Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Ett problem är att den svenska självgodheten och detta dryga totalitära smetar sig fast på allt vad svenska varumärken heter.
En och annan utomlands kan nog ta tag i en svensk produkt, läsa "Tillverkad I Sverige" och kasta tillbaka den i förakt. Jag föredrar svenskt när jag kan men det räcker med att jag vet något ofördelaktigt politiskt korrekt om företagets ledning och jag bojkottar även svenskt.
En anledning till att svenska produkter har bra rykte är att man i vissa branscher känner till hur svårt det är att få en fysisk produkt godkänd för handel i Sverige. Så godkänner svenska myndigheter produkten så är den verkligen testad.
Denna vinden vänder dock. Trenden är tydlig och stark, man litar numera mer om omdömen vilket göra det svårt för företagare att motivera tillverkning i Sverige. Dessutom är det extremt ofördelaktigt att ha anställda i Sverige. I princip alla andra alternativ är snart att föredra.
Att sverige nu med totalt havererad invandring och katastrofhanteringen av coronapandemin ses Sverige som ett pajasland och som du säger, det hjälper inte svenska produkter.
Ju mer regeringen försöker prata upp landet desto starkare blir pajasstämpeln. Lite som att en efterbliven försöker lura ett schackproffs i just schack.