2020-07-08, 07:23
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Principiellt anser jag att samhället inte ska lägga sig i om människor väljer att riskera sina EGNA liv, t.ex. genom att utöva extremsport eller vägra ta ett vaccin. Däremot anser jag att samhället har en skyldighet att ingripa om ens agerande riskerar ANDRAS liv, t.ex. genom att köra bil på fyllan eller genom att vägra bära ansiktsmask under en pandemi.
Det du säger är motsägelsefullt när en vaccination inte bara skyddar den enskilde utan även fungerar förebyggande för andra. Med det sagt så anser jag inte att vaccinationer skall påtvingas av staten utan det bör vara upp till var och en att avgöra hurvida man vill vaccinera sig eller inte. Men visst kan staten komma med rekommendationer om vaccinering eller att använda munskydd under rådande omständigheter. Men valet måste ligga hos individen och inte av tvång från staten.

Men om omständigheterna går till det extrema så anser jag att staten skall kunna ta beslut om att alla skall vaccineras eller att munskydd skall bäras i vissa situationer som tex i butiker eller vid resor i kollektivtrafiken osv.
Staten har ett övergripande ansvar som i en extrem situation kan betyda ett ingrepp på valfriheten beroende på åtgärd.
Senast redigerad av Honeyfly 2020-07-08 kl. 07:29.
Citera
2020-07-08, 07:26
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Dock ökar ju den allmäna spridningen av influensa när du väljer att inte vaccinera dig eller använda mask vilket ökar risken för riskgrupper att drabbas. Men visst jag köper att de får skylla sig själva. Jag är ju också ondskefull och tycker helt enkelt inte det är värt att påtvinga hela befolkningen mask/vaccin en hel vinter.

Tycker inte det är speciellt ondskefullt att uppmana människor att skydda sig, och ge dem ett fritt val om de vill göra det eller inte.

Man kan inte begära att andra människor ska ställa upp och skydda de som inte VILL skydda sig själv. Däremot är det inte för mycket begärt av andra människor att de ställer upp och skyddar de som inte KAN skydda sig själv.
Citera
2020-07-08, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Jupp, visar vad vi är kapabla att åstadkomma när en fråga prioriteras.
Just så, när äldre-äldre i i-länder drabbas då går det undan, ebola drabbar bara fattiga negrer, vem bryr sig.
Citera
2020-07-08, 07:30
Medlem
Citat:
Tycker inte det är speciellt ondskefullt att uppmana människor att skydda sig, och ge dem ett fritt val om de vill göra det eller inte.

Man kan inte begära att andra människor ska ställa upp och skydda de som inte VILL skydda sig själv. Däremot är det inte för mycket begärt av andra människor att de ställer upp och skyddar de som inte KAN skydda sig själv.

Och om vaccinet inte fungerar, då bör vi hädanefter bära munskydd under influensasäsong?

Jag tycker inte det.
Citera
2020-07-08, 07:41
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Din jämförelse haltar. Man vaccinerar sig inte bara för sin egen skull utan även för att skydda sköra riskgrupper. De som inte kan vaccinera sig av någon anledning och de som är så sköra att vaccinationen inte ger dem det skyddet den ger vanliga relativt friska människor.

Det har ju diskuterats brett under årens lopp att man bör vara solidarisk och vaccinera sig för att ge skydd åt andra. Men man tvingar ingen till vaccination.

Jag skydd åt andra är en bieffekt, men det viktiga här är ju att de som riskerar att drabbas kan faktiskt skydda sig själva vilket de har svårt att göra mot Covid-19.

Skulle tro att det rör sig om en ganska liten andel av de som dör i säsongsinfluensa som har vaccinerat sig. Men visst kan man kanske överväga att göra det obligatoriskt med vaccination mot säsongsinfluensa för de som jobbar med äldre och sköra, t.ex. på äldreboenden och inom sjukvården.
Citera
2020-07-08, 07:42
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om det skulle bli en andra våg med ett muterat virus som är betydligt värre motsvarande vad vi hade med spanska sjukan mm.

Om Sverige då skulle behöva göra en större nedstängning, finns det möjligheter till att göra det då?

Med tanke på att vår frihet att röra oss inom landet är grundlagsskyddat.

Om det kommer en andra våg och SARS-CoV-2 har muterat så att dödligheten är 80%, då tror jag inte att FHM behöver föreslå lockdown, det kommer att hända av sig självt.
Citera
2020-07-08, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Och om vaccinet inte fungerar, då bör vi hädanefter bära munskydd under influensasäsong?

Jag tycker inte det.

I can’t find any examples of a flu booster shot failing in a population. I imagine there are — and it is a very small possibility — but something as simple as maintaining proper hand-washing and staying home when sick should reduce the societal spread by a lot.

In fact; the measures put in place currently by the FHM are enough to wipe out a flu season entirely, should this be the case. Simple social distancing and hygienic measures. But the coronavirus is a lot more infectious.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Det du säger är motsägelsefullt när en vaccination inte bara skyddar den enskilde utan även fungerar förebyggande för andra. Med det sagt så anser jag inte att vaccinationer skall påtvingas av staten utan det bör vara upp till var och en att avgöra hurvida man vill vaccinera sig eller inte. Men visst kan staten komma med rekommendationer om vaccinering eller att använda munskydd under rådande omständigheter. Men valet måste ligga hos individen och inte av tvång från staten.

Men om omständigheterna går till det extrema så anser jag att staten skall kunna ta beslut om att alla skall vaccineras eller att munskydd skall bäras i vissa situationer som tex i butiker eller vid resor i kollektivtrafiken osv.
Staten har ett övergripande ansvar som i en extrem situation kan betyda ett ingrepp på valfriheten beroende på åtgärd.

Är en pågående pandemi, där drygt 5 000 människor har dött i landet, en sådan extrem situation tycker du?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Principiellt anser jag att samhället inte ska lägga sig i om människor väljer att riskera sina EGNA liv, t.ex. genom att utöva extremsport eller vägra ta ett vaccin. Däremot anser jag att samhället har en skyldighet att ingripa om ens agerande riskerar ANDRAS liv, t.ex. genom att köra bil på fyllan eller genom att vägra bära ansiktsmask under en pandemi.

Du vet om att det finns människor som inte KAN vaccinera sig och lever i riskzonen för att vissa inte vill vaccinera sig eller sina barn.

Men jag håller generellt med, jag tycker man ska få avstå vaccin, munskydd, att isolera sig under pandemier när man är kåt och vill ut och knulla lite.
Citera
2020-07-08, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Om det kommer en andra våg och SARS-CoV-2 har muterat så att dödligheten är 80%, då tror jag inte att FHM behöver föreslå lockdown, det kommer att hända av sig självt.

If the virus mutates to be deadlier than the plague — it’s time to head for the hills. This is of course incredibly unlikely to an extreme.
Citera
2020-07-08, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror du vet vad ja menar med beredskapslager. Skyddsutrustningar, ställverk, krigsmateriel, etc. Lite käk får vi också lägga till för vår svenska befolkning. Speciellt blir det viktigt att tänka på religiös inriktning eftersom snart några miljoner i Sverige inte kan äta "haram".

Vi måste därför ha dubbla mobiliseringslager i det framtida Sverige.
Ställverk? Har elbrist varit ett problem i denna pandemi? Men skyddsutrustning avsedda för kemisk krigföring kan ju knappast vara särskilt praktiska i detta sammanhang. Vill minnas att det var en klumpig gasmask, osmidiga gummihandskar och någon slags pressening, funkar kanske när man ska skjuta någon men inte i något annat sammanhang.
Citera
2020-07-08, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Är en pågående pandemi, där drygt 5 000 människor har dött i landet, en sådan extrem situation tycker du?

If it returns and threatens to take another 5000+ lives — how would that not be extreme?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in