Citat:
Ursprungligen postat av
Ozmeister
Har gått från att tro på kollaps av bubblan till att köpa villa. En dyr jävla villa.
Varför kan man fråga sig? Jo, acceptans. Insikten om att bolånetagare är den grupp man till vilket pris som helst kommer rädda.
90-talskrisen gjorde politiker/ekonomer medvetna om att man inte kan straffa ut bolånetorskar utan att detta får katastrofala följder. Ironiskt är det många som drar upp 90-talet som skräckexempel på vad som kommer hända den som lämnar hyreskasernen.
Vi lever i en tid då räntorna är så låga att priserna pressats upp till skyarna. Finns inget jag kan göra åt det mer än att sitta kvar i en HR och fortsätta se priserna åka iväg och bankernas krav på nya låntagare skärpas mer och mer.
Ju längre jag sitter med HR blir det svårare och svårare att komma in på bostadsmarknaden. Den risken tänkte jag inte på för 10 år sedan då jag började skrika om att det är en bubbla.
10 år av att sitta o tro på kollaps har satt sina spår.
Kommer låsa räntan på så lång tid det bara går.
Köpte ett nybyggt hus för att det idag ger mest värde för pengarna. 70-tals hus med rutten källare hade kostat lika mycket som vårat nya.
Bra insikter, det är många som borde lära sig av detta, men överväg det här med bunden ränta.
Det kommer ta tid innan räntan kommer stiga och under den tiden kommer du betala extra mycket när du kör bundet. Säg att du binder på 5 år, om då räntorna ligger kvar i 3 år ska det till en mycket kraftig ökning för att du på de 2 sista åren ska tjäna in vad du förlorat de 3 första åren.
En bättre strategi är att köra rörligt men att lägga undan det du sparar så att du bygger upp en buffert. Lägg gärna undan mer än så och investera pengarna i börsen. Hade du gjort det för 10 år sedan hade du haft en rejäl buffert idag som dessutom ger avkastning vilket gör att du kan spara ännu mer.