2020-07-05, 10:16
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ett problem är att den svenska självgodheten och detta dryga totalitära smetar sig fast på allt vad svenska varumärken heter.

En och annan utomlands kan nog ta tag i en svensk produkt, läsa "Tillverkad I Sverige" och kasta tillbaka den i förakt. Jag föredrar svenskt när jag kan men det räcker med att jag vet något ofördelaktigt politiskt korrekt om företagets ledning och jag bojkottar även svenskt.

En anledning till att svenska produkter har bra rykte är att man i vissa branscher känner till hur svårt det är att få en fysisk produkt godkänd för handel i Sverige. Så godkänner svenska myndigheter produkten så är den verkligen testad.

Denna vinden vänder dock. Trenden är tydlig och stark, man litar numera mer om omdömen vilket göra det svårt för företagare att motivera tillverkning i Sverige. Dessutom är det extremt ofördelaktigt att ha anställda i Sverige. I princip alla andra alternativ är snart att föredra.

Att sverige nu med totalt havererad invandring och katastrofhanteringen av coronapandemin ses Sverige som ett pajasland och som du säger, det hjälper inte svenska produkter.

Ju mer regeringen försöker prata upp landet desto starkare blir pajasstämpeln. Lite som att en efterbliven försöker lura ett schackproffs i just schack.
Citera
2020-07-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Det är väldigt lätt att ha planer på att flytta ut men när man på riktigt börjar dra i det så är det inte så enkelt även med OK förutsättningar. Hitta en miljö man gillar, köpa en bostad med potential att fungera som permanentbostad och se det som semesterbostad tills tiden är mogen.

Ju större kapital man har desto lättare blir det och desto fler alternativ finns. För min del behöver jag fortsätta dra in kapital och jag räknar kallt med att inte kunna leva på någon framtida pension. Svenskt medborgarskap boende i Europa är trevligt idag men medlemskapet är inget att räkna med.

Om du verkligen har kapitalet, vad är det som stoppar dej?`Nu kanske viruset, men annars?

Varför måste du köpa en bostad där? Du kan hyra, och kan flytta runt till du finner ett ställe du inte vill lämna.
Citera
2020-07-06, 22:06
Medlem
ErikAnderzohns avatar
...vore kul om trollen hade anständighet att kladda ned en annan tråd...bara en tanke.

Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
jag tror att vi måste vänta tills efter semestern för att se riktiga problem med detta
de flesta företag har hållit sig flytande fram tills nu men nu står många företag utan inkomster en hel månad vilket jag personligen tror kommer till att leda till många konkurser samt varsel

minns ni 2008? det började med lite varsel hos volvo innan semestern och sedan på hösten så var det full action... tror på liknande scenario
Tycker mig se ett liknande scenario spelas upp nu också om inte alla avställda kommer tillbaka snabbt. Tvivlar dock på att det går. Möjligtvis kan några vissa branscher starta igen, utan större problem, men då får man ta med i beräkningarna att viruset förändrat beteendet på såväl företag som privatpersoner.

Citat:
Corona är segt som fan och Sverige kan inte finansiera permitteringarna i all oändlighet. Jag fruktar stora uppsägningar och då torde bostadsmarknaden rasa ihop.

Vad säger ni? Är permitteringarna stora? Blir det stora uppsägningar iallafall?
Permitteringarna är välavvägda. Inte sagt att det inte gjorts vissa, ganska osmickrande, felutbetalningar, men det har rent generellt sett ut att funka. Så varför inte bara fortsätta med det? Inga andra verktyg funkar. Intressant i sammanhanget är också att centralbankerna kontrollerar marknaderna totalt just nu, och de tycks inte vara rädda för att pumpa in mer stålar i systemet. Räkna därför med en lång recession; en som man först kring nyår kan börja skönja vidden av.
Citera
2020-07-06, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Permitteringarna...men det har rent generellt sett ut att funka. Så varför inte bara fortsätta med det?

För att det torde kosta satan.

"95 miljarder kronor beräknas systemet nu att kosta staten – jämfört den ursprungliga siffran på 2,4 miljarder."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/korttidspermitteringar-dyrare-an-regeringen-trodde

Snygga inledande prognoser
Senast redigerad av Mertillen 2020-07-06 kl. 22:15.
Citera
2020-07-06, 22:31
Medlem
Citat:

"95 miljarder kronor beräknas systemet nu att kosta staten – jämfört den ursprungliga siffran på 2,4 miljarder."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/korttidspermitteringar-dyrare-an-regeringen-trodde

Så man håller uppe bostadspriserna genom att vi andra betalar deras löner och deras bostadsvärderingar.

Alltid kul att hjälpa alla muppar.
Citera
2020-07-06, 23:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Så man håller uppe bostadspriserna genom att vi andra betalar deras löner och deras bostadsvärderingar.

Är ju därför taket på a-kassan höjdes för slarvpellar som inte betalat inkomstförsäkring; samma slarvpellar är inte så noga med känsliga bostadslån på dålig ekonomi. Så som skattesystemet är utformat bekostas detta till stor del av folk med extremt låg lön - från första kronan -, de som aldrig skulle komma i närheten av det där taket. Och de får inte se en krona av dessa bidrag - de har ju nämligen inga bostadslån staten vill försvara.

Jag har hållit i detta i några år nu, men har under den tiden ärligt talat inte sett att den här inkompetenta befolkningen ökat sin förståelse alls för vårt skattesystem. Snarare tvärt om, Sverige har blivit direkt kompetens-fientligt och pseudovetenskapligt när det kommer till ekonomi och finansiering.
Citera
2020-07-06, 23:43
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:

Ja, det kostar skjortan & nej, det är inte en vacker, utan en mycket dyster marknadsdiagnostik som framhävs. Ska bli intressant att se hur man kommer bedöma vilka företag som är "livskraftiga" och vilka som inte är det.

Citat:

hehe ... det är något vi kommer få leva med en tid framöver. Undrar kanske lite mer om hur man kommer försvara sin position, då man bevisligen kan trycka upp hur mycket pengar som helst; för att på så vis skjuta fram problemen. (KonungHonung kanske hade rätt ändå (vilket jag misstänkte)).
Citera
2020-07-07, 01:54
Medlem
Citat:

Ptjaa, nu är de ju de som betalar mest i skatt i vanliga fall som får mest från permitteringssystemet. Och visst måste det gynna även de icke-permitterade att ekonomin rullar på? Det skulle till och med kunna vara så att ditt företag/jobb finns kvar på grund av att någon handlar hos dig med sina permitteringspengar snarare än att vara arbetslös och snål. Man får tänka lite längre än näsan räcker.

Men analysen på 2,5 miljarder var ju en riktig pajasberäkning om man sedan väntas landa på 95.
Citera
2020-07-07, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ptjaa, nu är de ju de som betalar mest i skatt i vanliga fall som får mest från permitteringssystemet. Och visst måste det gynna även de icke-permitterade att ekonomin rullar på? Det skulle till och med kunna vara så att ditt företag/jobb finns kvar på grund av att någon handlar hos dig med sina permitteringspengar snarare än att vara arbetslös och snål. Man får tänka lite längre än näsan räcker.

Men analysen på 2,5 miljarder var ju en riktig pajasberäkning om man sedan väntas landa på 95.

Betalar redan max skatt. Är i en bransch som gynnats av Corona.

Så nu är jag i ett läge där jag betalar andras löner och håller uppe deras bostadsvärderingar.

Själv bor man i en hyresrätt. Smått kul.
Citera
2020-07-07, 11:50
Medlem
Citat:

Fast det där beror ju på. Skulle politikerna på något magiskt sätt lösa problemet som dom handlar nu och inte skjuta det till framtiden så är det självklart rätt. Men om dom nu bara sparkar bollen framför sig men den blir 10 gånger istället så är det korkat. Så istället för att ta en käftsmäll verklighet nu så får vi istället ta en hårdare långvarig kris som kommer kosta betydligt mer. Men då kanske det sitter andra politiker vid rodret och Stefan & co kommer vara nöjda att dom hanterade denna kris väl...
Citera
2020-07-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ja hösten blir intressant.

Corona är segt som fan och Sverige kan inte finansiera permitteringarna i all oändlighet. Jag fruktar stora uppsägningar och då torde bostadsmarknaden rasa ihop.

Vad säger ni? Är permitteringarna stora? Blir det stora uppsägningar iallafall?
Permitteringar är ju som någon slags dröm för arbetsgivarna och de permitterade. Arbetsgivarna kan reglera personalkostnaderna dynamiskt och samtidigt ha tillgång till heltidsanställda på en dags varsel. De permitterade behöver inte jobba för typ 90% av lönen. För tex. konsultbolag är ju permitteringar något slags skämt där staten tar kostnaden för konsulter på bänken. Tex. Scania har ju permitterat den konstant fullbelagda utvecklingsavdelningen för att spara pengar samtidigt som de får behålla kompetensen.

Jag tror att det är svårt att förutsäga hur många av de permitterade som varslas, men förmodligen lägre än antalet permitterade då erbjudandet att kunna permittera är för bra för att tacka nej till för arbetsgivarna. Det råder nog en stor överpermittering.
Citera
2020-07-07, 12:49
Medlem
Citat:

Herregud alltså..

Människors IQ i Sverige lyckas alltid förvåna mig.

Alla branscher får permitteringssystemet inte bara de som betalar mest skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in