2020-07-08, 20:29
Medlem
Tiwazs avatar
Har precis köpt bil och ska teckna en försäkring. Undrar då om bilförsäkringen måste stå på ägaren av bilen eller kan den stå på min sambo? Det är vår gemensamma bil som vi nyttjar båda två, men jag står som ägare.

Hon har haft körkort i 12 år men har aldrig ägt en bil, själv tog jag körkort förra året. Vi skrev bilen på mig (efter att försäljaren på en direkt fråga sa att det inte spelade någon roll ur försäkringssynpunkt vem vi skrev den på), men nu när jag gör lite research inför att teckna en försäkring märker jag att det är betydligt billigare att teckna försäkringen på min sambo, gissningsvis då pga att hon haft körkort så mycket längre.

Vi har inga lån eller så på den, så egentligen är det bara det administrativa arbetet med att flytta ägandeskapet som vore lite bökigt, och det ser ut att kunna spara oss tusenlappar om året att flytta ägandeskapet om det nu är nödvändigt att försäkringen står på ägaren.
Citera
2020-07-08, 20:36
Medlem
CoZeCos avatar
Bör väl inte vara nåt problem, krockar du har du ju bara lånat sambons bil
Citera
2020-07-08, 20:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Har precis köpt bil och ska teckna en försäkring. Undrar då om bilförsäkringen måste stå på ägaren av bilen eller kan den stå på min sambo? Det är vår gemensamma bil som vi nyttjar båda två, men jag står som ägare.
Ja, du kan inte försäkra en bil du inte äger.
Citera
2020-07-08, 21:38
Medlem
Det är ju inte direkt svårt eller tidsödande att göra ägarbyte. Ladda ner appen "Mina Fordon" och gör ägarbytet där. Inte många knapptryckningar. Ni behöver era körkort och regbeviset.

Sen kan din sambo teckna försäkring direkt.
Citera
2020-07-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, du kan inte försäkra en bil du inte äger.

Att försäkra något som man inte äger är väl i och för sig inte omöjligt, problemet är att man inte kan få ut några pengar från en sådan försäkring eftersom den som tecknat försäkringen i juridisk mening inte kan drabbas av en ekonomisk skada på grund av skador på egendom denne inte äger.

Begreppet att äga bilen är ju dock inte synonymt med att vara registrerad ägare, men då försäkringsbolagen brukar kolla upp vem som står som registrerad ägare så är det nog rent praktiskt svårt att teckna en försäkring på en bil som man inte är registrerad ägare/brukare för.
Citera
2020-07-08, 22:13
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Att försäkra något som man inte äger är väl i och för sig inte omöjligt, problemet är att man inte kan få ut några pengar från en sådan försäkring eftersom den som tecknat försäkringen i juridisk mening inte kan drabbas av en ekonomisk skada på grund av skador på egendom denne inte äger.

Begreppet att äga bilen är ju dock inte synonymt med att vara registrerad ägare, men då försäkringsbolagen brukar kolla upp vem som står som registrerad ägare så är det nog rent praktiskt svårt att teckna en försäkring på en bil som man inte är registrerad ägare/brukare för.
Det är i princip omöjligt att göra. Har en vän som under närmare två års tid skulle få lov att ha en annan väns bil när denna var i väg på jobb i utlandet. Det handlade om ett drygt år. Men de var tvungna att göra ägarbyte för att få till det.
Citera
2020-07-08, 22:16
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis

Jag utgår från begreppet registrerad ägare, inte vem som betalt och står på eventuella kvitton.
Citera
2020-07-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoZeCo
Bör väl inte vara nåt problem, krockar du har du ju bara lånat sambons bil
Han har inte ens lånat något de äger gemensamt. Sluta krångla till det
Citera
2020-07-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är i princip omöjligt att göra. Har en vän som under närmare två års tid skulle få lov att ha en annan väns bil när denna var i väg på jobb i utlandet. Det handlade om ett drygt år. Men de var tvungna att göra ägarbyte för att få till det.

Detta kan dessvärre sluta med att försäkringsbolaget nekar utbetalning.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag utgår från begreppet registrerad ägare, inte vem som betalt och står på eventuella kvitton.

Försäkringsbolaget kanske gör en koll att du är registrerad ägare då försäkringen tecknas, men det är inte det som gäller vid eventuell utbetalning.

I försäkringsvillkoren så finns det i regel en punkt som heter "Vem försäkringen gäller för", vilken man bör läsa. Så här ser den exempelvis ut för LF:

Kaskoförsäkringen gäller endast ditt eget ekonomiska intresse i fordonet i din egenskap av ägare. En förutsättning för att försäkringen ska gälla är att den huvudsaklige brukaren av fordonet är du själv om inte annat avtalats med oss. Om du är registrerad som ägare till fordonet och har tecknat försäkring för det trots att du inte äger det riskerar du att bli helt utan ersättning vid en skada. Detta gäller dock inte om försäkringsplikten fullgörs av dig i egenskap av den förmyndare som registrerats i Vägtrafikregistret. Har du leasat fordonet omfattar försäkringsskyddet fordonet på samma sätt som om det vore ditt eget.

Har man betalat för ett fordon så har man i regel ett ekonomiskt intresse i det som ägare. TS och hans sambo har köpt bilen tillsammans och därtill är huvudsakliga brukare så då gäller försäkringen egentligen oavsett vem bilen är skriven på, dock kan det som sagt bli problem att teckna en försäkring på en bil som man inte är registrerad ägare av vilket förstås är skäl till att undvika detta.

I godboys exempel ovan så finns det dock en del fallgropar, då vännen som befinner sig på jobb utomlands antagligen är den som kan anses ha ett "ekonomiskt intresse i fordonet i egenskap av ägare", medans den som lånat fordonet enbart är "huvudsaklig brukare".

Så här säger exempelvis Länsförsäkringar om lån av bil:

Citat:
Ursprungligen postat av Länsförsäkringar
Ja, försäkringen gäller för de som bor på samma adress. Du kan också låna ut din bil tillfälligt utan ersättning till någon annan, men grundregeln är att du som försäkringstagare är bilens huvudsakliga förare. Därför gäller inte försäkringen om du lånar ut bilen under en längre tid.
Citera
2020-07-09, 00:21
Medlem
Den försäkring som tecknas av någon annan än registrerad ägare träder inte ikraft förrän ägandet ändrats så att bilägare och försäkringstagare är samma person. Ikraftträdandet kan dock ske retroaktivt om ägarbytet inte hunnit registreras, men det har lämnats en anmälan om ägarbyte från ett datum som passerats.
Citera
2020-07-09, 00:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz

Hon har haft körkort i 12 år men har aldrig ägt en bil, själv tog jag körkort förra året. Vi skrev bilen på mig (efter att försäljaren på en direkt fråga sa att det inte spelade någon roll ur försäkringssynpunkt vem vi skrev den på), men nu när jag gör lite research inför att teckna en försäkring märker jag att det är betydligt billigare att teckna försäkringen på min sambo, gissningsvis då pga att hon haft körkort så mycket längre.

Vi har inga lån eller så på den, så egentligen är det bara det administrativa arbetet med att flytta ägandeskapet som vore lite bökigt, och det ser ut att kunna spara oss tusenlappar om året att flytta ägandeskapet om det nu är nödvändigt att försäkringen står på ägaren.
Försäkring ska vara på registrerad ägare och ska fixas samma dag man köper bilen
Citera
2020-07-09, 07:59
Medlem
yz44s avatar
Låt bilen stå på den som brukar den mest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in