2020-07-10, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Överlevarna: Så tog vi oss igenom intensivvården

Anna tog farväl av familjen, Alexander tappade tolv kilo och Mehdi dokumenterade dagarna från sjukhussängen. Tre av runt 2 500 svenskar som har intensivvårdats under coronapandemin.
Coronaviruset har slagit hårt mot Sverige. Sedan det första svenska dödsfallet rapporterades i mars har över 5 000 personer avlidit med covid-19.

Men det finns flera statistiska ljusglimtar. Antalet covidpatienter som intensivvårdas sjunker – och dödligheten på iva har minskat kraftigt, vilket SVT Nyheter har tittat närmare på.Under våren och sommaren har vi fått ta del av en rad vittnesmål från människor med covid-19 som har gått igenom den tuffa intensivvården.

Tre av dem är:

Anna Kennhed, 50, Eskilstuna:

Under påskhelgen insjuknade Anna Kennhed och hennes make i covid-19. För Anna blev läget allvarligt – och hon sövdes ned.

– Att ta farväl och inte veta: Kommer jag att vakna? Kommer jag att överleva det här?

Totalt blev det 15 dagar i respirator. I dag mår hon mycket bättre även om hon fortfarande är kroppsligt svag. Stödet från nära och kära samt sjukvården har varit ovärderligt.– Jag är så glad att jag bor i Sverige. Vården har varit fantastisk.

Hör Anna berätta mer om sjukdomen och vägen tillbaka.

Mehdi Saleki, 65, Malmö:

Redan i ambulansen började dokumentärfilmaren Mehdi Saleki filma sig själv. Han vårdades i totalt 19 dagar, varav elva dagar i respirator, innan det stod klart att han skulle klara sig.

– Under dessa dagar har jag varit på en resa, en resa utan gräns. Det fanns inget vitt, det fanns inget svart, det fanns inga raka linjer, berättar han i ett av många vittnesmål från sjukhussängen.

Mehdi Saleki mår bättre dag för dag, men har fortfarande problem med andningen.

Här kan du se mer av Mehdis dokumentation från sjukhuset.

Alexander Cornelius, 27, Örebro:

Från träning sex dagar i veckan till att inte ens ha energi för de mest vardagliga uppgifterna – som att lyfta sin tvååriga son.

– Håller jag i honom i en minut börjar det värka i mina leder.

Alexander Cornelius tappade nästan tolv kilo när han låg nedsövd med respirator. Vägen tillbaka är krävande, men det går framåt. Han har kommit igång med träningen och ska börja jobba igen nästa vecka.

Se mer av Alexanders väg tillbaka.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-intensivvardades-for-covid-19-hor-om-vagen-tillbaka

Ganska tröttsamt att media mjölkar dessa fall hela tiden. OK, vi vet att respiratorvård är tuff mot kroppen. Vad vill media förmedla när man ständigt presenterar dessa oerhört sällsynta undantagsfall?
Citera
2020-07-10, 09:59
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Har dessutom läst att syrehalten minskar och koldioxidhalten ökar, vilket gör det direkt ohälsosamt. I UK undantogs visst många från kravet på mask, t ex barn och de med vissa sjukdomstillstånd. Lite underligt dessutom att det blivit sådan trend med mask mot slutet av pandemin. I början talades det inte alls mycket om det vad jag minns. Det verkar ha rätt stort symboliskt värde, vilket jag tycker vi kan skippa. Viktigare att få andas normalt.

Tycker att de som vill bära mask ska få göra det och de som hellre kör utan gör det. De som är rädda för att dö är fria att utnyttja allemansrätten och dra ut i naturen och t.ex tälta och på så vis isolera sig ifrån smittrisker.
Citera
2020-07-10, 10:00
Medlem
Citat:
Men nu får du väl ändå ge dig, finns väl visst svenskar som jobbar inom taxi och restaurangbranschen, vet inte vilken värld du lever i?

Typ nästan inga.. Jag lever i storstadsverkligheten..

Restaurangbranschen är känd för att sluka invandrade och ungdomar. Det är ju därför det är kris för dessa grupper när det går dåligt för hela branschen.
Citera
2020-07-10, 10:01
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Exakt så är det. Det konstiga är att "högern" här sväljer skiten.
Sväljer man det är man inte höger, sväljer man så ser man staten som den som i till slut ska komma och rädda en.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Yeah sure. Ligger säkert långt före taxichauffören och folk som jobbat med corona.
Här har du från FHM, pizzabagare kommer efter taxichaufförer:

Relativ risk per yrkesgrupp
Den relativa risken för att diagnostiseras med covid-19 skiljer sig mellan olika yrkesgrupper. Den högsta relativa förekomsten återfanns bland yrkesgruppen taxiförare m.fl. följt av yrkesgrupperna pizzabagare m.fl. och buss- och spårvagnsförare.

För yrkesgruppen taxiförare m.fl. var den relativa risken 4.8 gånger högre att diagnostiseras med covid-19 i jämförelse med övriga yrkesgrupper. Yrkesgruppen med flest antal fall är städare.

I tabell 1 presenteras endast de yrkesgrupperna med ett undre konfidensintervall som överstiger 1, vilket är en statistiskt säkerställd ökad förekomst. I figur 1 presenteras de sex yrken där relativ risk är mer än 2.5 gånger högre än övriga yrken.
Tabell 1. Relativ risk per yrkesgrupp. Antal fall och antal verksamma i befolkningen per yrke. Medianålder vid diagnos. Relativ risk (95 % konfidensintervall).
Yrkesgrupp
Taxiförare m.fl.
Pizzabagare m.fl.
Buss- och spårvagnsförare Översättare, tolkar och lingvister m.fl. Restaurang- och kökschefer,

nivå 2

Övriga servicearbetare*
Brandmän 17/5,658 45
Bilrekonditionerare, fönsterputsare och 18/7,831 54 övriga rengöringsarbetare
Fastighetsskötare 97/44,337 53 Städare 164/81,022 48 Restaurang- och köksbiträden m.fl. 113/60,057 52
Antal fall/antal Medianålder i befolkningen vid diagnos
83/12,475 53 34/5,521 49 140/23,319 56 16/4,033 58 23/6,578 49
RR (95 %KI)
4.8 (3.9 - 6) 4.5 (3.2 - 6.3) 4.3 (3.6 - 5.1) 2.9 (1.8 - 4.7) 2.5 (1.7 - 3.8)
2.5 (2.1 - 3) 2.2 (1.4 - 3.5) 1.7 (1.1 - 2.7)
1.6 (1.3 - 2) 1.5 (1.3 - 1.7) 1.4 (1.2 - 1.7)
99/28,394 54
*Exempel på arbetsuppgifter: fyller på varuautomater samt tömmer myntboxar och parkeringsautomater. Avläser el-, gas- och vattenmätare samt kontrollerar TV-licenser

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5e248b82cc284971a1c5fd922e7770f8/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Typ nästan inga.. Jag lever i storstadsverkligheten..

Restaurangbranschen är känd för att sluka invandrade och ungdomar. Det är ju därför det är kris för dessa grupper när det går dåligt för hela branschen.
Jag lever också i en storstad.
Citera
Medlem
Citat:
Har dessutom läst att syrehalten minskar och koldioxidhalten ökar, vilket gör det direkt ohälsosamt. I UK undantogs visst många från kravet på mask, t ex barn och de med vissa sjukdomstillstånd. Lite underligt dessutom att det blivit sådan trend med mask mot slutet av pandemin. I början talades det inte alls mycket om det vad jag minns. Det verkar ha rätt stort symboliskt värde, vilket jag tycker vi kan skippa. Viktigare att få andas normalt.

Det kan ju bara praktiskt om man bär mask, keps/mössa, solglasögon... om man inte vill bli igenkänd.

Vid vissa aktiviteter är detta nödvändigt.
Citera
2020-07-10, 10:06
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Kollade upp vad som gäller för aktiebolag. Så här står det: Ett aktiebolag ska försättas i konkurs om det inte kan betala sina skulder och att betalningsproblemen inte endast är tillfälliga. Borde inte pandemin ha räknats som tillfällig?

https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/avveckla/konkurs-1.3455

Nej. Tillfälliga betalningsproblem rör sig om nån månad eller två.

Inte två år som den här skiten kommer hålla på.
Citera
2020-07-10, 10:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Skulle vara intressant och veta vart en lokalvårdare(städare) hamnar som också är i små utrymmen (med X antal toaletter/dag). Som städar sjukhus,äldreboende,tandläkare och andra vårdinrättningar varje dag.
Städare 1.5
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Sväljer man det är man inte höger, sväljer man så ser man staten som den som i till slut ska komma och rädda en.

Absolut, men t o m Ulf Kristensson som nu låtsas vara höger anser att det är "normalt" att staten ska rädda riskkapitalisternas bolag med permitteringar och hyressänkningar - samtidigt som dessa bolag kan ge utdelning till sina aktieägare i miljon/miljardklass.

Man tillhör högern men kan tänka sig att vara lite vänster också - om det gynnar en själv.

Man vill vara självständig och inte styras så mycket av lagar och bestämmelser - men man vill ändå att staten bestämmer över bidrag till bolagen. Bidrag till människor är däremot nej-nej..

Storhagen har också figurerat i media med mössan i handen. Och berättar hur han skulle ha anställt tiotusentals svenskar om Coronan inte hade slagit till. Och att det inte är så att han skulle vara orolig för sin egen eller sina barns del (alla hade ju kanske 5-600 miljoner var innan Coronan) utan att han tycker så synd om alla som nu blev arbetslösa.. framför allt de som han aldrig hann ens anställa..

När det går bra då är egendomen privat. När det går dåligt - då ska skattebetalarna rädda dessa miljardärer..
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
I Syrien var det överbefolkningen och som efter längre period av torka tvingade in många yngre till städerna där de kom in i den islamistiska gemenskapen, som utlöste kriget.
Svält i USA tror jag inte på, alldeles för fina odlingsförutsättningar där för det. Men fattigdom och uppror på vissa platser är möjligt.

Svält beror sällan på matbrist. På 1860-talet när det var svält i Sverige och det pågick insamlingar till de svältande svenskarna, skickade överklassen iväg mat på export som vanligt. Så har det varit i svältande länder i Afrika. De hade nyss en köttbrist i butikerna på grund av corona, samtidigt slog köttjättarna exportrekord.
Citera
2020-07-10, 10:09
Medlem
Testonios avatar
Citat:

Om du har så klena bebislungor att du inte kan andas med munskydd så lär du inte överleva en vända med Covid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in