2020-07-10, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
Jag skulle inte bli förvånad om det är Stig Engströms röst men jag vettefan om det kan sägas med någon större säkerhet att det är han. Det är en väldigt brusig ljudupptagning där man lätt kan tolka det till att vara nästan vilken man som helst.

Tycker man hör rösten rätt tydligt.

Det hörs också spår av dialekten som Skandiamannen hade.

"Han vart skjuten" på LAC-inspelningen bevisar med hög sannolikhet att Skandiamannen var på plats strax efter MOP.

Men han hann kanske jogga bort till Riddargatan och gömma mordvapnet och jogga tillbaka till mordplatsen.

Först VG, PKK, CP och sedan som avslutning Skandiamannen.

Utredningen av Palmemordet är i klass
med Quick skandalen.
Citera
2020-07-10, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Att någon känner igen SE:s röst på LAC-bandet klockan tjugotre, tjugotvå och tjugo är uppenbart fel.
Det är Chevamannen som med sin biltelefon ringer LAC och berättar att det skett ett mord på Sveavägen. LAC-operatören svarar att hon kopplar till polisen. Där får Chevamannen dock inget svar och efter 80 minuter lägger han på då han hör att en taxichaufför (AD) redan fått kontakt med taxiväxeln. AD får kontakt med Taxi Järfällas växeltelefonist ASP, som frågar om ambulans behövs (vilket AD säger att det gör), ber AD kvarstanna på platsen till polis anländer (vilket AD säger att han ska göra), letar fram numret till polisen och får kontakt med polisledningscentralen (polisinspektör Helin) ungegefär klockan tjugotre och tjugotre (den exakta tidpunkten är okänd då polisens bandupptagnigsutrustning är ur funktion under mordkvällen). Helin missuppfattar dock ASP, som han tycker är "nervös", och skickar istället ut ett riktat anrop till två radiobilar i City rubricerat "Bråk på Sveavägen vid Tunnelgatan". Ingen av de anropade radiobliarna gör sig därför någon större brådska. Detta är den anropstid som senare vakthavande Koci på polisledningscentralen och Hans Holmer fastnade för. Polismännen som hör anropet gör sig emellertid ingen brådska för ett bråk, svarar inte ens på anropet, slutför sina pågående uppdrag (kontrollen av Kungsträdgården samt tanka bilen och handla smågodis) och beger sig först därefter långsamt och på slingervägar mot brottsplatsen (utan att veta vad som just har inträffat). Det är först när ASP, som uppfattar Helins vimsiga tillstånd, kontrollringer LAC en minut senare som LAC börjar misstänka vad som har hänt. LAC kontrollringer polisledningen tjugotre och tjugofem (vilket lyckligtvis spelas in på LAC-bandet). Det är första gången som polisledningen får klart för sig att en skjutning har ägt rum i City. Men, enligt de poliser som anlände först till brottsplatsen, Söderström och Winden, gick områdesanropet om skjutning ut först flera minuter senare, klockan tjugotre, tjugonio och femtio och anlände de till brottsplatsen tio sekunder senare, klockan tjugotre och trettio.

Lägger Chavamannen på efter 80 minuter?
Sekunder menar du antar jag.

Men när det rings in till LAC överhörs andra röster. Det är väl det som hörs på LAC-inspelningen?
Citera
2020-07-10, 01:35
Medlem
Basfaktas avatar
När jag lyssnar på bandet hör jag flera tydliga ord och meningar:

1. Han vart skjuten.
2. Vi hörde bara ett skott.
3. Du måste ha sett nåt.
4. Såg du var han tog vägen?
5. Ja.

Även barndomsvännen måste ju kunna höra samma sak. Och då säger han att det är SE han hör.
Citera
2020-07-10, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

1. Han vart skjuten.
3. Du måste ha sett nåt.
5. Ja.

Även barndomsvännen måste ju kunna höra samma sak. Och då säger han att det är SE han hör.

Sök på "Stig Engströms röst & bildanalys" på Youtube.
Citera
2020-07-10, 01:46
Medlem
Van Nostrands avatar
Remstam har ju haft uppe det här "röstalibit" på sin sida ett bra tag. Nu alltså konfirmerat av den "näre vännen".

Hur som helst. 1 minut efter mordet - då har man koll på vilka som är vid mordplatsen. Borde inte vara en jättesak att fixa inspelningar från hur dessa personerna lät och låta NFC analysera rösterna. Men just ja, utedningen är ju nedlagd. Ah, vad synd...
Citera
2020-07-10, 01:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Sök på "Stig Engströms röst & bildanalys" på Youtube.

Okej, jag har lyssnat. För mig som inte kände SE är det omöjligt att säga något om det här.

Det är därför det är avgörande att hans barndomsvän Olle Madesäter identifierar rösten. SE:s barndomsvän måste ju känna igen SE:s röst.

Jag har inga som helst problem att känna igen mina vänners röster.
Citera
2020-07-10, 02:03
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

1. Han vart skjuten.
3. Du måste ha sett nåt.
5. Ja.

Bra där. Jag fick ihop följande, så då har vi tiderna också.

0:28 De håller på och ringer
0:33, Han vart skjuten
0:35, ? Hörde bara ? skott
0:44 Du måste ha sett dom/nåt
0:55 ? på väg/vägen?

Intressant detta med "bara ett skott" som ju stämmer med det SE sagt i förhör.
Citera
2020-07-10, 02:11
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag ska ärligt talat säga att jag inte hör SE:s röst på LAC-bandet. SE hade en typisk blandning av icke stockholmska som genom åren övergått till täbyiska. Det är en salig blandning men det är också en ganska långsam, beskrivande och eftertänksam dialekt. Rösten på LAC-bandet "han vart skjuten" är en snabb, rak och bitande dialekt som äkta stockholmska, någon som är född i eller runt huvudstaden skulle ha. Jag anser garanterat INTE att SE är GM men den här sekvensen friar inte SE rent tidsmässigt för mordet.

Fråga på det. Hur menar Olle M att ett alternativ skulle fungera? Skulle SE ha stämplat ut 23:19.00-23:19.59 för att sedan återkomma till Skandia via bakdörren och stämpla ut en gång till, och prata ännu en gång med vakterna och att detta sker runt 23:23? Nu fattar jag ta mig fan ingenting.
Citera
2020-07-10, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag ska ärligt talat säga att jag inte hör SE:s röst på LAC-bandet. SE hade en typisk blandning av icke stockholmska som genom åren övergått till täbyiska. Det är en salig blandning men det är också en ganska långsam, beskrivande och eftertänksam dialekt. Rösten på LAC-bandet "han vart skjuten" är en snabb, rak och bitande dialekt som äkta stockholmska, någon som är född i eller runt huvudstaden skulle ha. Jag anser garanterat INTE att SE är GM men den här sekvensen friar inte SE rent tidsmässigt för mordet.

Fråga på det. Hur menar Olle M att ett alternativ skulle fungera? Skulle SE ha stämplat ut 23:19.00-23:19.59 för att sedan återkomma till Skandia via bakdörren och stämpla ut en gång till, och prata ännu en gång med vakterna och att detta sker runt 23:23? Nu fattar jag ta mig fan ingenting.

Du har helt rätt i att den där teorin om att SE sprang runt huset är helt uppåt väggarna.
Citera
2020-07-10, 02:31
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Du har helt rätt i att den där teorin om att SE sprang runt huset är helt uppåt väggarna.

Varför blandar Olle M in en alternativ teori om han är övertygad om att det är SE på LAC-bandet? Måste folk hålla på så här hela tiden? Räcker det inte att Aschberg m fl kört det här racet i alla år genom att köra multipla teorier samtidigt?

Jag hör inte SE på LAC-bandet. Jag tänker dock inte bråka med Olle M. om det om han anser att det är SE. För mig spelar det här ingen roll alls eftersom jag ändå inte tror på SE som GM. Jag kommer aldrig att göra det.
Citera
2020-07-10, 03:04
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Remstam har ju haft uppe det här "röstalibit" på sin sida ett bra tag. Nu alltså konfirmerat av den "näre vännen".

Hur som helst. 1 minut efter mordet - då har man koll på vilka som är vid mordplatsen. Borde inte vara en jättesak att fixa inspelningar från hur dessa personerna lät och låta NFC analysera rösterna. Men just ja, utedningen är ju nedlagd. Ah, vad synd...
Ja, en jävla otur.

Ska man sammanfatta 34 år så har utredningen gått ut på att hitta de som ingenting har med mordet att göra. Det började i dur, alltså VG och slutade i moll, alltså SE.

Jag tror som du. Med dagens teknik borde det gå att separera röster så mycket att det skulle kunna gå att göra en röstanalys. Jämförelsematerial finns det ju gott om via rättegångarna. Som Engströms vittnesmål i Tingsrätten.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-10 kl. 03:21.
Citera
2020-07-10, 03:17
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Dert går att ifrågasätta det mesta här i världen, men det borde vara spiken i kistan om inte Madebrink börjar modifiera sin uppfattning eller visar sig senil eller liknande brasklappar. Det är en häpnadsväckande nyhet.
Ändå mer intressant blir det när detta kopplas ihop med följande:

860514.

Jan Andersson har förevisats samma fotosamling som Engström. Han reagerade för Engströms fotografi och lämnade även en redogörelse för den personens uppträdande på brottsplatsen.

https://drive.google.com/file/d/1YjcC6KDMYnU95SUHcpOJvKbJGQ5-GaOw/view
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-10 kl. 03:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in