2020-07-04, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Jag tycker finnar är ok. Svennar däremot har fått en negativ klang.

Finskar låter rätt dåligt. Finnar känns bättre.
Jaså heter det huuhkajat? Kul
Go suomi!

Antar att det är jobbigt att skriva finländare.
Citera
2020-07-04, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skithyvel
Finland är det enda land som har betalat tillbaka ett krigsskadestånd så vitt jag vet, därav det svårare ekonomiska klimatet, dessutom är Tyskland betydligt större befolkning, de hade tur att Adolf ryckte upp landet på endast 12 år, och de är fortfarande bland världens rikaste länder trots förlusten i kriget. Från en svältdöd-deppression till framgång genom krig och förlust, inte ens våra svenska politiker klarar av att visa pondus nog så att sjukhusen ska få dasspapper.

Vet absolut ingenting om ekonomiskt stöd i efterkrigstid från Sverige.
"Era fiender"? Nej nej våra allas fiender, Sovjet massmördade mellan 60-100 miljoner europeer, hade inte finnen stoppat den så hade svensken slukats.

Tyskland betalade av det sista från 1 vk för något år sedan.
Citera
2020-07-04, 08:42
Medlem
Ovcharkas avatar
Förstår inte något intresse i Finland. De är inte Skandinavier. De är blott förlorad mark som nu mest agerar barriär mot Ryssland.

Danmark, Norge och Island följer man såklart.
Citera
2020-07-04, 09:13
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Förstår inte något intresse i Finland. De är inte Skandinavier. De är blott förlorad mark som nu mest agerar barriär mot Ryssland.

Danmark, Norge och Island följer man såklart.
Finland är Norden, men inte Skandinavien.

När det gäller finsk fotboll så har jag ingen koll överhuvudtaget, men Jari Litmanen var ju en ganska okej lirare på 90-talet.
Citera
2020-07-04, 09:15
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Tar liv i denna tråd. Kom över det här klippet på /r/soccer: youtube.com/watch?v=B-_qj0yOp1k, och om jag fattade rätt så jämförde allså den här finska snubben Pukki mot Ronaldo!?

Några som har koll på vad den finska gubben säger??
Frågar en gång till....
Citera
2020-07-08, 09:23
Medlem
Citat:
Frågar en gång till....

Snubben i klippet pratar om att Ronaldo gjorde "bara" ett hattrick på sina matcher i Man U.
Detta i en klubb som var av absolut europeisk toppklass. Därför jämför han Pukki med Ronaldo.
Pukki har gjort fler hattrick än vad Ronaldo gjort.
Sen pratar han om att Pukki, är endast den 4:e spelaren I Norwich som har gjort ett hattrick.

Vidare pratar han om att den spelare i dom två hösta ligorna som har gjort flest mål, om man
räknar på hur länge Pukki har spelat i England, så är Pukki nummer 1.
Ingen spelare har en bättre målkvot än vad Pukki har, i engelsk fotboll, på lika kort tid,
detta enligt BBC:s beräkningar, säger han.

Jag har inte kollat hela videon.
Senast redigerad av pk2 2020-07-08 kl. 09:33.
Citera
2020-07-08, 11:33
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Snubben i klippet pratar om att Ronaldo gjorde "bara" ett hattrick på sina matcher i Man U.
Detta i en klubb som var av absolut europeisk toppklass. Därför jämför han Pukki med Ronaldo.
Pukki har gjort fler hattrick än vad Ronaldo gjort.
Sen pratar han om att Pukki, är endast den 4:e spelaren I Norwich som har gjort ett hattrick.

Vidare pratar han om att den spelare i dom två hösta ligorna som har gjort flest mål, om man
räknar på hur länge Pukki har spelat i England, så är Pukki nummer 1.
Ingen spelare har en bättre målkvot än vad Pukki har, i engelsk fotboll, på lika kort tid,
detta enligt BBC:s beräkningar, säger han.

Jag har inte kollat hela videon.
Okej, tackar för svar. Det förklarar saken bättre.

Tyckte bara att det lät lite konstigt om man jämförde Ronaldo och Pukki som spelare.
Citera
2020-07-08, 16:06
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Okej, tackar för svar. Det förklarar saken bättre.

Tyckte bara att det lät lite konstigt om man jämförde Ronaldo och Pukki som spelare.

För någon som har en gammal kanon som avatar och kallar sig själv för GeneralAnderson och dessutom försöker sätta fotbollen i ett kontextualiserat historiskt perspektiv.
Då framstår det löjeväckande att du tror att DDR (Östtyskland) var en del av axelmakterna.
Citera
2020-07-08, 16:38
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
För någon som har en gammal kanon som avatar och kallar sig själv för GeneralAnderson och dessutom försöker sätta fotbollen i ett kontextualiserat historiskt perspektiv.
Då framstår det löjeväckande att du tror att DDR (Östtyskland) var en del av axelmakterna.
Kanonen som du ser på min avatar är en supporterpryl som jag beställde i vintras. Har ett rum i huset som endast är fylld med olika Arsenal prylar.
Citera
2021-01-05, 14:31
Medlem
Säg om det inte är bra.

Jag måste fortfarande bara beundra det att finska landslaget i fotboll, "Huuhkajat".
Vann mot regerande världsmästarna Frankrike, med 2-0, på bortaplan, i Paris.

Det skvallrar om att om vi får allt att funka, så kan vi slå vilket lag som helst, när som helst.

Finskar börjar faktiskt bli riktigt bra på fotboll.
Citera
2021-01-05, 14:45
Medlem
Det var väl bara en seger ifrån, i något kval, att Finland hade varit klassad som A-Nation?

När det gäller landslagsfotboll, alltså.
Senast redigerad av pk2 2021-01-05 kl. 14:50.
Citera
2021-01-05, 15:03
Medlem
Alltså, jag menar.

Om vi kan vinna mot regerande världsmästarna Frankrike, på bortaplan.

Så, då borde man ju kunna se. Om man gör en bra prestation, att man till och med
kan vara med på allvar att vara en kanditat att vinna EM- i fotboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in