Citat:
Ursprungligen postat av
John-Solver
Min granne köpte en sån där Sverigeparabol i mitten på 90-talet typ. Det gick väl att se TV3, TV4, TV5 Nordic, TV6 och ZTV har jag för mig. Men den blev ju som sagt värdelös ganska snabbt då kanalerna blev kodade efterhand.
Vi hade aldrig någon parabol i min familj, men min bästa kompis skaffade runt 1988-89, en 120cm Luxor parabol, de hade en djäkla massa kanaler vill jag minnas.
Min tjejs familj hade något sorts piratkort kring 1997-98, som såg ut som ett kretskort som man hade på kortplatsen i receivern. Med jämna mellanrum fick man sitta och trycka in koder manuellt när kanalerna hade kodats om.
Just fan, min farmor och farfar hade en liten parabol som det bara gick att se TV4 och TV5 med. En liten fyrkantig platt sak, helt slät.
Ja det där med Sverigeparabolen måste ju bara varit ett sätt att lura in folk i tittandet på kanalerna för att några år sedan koda dom och ”tvinga” folk att köpa abonnemang. Ok så långt då, men det som verkar väldigt osjysst var väl att mottagaren inte ens hade möjlighet till att sätta i programkort och således bara var att skrota.
Som du beskriver piratkorten minns jag dom också; ett stort grönt eller blått kort med en IC-krets längst ut. Kortet var längre och gjorde i vårt fall att luckan aldrig kunde stängas som skulle skydda korten. Haha
Dock helt värdelöst, fick aldrig något att fungera på mottagaren. Hittade inte ens menyn som skulle heta ”Ny hemlig kod”
Det var nog så att vi faktiskt snällt betalade för satellit-TV under alla år