2020-07-10, 11:04
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Haha testonio. Du har i flera månader hoppats på att folk ska förlora sin försörjning i den här farsen. Var försiktig, karma is a bitch.

Detta är över senast hösten. Titta ut genom fönstret, folk lever som vanligt. Proppfullt på barer och restauranger. Volvo säljer bilar igen, och de senaste tre månaderna som aldrig förr i Kina. Underleverantörerna är därför också igång. Rekordförsäljning av bostäder i juni. Samhället har vaknat medan du fortfarande sitter hemma och gömmer dig.

Vi kommer ha under 10 döda per dag i augusti och senast då är det över. Jag förutspår att nattklubbar i Sverige öppnar i september. Här i Polen har de redan öppnat.

Självklart är det så. Har inte märkt någon större förändring i folks vanor. Själv har jag i princip inte ändrat på någonting alls. Denna tråd är nästan det enda sätt pandemin märks av.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men ett vaccin behöver vi!

När vi får vaccin kan vi nog sätta P för den här sjukdomen. I alla fall i i-länderna.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du kom ju inte själv med nåt vidare argument, bara en länk till en bunt artiklar som enligt vad du sa ensidigt stöttade din tes. Måste man lusläsa alla 70 artiklarna för att komna med ett motargument, menar du? I så fall är du tokig, och blir man så tokig av att förespråka munskydd tänker jag akta mig noga för att haha I det diket.

Munskydd är läbbiga och ohälsosamma. Man vill ju andas frisk luft, inte kvalmig, fuktig, varm, syrefattig, koldioxidrik instängd utandningsluft, det säger sig själv.
Har du någon källa på att munskydd är ohälsosamma? det är ingen större skillnad på att andas genom ett munskydd eller inte, du borde pröva själv innan du påstår osanningar.
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tänk att det visste jag inte heller förrän för en liten stund sedan

Jag hittade en liten kort film där experter förklarar vad som gäller med tvål och handsprit. Båda fungerar . Nu har jag inte varit så mycket ute på krogen sedan pandemin började och vet inte i vilken omfattning det finns tillgång till handsprit, men jag gissar att det finns både i Sverige och Danmark? Men de faktorer du pekar på så kan det alltid vara bra att ha lite egen handsprit med sig så att man kan sprita på efter toalettbesöket.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tval-eller-handsprit-h

Även om det inte finns i rekommendationer från Folkhälsomyndigheten eller danska Sundhedsstyrelsen så tycker jag det är bra när folk är försiktiga och tänker själva. Till skillnad mot partajande influensers som åker till Båstad och festar loss helt utan hämningar så känns det sunt att det finns människor som tänker igenom vilka risker som finns och försöker motverka dem. Jag gissar att den som är försiktig och är noga med handsprit också tänker sig för i de flesta situationer då det gäller att hålla avstånd och inte ger sig in i täta folksamlingar eller kanske handlar på tider då det är lite folk i affären etc. Vissa verkar tro att faran är helt över nu, men vi får nog finna oss i att hålla distans mer eller mindre fram till att vaccineringar kan inledas.

Krogarna är skyldiga att tillhandahålla handsprit i Sverige (och då säkerligen även i Danmark). Jag anmälde förresten en pizzeria till kommunen igår, för att den inte gör det. Inte alls bra.

Jo, man måste tänka själv, och man får också se till att inte dricka så mycket alkohol ute att man börjar slappna av av den anledningen. Det är ju väldigt lätt hänt, och särskilt just i sådana miljöer som där de unga låtsas-jetsettarna var i Båstad...

Jag hade egentligen inte tänkt gå på uteserveringar denna sommar, men nu när man varken får resa utomlands eller dansa, så känns det som att man måste få göra NÅGOT roligt för pengarna som man spar... Dumt, jag vet, men jag maximerar i alla fall säkerheten. Sedan är det ju också så, att det absolut farligaste är att andas in viruset i lungorna. Sväljer man en handfull av dem, så gör troligen magsaften processen kort med dem. Det som har hittats i avföring är ju rester av virus (de antigener på ytan som PCR reagerar på och massproducerar), inte levande virus.
Citera
2020-07-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Troll. Det finns alltid en negativ infallsvinkel från din sida. Om folk säljer bostäder till rekordpriser innebär det att det finns folk som köper bostäder till rekordpriser. Och de flesta av dem som säljer sin bostad köper sig en ny, det är ytterst få som går till dyra hyresrätter som inte ens går att få tag på i storstäderna.

Folk har levt som vanligt i Sverige sen mars månad. Så inte bara under sommaren.

Men fortsätt du leta efter den mest pessimistiska och negativa infallsvinkeln. Du har säkert ett lyckligt liv .

I’m not trolling. The information about Volvo is true and I imagine people are anticipating a housing crash and looking to cash out while prices are high.

People haven’t lived normally in Sweden since March. A lot of people locked themselves in through April. A lot of people have cut down spending habits and while this has picked up now in the summer I believe it reasonable that this will change in the re-emergence of this pandemic.

It’s not really a negative viewpoint, I just look at things realistically. I don’t see a point in painting pretty colorful pictures out of bleak surroundings — and a lot of what I bring up here ends up being confirmed over time or as viewpoints shared by economists and scientists.
Citera
2020-07-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag skulle vara benägen att tro att smittan inte beror på yrket utan något annat.

T.ex. behöver ju inte pizzabagaren träffa några kunder (åtminstone inte på de pizzerior jag har besökt) utan det finns annan personal som tar emot beställningen och bagaren bakar pizzan som sen levereras av en helt annan person. Kundkontakten är princip noll.

Men pizzabagare är ofta turkar (jugoslaver, albaner etc). Och turkarna är ju överrepresenterade i dödsstatistiken.

Alltså man borde kanske snarare titta på hur de lever på sin fritid.

Taxichaufförer är inte heller svenskar utan "svenskar". Var bor de? Hur? Vilka umgås de med? osv.

Och alla vet ju att restaurangbranschen drivs av blattar.

Sist jag var på en pizzeria, i januari, så var det INTE "vattentäta skott" mellan pizzabagaren och de som serverade, har det ändrats?

Är det ett sådant här "djupt" tänkande som resulterar i Er inställning till c19?
Kanske ska lägga lite mer tid bakom funderingarna, förvisso fungerar det att kasta ur sig tankar och få de rättade bara man tar till sig det man får förklarat för sig så kör på och lär Er något..
Citera
2020-07-10, 11:06
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Tycker att de som vill bära mask ska få göra det och de som hellre kör utan gör det. De som är rädda för att dö är fria att utnyttja allemansrätten och dra ut i naturen och t.ex tälta och på så vis isolera sig ifrån smittrisker.

Det är lika korkat som att säga:

Tycker att de som vill ha körkort innan de kör bil ska få göra det. Och de som hellre kör bil utan körkort ska få göra det.

Jag skiter högaktningsfullt i om du blir smittad, men du ska fan ta mig inte sprida dyngan till andra!
Citera
2020-07-10, 11:07
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du känner inte till att kondom är ett sen länge väl beprövat preventivmedel?

Jo, fast jag uppfattade det, som att den jag svarade syftade på Tegnells påstående att munskydd är så komplicerat att använda, att vi inte klarar av det. Och då hakade jag på lite! Klarar man av att använda kondom på rätt sätt, så borde man även klara av att använda munskydd på rätt sätt...
Citera
2020-07-10, 11:10
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx

Tycker att de som vill ha körkort innan de kör bil ska få göra det. Och de som hellre kör bil utan körkort ska få göra det.

Jag skiter högaktningsfullt i om du blir smittad, men du ska fan ta mig inte sprida dyngan till andra!

Du kan isolera dig själv om du är sjuk. Men det är alltid och endast den som inte vill bli smittads ansvar att isolera sig själv. .Ingen annan ansvarar för dig. Inte andra människor och definitivt inte staten. Bara du själv.
Citera
2020-07-10, 11:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Självklart är det så. Har inte märkt någon större förändring i folks vanor. Själv har jag i princip inte ändrat på någonting alls. Denna tråd är nästan det enda sätt pandemin märks av.

Det har märkts rörande vissa rutiner i samhället, men jag har lyckats undvika att hamna i kö utanför Apoteket som jag sett att vissa andra gjort. Sedan är ju brutto 5500 döda [mest äldre] ingenting som märks i vardagslivet, där 90000 döda årligen är en normalsiffra.
Citera
2020-07-10, 11:11
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Mexiko noterar högsta dygnssiffran hittills

Mexiko har 7 280 nya fall av coronasmitta registrerats under ett dygn, vilket är den högsta siffran hittills. Samtidigt kopplas 730 nya dödsfall till covid-19.
https://omni.se/mexiko-noterar-hogsta-dygnssiffran-hittills/a/zGvqOO
Citera
2020-07-10, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx

Skyddas du inte av din ansiktsmask?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in