2020-07-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Tycker Agnes får alldeles för mycket utrymme i media bara för att hon är en gammal go tant (för det är det det handlar om , någon som gamlingarna kan relatera till).

Inget annat än ett medel för att hålla befolkningen lugn och vilseledd.

Propaganda.
Hon tror att hon vet bättre än över 239 forskare och även who håller med. Detta är ett virus som forskarna fortfarande inte vet så mycket om
Det hon säger låter ju fortfarande som ett luftburen virus wtf
Citera
2020-07-09, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Vad anser ni om detta agnes försöker säga att detta inte är en luftburen smitta och att man inte ska andas in luft från någon annan wtf låter som luftburen smitta

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QoQv9q/wold-sagar-forskarnas-larm-larvi

Om man är någorlunda insatt så förstår man vad hon säger.
Vanlig influensa smittar också via in/utandning på nära håll. Den klassas ändå inte som en aerosolsmitta.
Jag är inte på något sätt någon expert på området, men förstår att någonstans går gränsen mellan dropp- och aerosol.
Att något är en droppsmitta måste inte betyda att det inte kan smitta via luften vid rätt förutsättningar..
Citera
2020-07-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
18 på en torsdag är mycket.

Kräftgången verkar fortsätta i Sverige. Frågan om vi ens hinner ner till 0 döda i snitt/vecka innan den andra vågen startar till hösten.
Även mycket fall +475, 30 gånger mer än Danmark hade idag och den siffran kommer bli större med när den uppdateras dagarna framöver! Kommer ta lång tid innan svenskar kan resa till Danmark som förr.
Citera
2020-07-09, 14:27
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Kan du inte fokusera på vad hon säger snarare att kalla det propaganda? Du framgår bara som ett antiintellektuellt mongo annars.

Är fastslaget sedan månader att i rum med dålig ventilation kan aerosolerna hålla sig kvar i luften i många många timmar på avstånd upp till tio meter.

Att då som hon gör hävda att det bara smittar "på nära håll" är inget annat än desinformation.

Hon borde hålla käft och läsa Hemmets Journal istället.
Citera
2020-07-09, 14:27
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Orka räkna döda varje dag. Det här är inte över förrän om flera månader i höst. Viruset kommer inte försvinna och Norges siffror säger inte så mycket än. Epidemin kommer smygande efter den tryckts ner, vänta tre månader till innan det är lönt att göra en jämförelse med Norge.

"Detta är veckan då covid i praktiken dör ut i Sverige."

PresidentBahama förklarade att covid skulle ha dött ut i Sverige vecka 27.
Citera
2020-07-09, 14:33
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Snacka om att du verkligen kör sista dödsrycken nu Antar det känns jobbigt nu när det ser allt bättre ut.

Har covid-19 dött ut i Sverige eller är vi i början av ett marantonlopp? Har ni svårt att hålla reda på narrativen nu?
Citera
2020-07-09, 14:36
Avslutad
13 avlidna per dag nu i snitt rapporterade senaste 7 dagarna. Snart nere på ensiffrigt, skönt.
Citera
2020-07-09, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
18 på en torsdag är mycket.

Kräftgången verkar fortsätta i Sverige. Frågan om vi ens hinner ner till 0 döda i snitt/vecka innan den andra vågen startar till hösten.

18 rapporterade idag är alltså mycket jämfört med 43 rapporterade förra torsdagen? Torsdagar har varit en av dom högsta dagarna hela tiden då det är körningar från dödsregistret med där.
Citera
2020-07-09, 14:40
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Orka räkna döda varje dag. Det här är inte över förrän om flera månader i höst. Viruset kommer inte försvinna och Norges siffror säger inte så mycket än. Epidemin kommer smygande efter den tryckts ner, vänta tre månader till innan det är lönt att göra en jämförelse med Norge.

Någon som verkar ha lite koll mer än önsketänkande.

Får det inte att gå ihop med att vi har öppet och har sjunkande värden, ingen som helst motivering att det skulle vara immunitet mer än vad en svensk myndighet har magiskt hittat med T-celler. Medan så ökar det i andra länder som bitvis öppnar.

Jag kommer ihåg i April då man varnade att folk inte skulle resa för då ökande smittspridningen. Vilket det gjorde när vi tittar på graferna från den tiden.

Nu reser folk över hela landet i och med sommaren, det har varit BLM för en månad sedan, och det visar inte en ökning mer än ökad testning...

För mig är det uppenbart att ett mirakel har hänt och smittan försvinner i Sverige eller så började Regeringen helt enkelt bara presentera siffror som återuppbygger Sverige bilden.

Det är ganska så uppenbart att Löfven insåg att det var en omöjlig situation han befann sig i när övriga länder började porta oss, fortsatt hög dödlighet och inrapportering av döda, och en okontrollerad smittspridning.

Men så vips, en dag så började alla värden att falla neråt till acceptabla för övriga världen.

Det var ju bara slumpen att allting sammanträffade med varandra samtidigt

Tyvärr så är det halvt omöjligt att ens kunna bevis eller motbevisa något när man enbart har siffror som presenteras av staten själva och de har hemlighetsstämplat det mesta. Dock kan jag inte förstå hur man kan ens lita på FHM t ex som har haft fel och lobbat lögner under snart ett halvår och nu ska man köpa deras narrativ som de inte ens klarar av att vara transparens med?

Jag tror mycket väl att man försöker baka in allting nu i sommaren och sedan skylla på en andra våg nu i höst.

Lägger jag ihop allting så är det bara solklart för mig att FHM agerar mer politiskt än vad deras expertis tillåter.
Citera
2020-07-09, 14:41
Medlem
-ALLA REGIONER IDAG-

18 döda… i 8 regioner, Jönköping är med 4e dagen i rad

Norrbotten 1 död (69->70), +1,45 %
Värmland 1 död (69->70), +1,45 %
Västmanland 2 döda (170->172), +1,18 %
Uppsala 2 döda (232->234), +0,86
Västernorrland 1 död (118->119), +0,85 %
Gävleborg 1 död (139->140), +0,72 %
Jönköping 1 död (175->176), +0,57 %
Stockholm 9 döda (2344->2353), +0,38 %
Citera
2020-07-09, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
"Detta är veckan då covid i praktiken dör ut i Sverige."

PresidentBahama förklarade att covid skulle ha dött ut i Sverige vecka 27.
Ja, en mycket god bedömning med tanke på att vi har 3-4 veckor mellan det att folk smittas och dör.

De som smittas nu dör inte (i någon större utsträckning).
Citera
2020-07-09, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Någon som verkar ha lite koll mer än önsketänkande.

Får det inte att gå ihop med att vi har öppet och har sjunkande värden, ingen som helst motivering att det skulle vara immunitet mer än vad en svensk myndighet har magiskt hittat med T-celler. Medan så ökar det i andra länder som bitvis öppnar.

Jag kommer ihåg i April då man varnade att folk inte skulle resa för då ökande smittspridningen. Vilket det gjorde när vi tittar på graferna från den tiden.

Nu reser folk över hela landet i och med sommaren, det har varit BLM för en månad sedan, och det visar inte en ökning mer än ökad testning...

För mig är det uppenbart att ett mirakel har hänt och smittan försvinner i Sverige eller så började Regeringen helt enkelt bara presentera siffror som återuppbygger Sverige bilden.

Det är ganska så uppenbart att Löfven insåg att det var en omöjlig situation han befann sig i när övriga länder började porta oss, fortsatt hög dödlighet och inrapportering av döda, och en okontrollerad smittspridning.

Men så vips, en dag så började alla värden att falla neråt till acceptabla för övriga världen.

Det var ju bara slumpen att allting sammanträffade med varandra samtidigt

Tyvärr så är det halvt omöjligt att ens kunna bevis eller motbevisa något när man enbart har siffror som presenteras av staten själva och de har hemlighetsstämplat det mesta. Dock kan jag inte förstå hur man kan ens lita på FHM t ex som har haft fel och lobbat lögner under snart ett halvår och nu ska man köpa deras narrativ som de inte ens klarar av att vara transparens med?

Jag tror mycket väl att man försöker baka in allting nu i sommaren och sedan skylla på en andra våg nu i höst.

Lägger jag ihop allting så är det bara solklart för mig att FHM agerar mer politiskt än vad deras expertis tillåter.

Hur många foliehattar har du på dig? Det går inte att mörka siffrorna i Sverige. Sverige har med största sannolikhet en väldigt hög immunitet i befolkningen nu. Det känns betryggande att vi har kört på i samma spår hela tiden då det knappast väntar oss några överraskningar framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in