2020-07-08, 22:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Jag skulle definiera en våg som ett tillfälle när man måste ta till ”hammaren” igen eftersom smittspridningen har blivit övermäktig. En sådan som kan uppstå om det exempelvis uppstår för många olika kluster och en allmän ökad smittspridning.

Så har jag uppfattat ”hammaren och dansen”, dvs hammare är lockdown och under dansen slår man ner kluster. Misslyckas man med dansen måste man ta till hammaren och det är är en andravåg. Jag kan dock ha missuppfattat det.

Jag tolkar det på samma sätt. Just nu har vi "dans" i Europa medan USA nog får ta till hammaren igen snart.

Är nog mer positiv till Europa att det ska gå att dansa hela hösten/vintern. Viruset var ju lätt att trycka ner så med bra smittspårning borde det funka.

Tengele har ju också sagt att om man kommer ner till Danmarks nivå så kan dansen fungera.
Citera
2020-07-08, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Ah, it’s you again. My posts are all backed by facts, logic, reason and current studies.

Respiratory viruses are seasonal and we can see this in the current hot-spots for this virus. The government agrees with me — strange that you would disagree with them.

Jag får mer nåt slags intryck av en matematiker på tjack än någon som har koll på läget.
Citera
2020-07-08, 22:24
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vi fria svenska män kommer aldrig ta på oss er dumma mask.
Fri? Du är samma jävla knähund som alla andra. Om Stefan säger att du bär mask så bär du mask. Sluta titta på youtubevideos och inbilla dig att ingen ska ”tredda” på dig, tönt. Det finns risk för obligatorisk maskanvändning i höst, speciellt nu när viruset börjar anses vara luftburet på allvar.

Böj dig, svenne. Du har inget val.
Citera
2020-07-08, 22:24
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men det var inte det jag pratade om.
Du skrev ordagrant att Sverige till skillnad från andra länder har möjlighet att neka folk intensivvård. Jag svarade med att det inte känns rimligt att Danmark inte har den möjligheten.
Ska dem lägga folk på intensivvård som en "symbolisk handling" även om det inte hjälper eller till och plågar individen? Det gjordes felaktiga bedömningar i Sverige i vår, absolut, liv kunde räddats, men det var inte det frågan gällde.

Vi kan läsa i FHMs Excelark flik "Totalt antal per åldersgrupp" att
https://www.arcgis.com/sharing/rest/...45db13f7e/data

5.482 personer har avlidit i Covid-19 i Sverige och att

4.290 av dessa 70+ ålder har avlidit utan att fått intensivvård.

Det är 78% av de avlidna.

Vi vet inte om intensivvård hade varit framgångsrik, de fick aldrig chansen,

den bedömningen gjordes på förhand, här är bedömningsunderlaget

(observera att detta är version 2 av dokumentet)

https://www.socialstyrelsen.se/globa...nsivvarden.pdf
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
4270 personer som har fået en dødsdom på forhånd uden at få muligheden for intensivvård er jo helt grotesk høje sifre - jeg er klar over at Sverige er et specielt tilfælde, men disse sifre kommer alligevel som en overraskelse for mig.

För mig också jag räknade fram siffran 4.290 nyss ...

... jag hoppas de fick syrgas.
Citera
2020-07-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Exakt så är det. Enda logiska förklaringen jag kan se.
Det intressanta i händelse av att viruset "blivit mindre aggresivt" är att man rimligtvis fortfarande kan testa positivt för viruset. Vad innebär detta för världen i stort och framförallt länderna som tryckt ner viruset genom lockdown? Tillåts samhällssmitta i det läget eller kommer man fortsätta att isolera folk och regioner? Nu spekulerar jag helt, men det kan uppstå en period av förvirring kring detta varvid vi ser extema åtgärder för ett virus som i det närmaste går att definera som en förkylning under en period. Dessutom finns det ju en enorm rädsla kring viruset bland vanligt folk. Om viruset blivit mildare, ska världens olika regeringar då gå ut och säga det? Och hur i helvete hade gemene man i världen reagerat på det efter denna vår?
Citera
2020-07-08, 22:29
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag tolkar det på samma sätt. Just nu har vi "dans" i Europa medan USA nog får ta till hammaren igen snart.

Är nog mer positiv till Europa att det ska gå att dansa hela hösten/vintern. Viruset var ju lätt att trycka ner så med bra smittspårning borde det funka.

Tengele har ju också sagt att om man kommer ner till Danmarks nivå så kan dansen fungera.
Jag tror också att de flesta kommer att lyckas med sin ”dans” men utesluter inte att någon eller några kan tvingas ta till ”hammaren”. Var väl egentligen min enda invändning som upprörde signaturen jag initialt svarade.
Citera
2020-07-08, 22:30
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ja, det är uppenbart att vissa som kanske klarat sig inte fick en chans. En utrensning av "sköra" (kostsamma). Ja, vissa hade fått plats på IVA men de dömdes ut via triagering, trots att det inte var fullt. Detta är ju sanningen vare sig du tror på den eller inte.

Man har även innan corona dömt ut folk på förhand, det är inget nytt inom intensivvården. Alltså, jag känner folk som jobbar där. De sitter inte och ljuger.

Du kanske ska göra prao i vården?
Har jobbat inom vården och man får se verkligheten för vad den är.

Om statistiken säger att antalet döda ökar genom att lägga in 80+are i respirator är det väl synnerligen dumt att göra detta?

Det kan naturligtvis finnas en ekonomisk aspekt av det hela också men prio ligger på att få så många som möjligt att överleva.

Man kan även gå in och kolla mer i detalj på en patient och se att denne kan ha förutsättningar att kunna klara en respiratorvistelse trots riskgruppstillhörighet.

Det är detta som man diskuterat i samband med denna Coronapandemi, inte det ni yrar om.

Att många 70+are inte som default måste klassas som riskgrupp ifall man dyker ner i journal och kollar aktuellt allmäntillstånd.
Citera
2020-07-08, 22:30
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, det vet man ju i alla länder att det finns vissa som inte kommer att klara en respiratorsbehandling. Det är ingen lek att ligga i en respirator och komma ut ur den levande.

Dessutom dör de flesta Covid-patienter som hamnar i respirator:

https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/04/02/826105278/ventilators-are-no-panacea-for-critically-ill-covid-19-patients?t=1594237239748

Beror på hur länge de behöver respirator. I Sverige vårdar vi mer lättvårdade på IVA, vi har inte tagit in alla svårt sjuka. Så mer än hälften har överlevt respiratorn. En del har bara behövt några dagar. Men det är ett tufft virus och vissa har behövt respirator i mer än 2 veckor och det är ovanligt. Då kommer man inte ur respiratorn utan skador. Skador och dödlighet ökar ju med tiden. Vi är inte vana vid att folk behöver respirator så länge, så det har varit omöjligt att veta att det ens skulle bli så.

Vi har lagt dem i respirator för att vi inte haft något till de som inte svarar på allmän vård, mediciner och syre. Vissa ligger fortfarande i respirator i över en månad. Om de överlever är vägen tillbaka tuff.

Nu verkar det iallafall som vi har viss medicinsk behandling som kan hjälpa. Främst som ska hjälpa patienten innan hen kraschar och hamnar i cytokinstorm, dvs medicin som hämmar immunförsvaret.
Citera
2020-07-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
I think THE seasons affect THE virus spreading capability but that's only One piece of many.

What I'm saying is that all circumstantial evidence you find that backs Up your theories är posted by you as Hard core facts, Nine Times out of ten without any sources.

When posts that contradict your theories with proper sources are seen you really go to great lengths to prové them wrong, most of THE Times by digging Up some Early research from China with only 10 test subjects.

Why is it so important to you to be so negative about everything that's been done In Sweden?

You think that with THE right persons in charge we only would have a quarter of death cases?

Many countries have landed in similar figures as Sweden despite doing things very different than Sweden and there are Still many countries that are facing Wuhanvirus as it's just establishing, where Sweden and many other countries were months ago.

Now you change your tune because I pointed out the government agrees.

I have posted a wealth of articles to back up my theories. My criticisms towards the T-Cell theory was the exact thing later brought up by other scientists in peer review. Multiple times.

Which theory would you like to see the evidence for? I’ll be happy to oblige.

Yes, Sweden is only comparable to four/five other countries in terms of death toll. Absolutely that with a different strategy that less people would have died. Absolutely.
Citera
2020-07-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Jag får mer nåt slags intryck av en matematiker på tjack än någon som har koll på läget.

I’m not Tom Britton lol
Citera
2020-07-08, 22:34
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Vad menar du med Tebegle?
Kan du posta någon källhänvisning med citat?

Förstår inte hur du får det till att vi använt någon Hammare här i Sverige, USA körde en mild sådan men glömde dansen.

Det kommer inte bli aktuellt med någon nationell nedstängning där nu men lokala sådana är troligt då situationen eskalerar.
Citera
2020-07-08, 22:34
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Och hur ser statistiken ut i dessa länder tror du, fler eller färre som klarar sig med IVA än utan?

Det är en enorm chansning i vilket fall, detta med att lägga 80-90-åringar i respirator känns mest att man vill signalera att resurserna inte är anledningen till dödsfallet gentemot de anhöriga.

Problemet med att straffa ut sig från IVA är inte bara att man inte får respirator. Man kanske hade klarat sig utan. Men kommer man inte till IVA får man inte heller de mediciner som har använts och inte syrgas.

Då kommer du i bästa fall till en avdelning där du får allmän omvårdnad och inget mer.

Så svartvitt är det iallafall på sjukhuset i staden där jag bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in