2020-07-07, 22:34
Medlem
Så morsan har sålt huset och ska flytta till bostadsrätt och vill nu ge oss barn 50 000:- var.
Vad kommer min bank säga om det?
Kan jag få skatta på de pengarna?
Ska vi säga till hennes bank att de informerar om att pengarna är ifrån en hus försäljning eller ska jag ta pengarna i kontanter?

Frågorna är många pga att mitt förtroende för systemet är lika med noll.

Ha en trevlig kväll
Mvh
Citera
2020-07-07, 22:43
Gåvo- och arvsskatt gäller inte numera. Det är bara att överföra. Jag har både tagit emot och gett mycket större summor inom familjen tidigare. Aldrig har skatteverket frågat.

Det vore dock bra att ha en kopia på mammas husförsäljning, ifall de skulle fråga.
Citera
2020-07-07, 22:44
Medlem
StefanHeterJags avatar
Vi har ingen gåvoskatt i Sverige. Så det behövs inte skattas på.

Banken kan fråga var pengarna kommer från och då svarar du att det är gåva från din mamma.

Sen kan banken gå vidare om dom vill, men då rör det inte dig, utan antagligen verifiering att det kommer från din mammas konto osv.

Sen kan det vara arvsregler som slår in om inte alla arvingar får samma peng, då kan det vara förskott av arv och kommer hanteras så att det inte är fördel till de som fick pengarna nu och den arvinge som inte fick något den dagen det blir arvskifte om jag inte har fel..
Citera
2020-07-07, 23:04
Medlem
En engångsinsättning på 50 000kr så kommer dom inte höjda ögonbrynen, särskilt om det är från redan befintligt svensk bank konto.

Folk köper och säljer fordon/båtar, jaktvapen dagligen och får dessa summor insatta. Skulle dom kolla upp allt så hade dom fått anställa bra massor av bankmän

På din fråga, så har du redan fått bra svar av dem andra.
Citera
2020-07-07, 23:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Banken kan fråga var pengarna kommer från och då svarar du att det är gåva från din mamma.

Banken kommer inte fråga ett piss då de ser vart denna pissumma kommer ifrån. Annat är det såklart om morsan plockar ut kontanter och Ts försöker sätta in dessa, då svarar man som du sagt och pengarna sätts in.
Citera
2020-07-07, 23:23
Medlem
Ja ok, snabba svar här 👍🏻
Man har ju hört om skräck historier där folk fått konton låsta pga att de fått in stora belopp somde måste förklara, så det var därför jag nojjade 😁
Men det känns som att jag oroat mig i onödan och att fb kan ge mig en godnatssömn!

Tack så mycket och ha en trevlig kväll!
Citera
2020-07-08, 07:03
Medlem
dovAkins avatar
Ingen fara ärvde 250 k och farsan förde över utan några problem eller frågetecken
Citera
2020-07-08, 19:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Vi har ingen gåvoskatt i Sverige. Så det behövs inte skattas på.

Sen kan banken gå vidare om dom vill, men då rör det inte dig, utan antagligen verifiering att det kommer från din mammas konto osv.

Sen kan det vara arvsregler som slår in om inte alla arvingar får samma peng, då kan det vara förskott av arv och kommer hanteras så att det inte är fördel till de som fick pengarna nu och den arvinge som inte fick något den dagen det blir arvskifte om jag inte har fel..

Mamman kan skriva ett gåvobrev där det feamgår att gåvan INTE ska räknas som förskott på arv.
Citera
2020-07-08, 21:27
Medlem
SanGenarros avatar
Mycket okunskap här. Det finns ingen beloppsgräns över vilken banker agerar. Allt beror på din riskprofil och bankens kundkännedom om dig. Du kan inte få veta i förväg hur den bank bedömt dig.

Banken kan fråga eller inte fråga. Om de frågar så visa dem en kopia på kontraktet. Är din mor kund i samma bank kan de enkelt bekräfta pengarnas ursprung och de kanske inte ens behöver fråga dig, annars visar du som sagt en kopia på kontakter och ev, att din mor skriver ett gåvobrev du kan visa.
Citera
2020-07-09, 00:56
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Mamman kan skriva ett gåvobrev där det framgår att gåvan INTE ska räknas som förskott på arv.
Ok. Nu är det kanske inte aktuellt i det här fallet, men ville bara nämna att sånt kan spela in beroende på hur det är gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in