2020-07-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Växte upp på 90-talet och minns att min äldre storebror köpte en piratbox så att man nu kunde få in TV1000. Jag var runt 13 år och jag minns så väl att mina föräldrar meddelade mig att dem och brorsan skulle åka iväg så jag skulle få vara ensam hemma. Minns fortfarande hur jag inte kunde vänta på att de skulle åka iväg så att jag skulle få kolla på porr! Tänk er det! Vänta i två veckor för att få se porr.

En tanke som slog mig var hur fan dessa kanaler ens kunde drivas utan reklam och bara finansieras via abonnemangskostnader när piratandet var så utbrett. fick svaret när jag läste på wikipedia. Och sanningen tycks ju vara att dom inte gick bra finansiellt under begynnelsen:

”Lanseringen
TV 1000 lanserades ursprungligen i Sverige men kom sedan även till Danmark och Norge, samt, ytterligare ett par år senare, till Finland. Under en stor del av 1990-talet hade TV 1000 problem att gå ihop finansiellt. I syfte att vända sina förlustsiffror till en ekonomisk vinst, skedde vid upprepade tillfällen förhandlingar med den lika förlusttyngda konkurrenten Filmnet om sammanslagning. Trots de upprepade försöken lyckades man aldrig komma överens.”
Citera
2020-07-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Solver
Min granne köpte en sån där Sverigeparabol i mitten på 90-talet typ. Det gick väl att se TV3, TV4, TV5 Nordic, TV6 och ZTV har jag för mig. Men den blev ju som sagt värdelös ganska snabbt då kanalerna blev kodade efterhand.

Vi hade aldrig någon parabol i min familj, men min bästa kompis skaffade runt 1988-89, en 120cm Luxor parabol, de hade en djäkla massa kanaler vill jag minnas.

Min tjejs familj hade något sorts piratkort kring 1997-98, som såg ut som ett kretskort som man hade på kortplatsen i receivern. Med jämna mellanrum fick man sitta och trycka in koder manuellt när kanalerna hade kodats om.

Just fan, min farmor och farfar hade en liten parabol som det bara gick att se TV4 och TV5 med. En liten fyrkantig platt sak, helt slät.

Ja det där med Sverigeparabolen måste ju bara varit ett sätt att lura in folk i tittandet på kanalerna för att några år sedan koda dom och ”tvinga” folk att köpa abonnemang. Ok så långt då, men det som verkar väldigt osjysst var väl att mottagaren inte ens hade möjlighet till att sätta i programkort och således bara var att skrota.

Som du beskriver piratkorten minns jag dom också; ett stort grönt eller blått kort med en IC-krets längst ut. Kortet var längre och gjorde i vårt fall att luckan aldrig kunde stängas som skulle skydda korten. Haha
Dock helt värdelöst, fick aldrig något att fungera på mottagaren. Hittade inte ens menyn som skulle heta ”Ny hemlig kod”
Det var nog så att vi faktiskt snällt betalade för satellit-TV under alla år
Citera
2020-07-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuckeduck
I syfte att vända sina förlustsiffror till en ekonomisk vinst, skedde vid upprepade tillfällen förhandlingar med den lika förlusttyngda konkurrenten Filmnet om sammanslagning. Trots de upprepade försöken lyckades man aldrig komma överens.”

Det fanns ju ytterligare en filmkanal i Sverige i början av 90-talet, SF Succé, vars USP var att de körde en massa svensk film, men hade också hyfsade rättigheter internationellt vad jag minns. DEN kanalen slogs dock ihop med TV1000 senare och döpte om sig till det lite pajjiga TV 1000 - Succékanalen
Senast redigerad av TodayForever 2020-07-08 kl. 23:09.
Citera
2020-07-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ylva-Maria Thompson på TV1000 som presenterade porrfilmer.
Videon gick varm därhemma när man satte timern och spelade in aftonens föreställning.

Det var tider det!

Hade inte Filmnet oxå porrfilmer vid midnatt, och som inte fanns med i tablån?
Citera
2020-07-08, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
Hade inte Filmnet oxå porrfilmer vid midnatt, och som inte fanns med i tablån?

De hade dels nåt lite softare som hette typ Playboy Hour, sen visade de rena porrfilmer två dagar i veckan runt 23.
Citera
2020-07-08, 23:33
Medlem
Låter som många gamla gubbar här...
Citera
2020-07-08, 23:42
Medlem
Luxuss avatar
Hette inte filmnet filmax precis i början?
Minns att tv3 va sammört med norge å ev danmark.
Å sen filmax/filmnet.
Bra skit. Såg hulken å spindelmannen.
Citera
2020-07-08, 23:53
Medlem
findatas avatar
Var förpassad till den kodade bilden, svartvit juckande, var trots allt bättre än inget alls. Ibland stannade bilden till och "stabiliserades" något då var det trots allt ganska sebart. Såg nog aldrig någon vanlig film med den bilden. Sen hade man ju polare som bandade det intressanta så fick man kolla intensivt på VHS tills man fick lämna tillbaka bandet. Buttman i Rio, Ben Dover osv... hahaha...

OffT, Någon nämde Stjärn-TV, det hade vi också. Minns att det fanns tre amerikanska kanaler. Bla "Lifestyle" som körde Name that tune, Lyckohjulet och Jeopardy.... Var mycket skit men dessa frågesporter gick alltid när man kom hem från skolan, minns att jag kollade ganska ofta när det var nytt. Sen visade någon av kanalerna Roller Derby, det var häftigt, wrestling fast på rullskridskor. https://www.youtube.com/watch?v=bx-yFcuI0eA
Citera
2020-07-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Man kunde "avkoda" kanalerna med en antennkabel som man skarvade på den riktiga antennkabeln, sen klippte man ner skarven tills det blev rätt längd/motstånd, så var saken biff.
Dekoder kunde även köpas, var stor som en snusdosa och innehöll bara nån resistor.

Jag vill minnas att det gjordes avkodare av gamla digitala väckarklockor. Är det någon mer som minns detta? Har svårt att hitta bevis för detta i diskussion med de som inte var med när det begav sig
Citera
2020-07-09, 00:06
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ponaldo
Jag vill minnas att det gjordes avkodare av gamla digitala väckarklockor. Är det någon mer som minns detta? Har svårt att hitta bevis för detta i diskussion med de som inte var med när det begav sig

Vet jag inget om men älskar tanken.
Citera
2020-07-09, 00:57
Medlem
Jag fundera på detta med just "late night" på Filmnet. Nåt för Netflix att ta efter? "Adult-fältet längst ner"
Citera
2020-07-09, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuckeduck
Vill som sagt minnas att det var tämligen hårda saker även vardagsnätter men kan ha fel.

Nu börjar jag fan skratta lite spontant, med jämna mellanrum började ju någon idiot yttra sig i någon kvällstidning om vad dessa sändningar gjorde med ungdomar.. ganska stora rubriker ibland.

Men hur är tillgången nu liksom?! 😂😂😂😂
Vill minnas att det var hårda rullar på vardagskvällar också...det var kanske en mjuk först och sedan en hård. Jag tror det var 2 filmer ibland. Men visst, jobbig halvtimme innan man insåg att det var en mjukisrulle. Man blev nästan gråtfärdigt besviken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in