partajande influensers som åker till Båstad och festar loss helt utan hämningar så känns det sunt att det finns människor som tänker igenom vilka risker som finns och försöker motverka dem. Jag gissar att den som är försiktig och är noga med handsprit också tänker sig för i de flesta situationer då det gäller att hålla avstånd och inte ger sig in i täta folksamlingar eller kanske handlar på tider då det är lite folk i affären etc. Vissa verkar tro att faran är helt över nu, men vi får nog finna oss i att hålla distans mer eller mindre fram till att vaccineringar kan inledas.
Krogarna är skyldiga att tillhandahålla handsprit i Sverige (och då säkerligen även i Danmark). Jag anmälde förresten en pizzeria till kommunen igår, för att den inte gör det. Inte alls bra.
Jo, man måste tänka själv, och man får också se till att inte dricka så mycket alkohol ute att man börjar slappna av av den anledningen. Det är ju väldigt lätt hänt, och särskilt just i sådana miljöer som där de unga låtsas-jetsettarna var i Båstad...
Jag hade egentligen inte tänkt gå på uteserveringar denna sommar, men nu när man varken får resa utomlands eller dansa, så känns det som att man måste få göra NÅGOT roligt för pengarna som man spar... Dumt, jag vet, men jag maximerar i alla fall säkerheten. Sedan är det ju också så, att det absolut farligaste är att andas in viruset i lungorna. Sväljer man en handfull av dem, så gör troligen magsaften processen kort med dem. Det som har hittats i avföring är ju rester av virus (de antigener på ytan som PCR reagerar på och massproducerar), inte levande virus.