2020-07-09, 10:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Varför tror så många att vården klarat sig?
Jag arbetar i vården (och jag har sett covidvården inifrån) och kan ärligt säga att vården är totalt sönderkörd.

Covid19 sög ut den sista näringen ur en redan misskött vård. Vi har byggt på vårdköerna, pausat vanlig vård och slitit ut personalen. I min region sjönk antalet hjärtinfarkter med 25% (!) i våras.

Var ska den inställda vården ta vägen?

Var ska 40 000 pausade operationer göras?

Det är katastrof.

Kommer vårdpersonal kunna ta semester i September som det pratats om? Hur lång tid kommer det ta att arbeta av vårdskulden? Läst siffror på 2 år om produktionen ökar 5 procent.

Region Stockholm räknar med 2 miljarder i nota för vårdskulden.

Tengeles experiment kostar mycket i både lidande o pengar.
Citera
2020-07-09, 10:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Du får lägga dig i hur mycket du vill.
Ja, jag håller med om att munskydd i Sverige (eller något europeiskt land öht.) anses som relativt främmande och väcker säkerligen någon extra blickar.
Det är normalt mänskligt beteende att fastna med blicken på något som sticker ut. Kör du en fin bild, då får du extra blickar. Är du en brud med stor hylla, då får du extra blickar. Bär du en ganska skrikig tröja, då får du extra blickar.

Det betyder inte per automatik att de som tittar extra har en viss världsbild eller en viss bestämd uppfattning. Eller som föregående skribent uttryckte sig, att det per automatik är könslösa hens som dricker blaskig ipa.

Jag minns när jag var i Malaysia, satt på bussen när en kille klev in, han hade en t-shirt med en stor fet swastika. Tänkte i mitt stilla sinne, ja nu tar det nog hus i helvete. Ingen brydde sig, var bara jag som satt där med mina tefatsögon, inte för att jag brydde mig men tänkte på om det hade skett i Sverige. Det är ju soltecknet där nere. Vi är hjärntvättade i det här landet, på riktigt!
Citera
2020-07-09, 10:31
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
https://www.nytimes.com/2020/07/07/business/sweden-economy-coronavirus.html
What happens if you let coronavirus play out? Ask Sweden.
Vad vi kan se är att åtgärderna i Sverige och våra grannländer i stort fick samma effekt, det som står i artikeln bekräftar detta ihop med datatrafik.

Det vill säga, oavsett åtgärder i Sverige hade vi nått upp till våra tusentals dödsfall, dessa baserades delvis på gamla synder och delvis på en tidigare mer omfattande spridning samt att den nådde en "okänd" riskgrupp som vi hittar ute i samhället och där enbart information inte utgjorde tillräckligt skydd.
Citera
2020-07-09, 10:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Hur många gånger ska vi behöva förklara att användning av mask i alllmänna områden sker för andras skull och inte sin egen. Det gagnar inte mig att enbart jag har mask.

För att vara korrekta så måste vi tillägga att det beror på vilken sorts mask man använder.
FFP3 och högre skyddar mig från dig.
Vanligt kirurgiskt munskydd skyddar oss från varandra.
Citera
2020-07-09, 10:33
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
December is very possible. But the scientists in Spain dismissed the wastewater evidence as an obviously faulty test result.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.13.20129627v1

Link to the paper where they brush it aside.
Ser inget om det du påstår, kan du möjligen posta ett citat att det kontaminerade vattnet man hittade i Barcelona från mars 2019 utgjordes av fel i testet.
Citera
2020-07-09, 10:34
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu är det ju inte bara ekonomi det handlar om utan även värdet av att få röra sig fritt istället för att ett helt land ska tvingas in i en slags husarrest på obestämd tid, med hårda straff om man visar sig utomhus annat än för ett ytterst begränsat antal av myndigheterna godkända ärenden. För även friheten behöver värnas, och den är svår att mäta i pengar, men kan vara väl så viktig för folkhälsan.
Lustigt att frihet är ett ständigt återkommande argument just i denna pandemi, i ett land där Boverket ställer strikta krav på placeringar av vask i ett kök eller kapphyllors mått...

Våra grannländer har numera färre begränsningar än vad Sverige har, vidare så torde den främsta frihetsbegränsningen vara att leva och verka i ett land med en omfattande smittspridning.
Citera
2020-07-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ännu en anledning till varför vi skulle ha infört striktare restriktioner i början, fler liv hade kunnats räddas eftersom kunskapen om viruset ökade med tiden.

”Dödligheten inom 30 dagar för covidpatienter på iva har minskat kraftigt, visar SVT:s genomgång. Från 34 procent i mars – till fyra procent i maj. Läkarna är överens: fler liv hade kunnat räddas om kunskapen varit högre när viruset slog till.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-minskad-dodlighet-bland-covidpatienter-pa-iva

Källa svt.se
– Det finns väldigt många tänkbara förklaringar – men inte så många tvärsäkra svar, säger Jan Albert, smittskyddsprofessor och överläkare vid Karolinska universitetssjukhuset.
Den som varit tvärsäker från början var Tegnell. Han såg inga bevis för det ena och andra och därför fanns det ingen möjlig risk med det.
Citera
2020-07-09, 10:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Problemet är ju inte din folkhälsa utan det faktum att Sverige skämt ut sig för omvärlden. Bilden av den humanitära stormakten har fått se sig solkad av en massiv bajskorv i form av att man slängt sina gamla under bussen, våra gamla som byggt detta rike. Omvärlden bryr sig inte om vad vi säger i form av kulturmarxistiska narrativ, de ser vad vi gör. Hur vi ska reda ut det vet jag inte, men att göra en arrogant intervju som Ann Linde gjorde gör bara saken värre, där hon i princip rättfärdigade folkmordet på våra äldre, Det här går liksom inte att rätta upp, nu är vi paria ur både pestsynpunkt och ur humanitär synpunkt, det är mycket illa för Sverigebilden som man vill måla upp. Vi sålde ut oss för din frihet, det kan bli en dyrköpt läxa, tyvärr. F.Y.I. Jag står också för frihet, under ansvar.
Några få artiklar och några få klumpiga uttalanden utgör bara några få personers åsikter alternativt krampaktigt försök till uppmärksamhet genom provokativa utspel. Sånt kommer och går, och ibland är det de som gör nåt bra (som vi) som blir till en stötesten för andra (gnällspikarna). Klart de svär som fan över någon som får dem själva att se lite fåniga ut.
Citera
2020-07-09, 10:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ja, friheten är viktig, att även under en pandemi få komma ut, ta sig en öl och knulla runt.

Vilken tur att det bara är mest äldre som drabbas, som redan är halvdöda. Dem behöver vi inte bry oss om!

Om covid-19 framförallt hade drabbat barn och ungdomar, så hade vi varit i en stenhård lockdown redan i mars månad - utan hänsyn till ekonomi eller frihet. Garanterat.
Som du märkt dör det stadigt allt färre äldre, (eftersom det stadigt dör allt färre) trots vår relativa frihet att röra oss fritt. Alltså var det aldrig vår strategi det var fel på, utan sannolikt faktorer som ligger längre tillbaka i tiden, som att smittan fanns i landet redan i december.
Citera
2020-07-09, 10:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Flera medier rapporterar idag att dödligheten på IVA minskar.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/dodligheten-pa-iva-har-minskat-kraftigt/

I mars avled 34 procent av de inlagda inom 30 dagar, visar kartläggningen. I april hade siffran sjunkit till 19 procent – och i maj var den fyra procent.

Det står att man pekar ut lärdomar och bättre läkemedel som tänkbara förklaringar.
Om det är så är det ju fantastiskt positivt. Har sett andra nämna att man efterhand har valt att inte lägga in patienter med sämre prognoser på IVA. Är det så är det svårare att glädja sig.

Jag hoppas verkligen att vi slipper en massiv andra våg under hösten.
Citera
2020-07-09, 10:50
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det mest rättvisande och seriösa är att jämföra Sverige med våra grannländer i Norden och Baltikum. Och i ett sånt ljus ser ju inte Sveriges insatser särskilt övertygande ut...
Man kan ju jämföra med vad som helst men jag tycker det blir fel att jämföra 10 miljoner sverige med hela usa. Usa bör jämföras med EU.

Men ser man på exempelvis new york så ligger sverige i lä. Jag kan tänka mig att Lombardiet också har väldigt hög dödsratio, medans landet Italien har lägre.

Men det viktiga just nu är att det börja ta slut i Sverige.
Citera
2020-07-09, 10:51
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ser inget om det du påstår, kan du möjligen posta ett citat att det kontaminerade vattnet man hittade i Barcelona från mars 2019 utgjordes av fel i testet.

De verkar vara säkra på att de hittat SARS-COV-2 i avloppsvattnet den 12 mars 2019 och de misstänker att liknande spridning har skett i andra delar av världen samtidigt, samt att sjukdoms och dödsfallen har maskerats som influensa.
Varför har Finland så många döda under influensasäsongen vecka 40-23 2019-2020?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in