2020-07-10, 11:09
Medlem
Om det är fel avdelning får mod gärna flytta. Men det här borde diskuteras innan fler människor kastar bort sina livsbesparingar.

Avanza-forumen och Facebook-grupper som Aktieraketer, Småbolagsjakten och Aktietips drar till naturen åt sig lycksökare, nybörjare. Tillgängligheten i den här typen av plattformer, alltså att alla kan med liten ansträngning göra inlägg/delta gör också att det blir enkelt att styra och manipulera köpare.

I kombination med att många admins i grupperna är mer inriktade på antalet medlemmar än en sund och normal diskussion gör att alla "go to"-platser för de som vill lära sig mer om aktier och fonder blir infekterade. Det här ser inte gemene man, och blir till en enorm risk.

Clemondo och coronan blev starten
För min del såg jag det först när jag upptäckte i Avanzas kommentarer på aktien att någon skapat en Facebook-grupp för Clemondo-aktierna. En snubbe som kallade sig för Ibra Kadabra höll diverse livesändningar och skrev (för mig) helt obegripliga inlägg om "110% garantera PM vid first north".

Visst har man sett knepiga grejer på Facebook förr, så det var väl mindre viktigt. Problemet dock blev när man inser att småsparare och nybörjare följer efter med hejarop och hyllningar, ställer frågor om råd, etc. Kritiska personer blev utsparkade ur gruppen (av Ibra eller någon Jennie). Efter några månader började Ibra öka upp takten rejält och blandade in nån gubbe som heter Örjan. Han äger en skidbacke och är sveriges främsta på... något. Högst oklar karaktär.

Allt blev hetsigare och folk stressades att köpa, köpa, köpa. "Köp innan PM", "Snart listbyte till first north", "VD är börsens räddning" och annat konstigt. Jennie gör inlägg om "är jag en bra admin" och sparkar alla som säger nej. Tills det bara dog ut och Ibra började med Parans. Nu driver den där Jennie själv Clemondogruppen med varierat resultat. Personliga påhopp är vanligt.

dålig fokus
Nu sitter jag här och ser samma sak hända i Parans, än en gång med Ibra och Jennie i farten men med ännu sjukare inlägg. Ibra Kadabra går loss med trådar där han jämför sig själv med gudar, att han är främst i världen på aktier, alla vill vara Ibra. De som inte köper nu är idioter, de som säljer för tidigt är idioter. I varje grupp ser jag att ibra pratar om listbyte och first north och alla som läser hakar på.

Igen. Folk får göra vad de vill. Men det blir så otroligt tragiskt när oskyldiga tanter sitter och frågar "när går den upp igen" medans Ibra står och filmar sig själv på gymmet.

Det kan inte bara vara jag som sett detta?

Exempel:

https://ibb.co/MPsmj1W
"Jag är tränade sedan barn att förvandlade till maskin på börsen"
"Era barn ser batman, superman mfl på tv? Jag finns på riktig och era pengar växer på riktig"

https://ibb.co/6bGVNL2
"vi är jägare och bestraffare!"

https://ibb.co/Hp0yztv
"En drake med 3 huvudet"
"Jag är upptagen med träning och ingen får kontakta mig."

https://ibb.co/T0zjfKT
"Promenad resan över +10kr till listbyte First North"
Senast redigerad av strudelborg 2020-07-10 kl. 11:17.
Citera
2020-07-10, 11:16
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Om det är fel avdelning får mod gärna flytta. Men det här borde diskuteras innan fler människor kastar bort sina livsbesparingar.

Avanza-forumen och Facebook-grupper som Aktieraketer, Småbolagsjakten och Aktietips drar till naturen åt sig lycksökare, nybörjare. Tillgängligheten i den här typen av plattformer, alltså att alla kan med liten ansträngning göra inlägg/delta gör också att det blir enkelt att styra och manipulera köpare.

I kombination med att många admins i grupperna är mer inriktade på antalet medlemmar än en sund och normal diskussion gör att alla "go to"-platser för de som vill lära sig mer om aktier och fonder blir infekterade. Det här ser inte gemene man, och blir till en enorm risk.

Clemondo och coronan blev starten
För min del såg jag det först när jag upptäckte i Avanzas kommentarer på aktien att någon skapat en Facebook-grupp för Clemondo-aktierna. En snubbe som kallade sig för Ibra Kadabra höll diverse livesändningar och skrev (för mig) helt obegripliga inlägg om "110% garantera PM vid first north".

Visst har man sett knepiga grejer på Facebook förr, så det var väl mindre viktigt. Problemet dock blev när man inser att småsparare och nybörjare följer efter med hejarop och hyllningar, ställer frågor om råd, etc. Kritiska personer blev utsparkade ur gruppen (av Ibra eller någon Jennie). Efter några månader började Ibra öka upp takten rejält och blandade in nån gubbe som heter Örjan. Han äger en skidbacke och är sveriges främsta på... något. Högst oklar karaktär.

Allt blev hetsigare och folk stressades att köpa, köpa, köpa. "Köp innan PM", "Snart listbyte till first north", "VD är börsens räddning" och annat konstigt. Jennie gör inlägg om "är jag en bra admin" och sparkar alla som säger nej. Tills det bara dog ut.

dålig fokus
Nu sitter jag här och ser samma sak hända i Parans, än en gång med Ibra och Jennie i farten men med ännu sjukare inlägg. Ibra Kadabra går loss med trådar där han jämför sig själv med gudar, att han är främst i världen på aktier, alla vill vara Ibra. De som inte köper nu är idioter, de som säljer för tidigt är idioter.

Igen. Folk får göra vad de vill. Men det blir så otroligt tragiskt när oskyldiga tanter sitter och frågar "när går den upp igen" medans Ibra står och filmar sig själv på gymmet.

Det kan inte bara vara jag som sett detta?

Har "följt" Ibra med stor behållning på både Facebook och Twitter. Hans videosändningar är ju ofta stor underhållning, han är helt galen. Hans Twitterkonto är också roligt, tyvärr på det sättet att man skrattar åt, och inte med, honom. Det går ju oerhört snabbt att konstatera att han inte vet vad han pratar om, och att det är en ren P&D i de bolag han är inne och härjar i.

Hans pumpande får ju också en enorm draghjälp av hans 'kompis' Örjan Berglund. Se ex i Clemondo där Örjan (Jörns Bullmarknad AB) per idag äger 7,6 % av bolaget (värde på hans aktier idag, 31,4 miljoner).

Men snart vaknar väl FI kanske..

Edit: En klassisk visdom från Ibra är "Missar tåget är det aldrig försent".
Citera
2020-07-10, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Har "följt" Ibra med stor behållning på både Facebook och Twitter. Hans videosändningar är ju ofta stor underhållning, han är helt galen. Hans Twitterkonto är också roligt, tyvärr på det sättet att man skrattar åt, och inte med, honom. Det går ju oerhört snabbt att konstatera att han inte vet vad han pratar om, och att det är en ren P&D i de bolag han är inne och härjar i.

Hans pumpande får ju också en enorm draghjälp av hans 'kompis' Örjan Berglund. Se ex i Clemondo där Örjan (Jörns Bullmarknad AB) per idag äger 7,6 % av bolaget (värde på hans aktier idag, 31,4 miljoner).

Men snart vaknar väl FI kanske..

Edit: En klassisk visdom från Ibra är "Missar tåget är det aldrig försent".

Samma här. Det ser otroligt ofriskt ut. Men. Oskyldiga investerare verkar inte se det. Folk verkar tycka han är lite rolig och osvensk. Helt förblindade av att de hoppas bli miljonärer. Det är just det farliga. Vanliga människor verkar följa den här dåren och sen när aktierna kraschar och Ibra vänt ryggen till så står de där. Värsta var nog en kvinna i clemondogruppen som skrev "jag går inte in och kollar längre, har tappat för mycket, vågar inte se det".

Det här är människors liv vi pratar om.
Citera
2020-07-10, 11:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Samma här. Det ser otroligt ofriskt ut. Men. Oskyldiga investerare verkar inte se det. Folk verkar tycka han är lite rolig och osvensk. Helt förblindade av att de hoppas bli miljonärer. Det är just det farliga. Vanliga människor verkar följa den här dåren och sen när aktierna kraschar och Ibra vänt ryggen till så står de där. Värsta var nog en kvinna i clemondogruppen som skrev "jag går inte in och kollar längre, har tappat för mycket, vågar inte se det".

Det här är människors liv vi pratar om.

Ja, det är väldigt hänsynslöst beteende som han och hans gäng håller på med. Samtidigt som jag verkligen kan tycka synd om de människorna som ofta inte har så mycket att investera som går på hans skit, så kan jag också bli provocerad att de hoppas på hans trams hela tiden. Ska man investera i enskilda aktier i småbolag man aldrig hört talas om, måste man ju läsa på väldigt mycket och acceptera att risken är enorm. Dessa människor är istället otroligt dåligt pålästa och vill inte ta mer risk än om de köpte SCA..
Citera
2020-07-10, 12:04
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Har man inte dock själv ett ansvar att genomskåda detta?
Citera
2020-07-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Har man inte dock själv ett ansvar att genomskåda detta?

Lätt att säga. Funkar inte så i verkligheten, tyvärr. Och det finns otaliga exempel på det.
Citera
2020-07-10, 12:59
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Lätt att säga. Funkar inte så i verkligheten, tyvärr. Och det finns otaliga exempel på det.

Ja, men människor är väl vuxna.
Folk bör väl fatta att det finns lurendrejare överallt?
Citera
2020-07-10, 14:34
Medlem
Aigiss avatar
Ibra och svänggänget är väl ett tecken i tiden om något. Kolla bara på Robin Hood där amerikanska Svenssons i det närmaste gamblar på aktier som det vore matcher. Även här på flashback ränner det runt massa "trejders" med några få inlägg som haussar all möjlig skit.

Det är väl så här det brukar se ut innan det smäller, igen.
Citera
2020-07-10, 15:01
Medlem
Har ”Ibra Kadabra” nåt Instagram-konto? Har letat, men ännu inte funnit.
Låter som fin underhållning detta.
Citera
2020-07-10, 15:15
Medlem
StalinsKonjaks avatar
Jag tycker det är bisarrt att det faktiskt finns människor som tror (ibra) är proffsig bössmekklare.
Han heter Tongchai Klinkow och är sambo med Jennie. Hans live klipp är ju helt sjuka snackar clemondo med en halvnaken Örjan i en källare.
Citera
2020-07-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ja, men människor är väl vuxna.
Folk bör väl fatta att det finns lurendrejare överallt?

Det är väl därför lagstiftningen är så pass generös mot sådant här skit.

Men det gör ju inte beteendet socialt okej?
Citera
2020-07-10, 15:30
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Detta måste väl ändå vara parodi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in