2020-07-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Jeg sjekket med Google helt i starten, da var det en oppblussing av søk på Tom Hagen i Tsjekkia noen mnd før AEH forsvant.

Fiskerne snakke vel et østeuropeisk språk som ikke var russisk

Den de hadde søkt var nok Tom Hagen gudfaren. Tsjekkere sitter neppe og googler TH.
Citera
2020-07-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Jeg regner med at alle de bevisene vi har blitt kjent med har vært prøvd ut for retten.

Jeg synes det er synd at han ikke ble fengslet så politiet fikk fullført den planen de hadde, nå sprakk bare saken i offentligheten.

Jeg tar meg i å tro at retten slapp fri kong Salomo, der der ville ha fengslet Jørgen hattemaker.
Holden er vanvittig dyktig. Hvis det blir rettssak blir den lang som et vondt år. Jeg kan ikke tro at de kan vinne frem med mindre et vitne eller en medhjelper sprekker. Må si meg enig med kong Salomo-argumentet. Men så er det heldigvis sånn at det skal være bevis.
Senast redigerad av Gubbanoa 2020-07-09 kl. 21:39.
Citera
2020-07-09, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det kan hende at GM ikke trodde at TH ville legge merke til at en vaskebøtte var forsvunnet. GM visste nok heller ikke at GM fjernet den eneste vaskebøtten som fantes i huset.

At GM fjernet den eneste vaskebøtten som fantes i det huset, kan tyde veldig sterkt på at GM ikke hadde full oversikt over hva som fantes i huset. Hvis TH hadde vært GM hadde han selvsagt sørget for at det var flere vaskebøtter i huset slik at politiet slapp å stusse på at det ikke fantes en eneste vaskebøtte i huset.

Alle drapssaker har feil begått av GM, også denne, uansett hvor godt GM tenker på å skule spor. TH hadde kanskje ikke tenkt på at det skulle flyte med blod. TH ville aldri planlagt at det skulle flyte med blod, og heller ikke kidnappere. Samme med spor på badet som politiet mener indikerer kvelning. TH hadde neppe sett for seg at det skulle bli masse avføring der.
Citera
2020-07-09, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Är övertygad att det är ett dråp i affekt. Men, det är vanskligt att komma förbi samtalen på morgonen och sproxskorna..

Ja, det er sant, den 9.14-samtalen er en hodepine. Men jeg er usikker på hvor sikre politiet er på at det er TH som ankommer jobb om morgenen. De skriver at bilen til TH ankommer jobb, men ikke at det er TH som går ut av bilen, det er jo litt konstigt. Ang de sprox-sporene så undrer jeg på hvor de starter og slutter. Det skal være bare 9 steg som er hittad. Og hvis de har vært i andre våning, så blir jo 9 stk ganske lite.
Citera
2020-07-09, 21:41
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud
Alle drapssaker har feil begått av GM, også denne, uansett hvor godt GM tenker på å skule spor. TH hadde kanskje ikke tenkt på at det skulle flyte med blod. TH ville aldri planlagt at det skulle flyte med blod, og heller ikke kidnappere. Samme med spor på badet som politiet mener indikerer kvelning. TH hadde neppe sett for seg at det skulle bli masse avføring der.

Det fetade.

Nettopp.

Det er en ting for oss å sitte her i ettertid å prøve å finne plausible forklaringer på ditten og datten som kommer frem, men en GM som står der i øyeblikket må være forutseende nok til å tenke på ALT, og det er det særdeles sjelden at de får til, og det er slik de blir tatt.

Det de ikke kunne forestille seg at noen skulle finne ut og begynne å pirke i.
Citera
2020-07-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbanoa
Holden er vanvittig dyktig. Hvis det blir rettssak blir den lang som et vondt år. Jeg kan ikke tro at de kan vinne frem med mindre et vitne eller en medhjelper sprekker.

Blir det rettssak kommer TH tape ansikt. Det er ett mørke her. Ingen røk uten ild. Men om han må gå i fengsel gjenstår att se.
Citera
2020-07-09, 21:52
Medlem
"Men ukene og månedene gikk. Familien Hagen betalte ikke løsepenger, noe som var rådet fra politiet. Dette har politiinspektør i Øst, Tommy Brøske, uttalt flere ganger."
Jeg synes det er så helt åpenbart hvordan TH skylder på politiet for at de ikke betalte løsepenger. Dette var politiets råd, og dette er alltid politiets råd, å ikke betale løsepenger. Men, det er alltid opp til familie og pårørende å selv avgjøre om de ønsker å følge politiets råd eller ikke.

Familie og pårørende vil alltid få hjelp og støtte fra politiet uansett om de følger rådet om å ikke betale løsepenger, eller ikke. Selv da TH måtte ha hjelp fra Kripos for å gjennomføre selve overføringen av løsepenger i juli eller august 2019, de vel 10 mill NOK i Monero, så fikk TH hjelp, selv om politiet hadde rådet han til å la være å betale. Det er TH og familien som bestemmer om det skal betales, beløpet som skal betales og når.

Derfor oppfatter jeg det som totalt urimelig at TH skylder på politiet for at han ikke betalte tidligere. Utkrøpent og frekt. Utakknemlige f*en. Unnskyld meg. (Det er det samme hvordan man hjelper slik folk, man blir anklaget i ettertid. Uansett. Det ligger i kortene fra begynnelsen av saken, dessverre.)

Om innholdet i den krypterte trussel-mailen fra 27. januar 2019.
"I mailen omtaler de angivelige kidnapperne også detaljer fra boligen, som politiet fortsatt mener er åsted for en drapshandling, for å vise at de har vært på stedet.

«(...) Anne-Elisabeth, gullring og klokke under brevet på stolen», står det."
Opplysninger om hvor gifteringen ble etterlatt, ble regnet som bekreftelse på at avsender av kryptomailen hadde vært på åstedet:
"Da Tom Hagen kom hjem fra jobb og oppdaget at konen var forsvunnet fant han gifteringen hennes på en stol i gangen med en klokke under et trusselbrev. Bare personer som har vært i boligen denne dagen kan ha visst om de nevnte detaljen
Kilde: Nettavisen i dag, 09. juli 2020.
Antatte kidnappere ville bruke ferske aviser som bevis på at Anne-Elisabeth lever
Citera
2020-07-09, 22:04
Medlem
Legokatts avatar
Synes det er flere element i saken som kun tyder på et "trick"

Kjernen i plottet er selvsagt kidnappings-scenario - dette i tillegg på halloween - sett i sammenheng med
"Politiet mener kidnappingssporet er en*tydelig planlagt villedning"

Fjernet vaskebøtte gjør meg temmelig sikker på at "fall i trapp" ikke var planlagt den dagen - var et uhell/utenom planen

At "kidnappere" kommuniserer at de ville benytte "dagsfersk norsk avis" er litt spesielt med tanke på at de vil utgi seg som "utenlandske kriminelle"(trusselbrev) - skulle det tyde på at AEH var i Norge? (Politiet har saumfart kriminelle miljøer i Norge)

"Politiet har en teori om at hun skal ha blitt kvalt". Å kunne fake et slike spor på et åsted uten offer er jeg temmelig sikker på at for eksempel en feltprest i militæret og major i forsvaret (HHB1) kunne ha kjennskap til/skaffet seg kunnskap om (spekulasjon)

Det gjenstår å se hva politiet har av flere bevis, men at hele opplegget er et icenesatt opplegg for å hjelpe sin mor ut av en livsfarlig situasjon, samt å hevne seg på TH - holder jeg absolutt åpent

Jeg holder også helt åpent at TH står bak dette (jfr politiets hovedhypotese), men har skrinlagt "ekte kidnapping" forlengst
Citera
2020-07-09, 22:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg tror rett og slett at GM ikke har kunnet forestille seg i sine villeste fantasier at politiet ville bry seg om, eller finne ut, at en vaskebøtte fra huset var borte.

Det er nettopp slike detaljer som feller GM som tror de er så smarte selv og undervurderer politiet.
Just städredskapen brukar vara forensikernas älsklingsobjekt att ta prover från. Det tyder på att det kan vara en person med mycket god kunskap om polisens arbetsmetoder inblandad. Kanske en person anställd hos polisen.
Citera
2020-07-09, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
"Politiet mener noen har forsøkt å vaske bort blod fra Anne-Elisabeth Hagen på åstedet. I avhør har Tom Hagen fått spørsmål om vaskerutiner."
Ja. Hva slags "kidnappere" skulle det være som vasket bort blodspor fra offeret?? Alle må jo forstå at det er det reneste sprøyt.
"Et sentralt spørsmål for politiet er om den eller de som var på åstedet har forsøkt å skjule eller dekke over spor - og i så fall hvorfor?"
TH (og familien) har vært avhørt om vaskerutinene.
"I avhøret vil politiet vite hvor ofte hun vasket – og om vaskerutinene hadde endret seg noe det siste året.

Blodvaskingen i Sloraveien 4 er blant indisiene politiet har hatt på at Anne-Elisabeth Hagen ble utsatt for en voldshandling som kan ha ført til døden, allerede den dagen hun ble fjernet fra sitt hjem."
Det fantes ingen vaskebøtte i huset i Sloraveien.
"Politiet har stilt spørsmål ved hvorfor det ikke var en eneste vaskebøtte i huset, da de startet sine undersøkelser. Politiet har blant annet undersøkt om denne manglende bøtten kan ha blitt brukt i en opprydding på åstedet, får VG opplyst."
Det er mye som peker mot husets herre her.

Kilde: VG i dag, 09. juli 2020.
Lørenskog-saken: Politiet mener de har funnet spor etter blodvask

Kanskje fiskere med telelinse har vasket ned huset ?
Citera
2020-07-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
At en vaskebøtte manglet mener jeg tyder på at fall i trappa ikke var planlagt - små bloddråper måtte vaskes bort for å ikke ødelegge for kidnappings-scenarioet

Små bloddråper er ikke lett å få øye på.

Å lete etter mulige spor i trappen, på gulvet og veggen tar tid. I tillegg går det med tid til å vaske bort sporene, hvis man greier å avdekke alt sammen. Så skal man etterpå forsikre seg om at alt er borte.

Er det noe angivelige kidnappere har så er det begrenset med tid. Risikoen øker for hvert minutt.
Hvordan skal de ha rukket alt sammen i det korte tidsbildet som foreligger?

Er det praktisk mulig å utføre et angrep, håndtere offeret, sikre hunden og rigge åstedet med flere detaljer som trusselbrev, mobiltelefon, klær, giftering osv - i tillegg til at spor skal saumfares og vaskes bort?

Kan alle funnene indikere at GM må hatt lenger tid på seg?
Så mye tid at det ikke passer inn i tidsrammen mellom kl 09:16 til kl 10:07?
Citera
2020-07-09, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
POIROT har nok tusen andre teorier om hva som kan ha skjedd
Det har nok Holden og, og det siste som nå kommer frem, er ikke bevis på noe annet enn at en GM har vasket, og tatt med seg bøtte og klut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in