Citat:
Ursprungligen postat av
Slettsnoken
Her forsøkte jeg å få deg til å sette inn barna i tidslinjen, uten motforestillinger som: «barn kan ikke drepe sin mor».
Derfra kan du prøve å motbevise min hypotese.
Jeg kan ikke bevise eller motbevise noe som helst. Jeg sitter kun på annenhånds informasjon.
Men - jeg kan vurdere sannsynlighet utfra den informasjonen som er gitt.
Hvis vi tenker oss at det er 4 personer involvert - far og 3 barn, så
bør vi tenke på motiv, og på det rent praktiske (planlegging og utførelse).
Hvis motivet er penger, må vi anta at AEH var en hindring for å komme til disse pengene. Det ser ikke
ut som om hun har hatt noen reell makt i så måte, gitt at hun var avspist med smuler. TH selv kan ha et
slikt motiv, gitt at ektepakten sannsynligvis ville være rettslig prøvbar. I forhold til barna, kan jeg ikke
se AEH som noen hindring for å arve eller motta penger fra sin far, med mindre hun var innstilt på å
gjøre dem arveløs. Det har vi i såfall ingen indikasjoner på.
Hvis motivet er hat, og alle barna er involvert, måtte dette hatet være unisont - og sterkt.
Vi har heller ingen indikasjon på dette. At TH har tvunget sine barn med på et mord, tror
jeg vi kan se bort fra. De lever tilsynelatende sine egne, selvstendige liv.
Nei, hvis vi skal anta at TH er "mastermind", tenker jeg han ville valgt å hente hjelpen
sin utenfor familien - mye av praktiske årsaker. Han later ikke til å ha kontroll nok over
dem, de har ektefeller og barn som kunne være risikopunkter når det kommer til å holde
sannheten skjult.
Jeg foreslår du setter opp en tilsvarende argumentasjonsrekke for å forsøksvis overbevise
om hvorfor du mener barna er mer sannsynlige som medhjelpere enn f.eks. VE eller tilsvarende
arbeids/forretningsforbindelser.