Citat:
Ursprungligen postat av
Arcane
Principiellt anser jag att samhället inte ska lägga sig i om människor väljer att riskera sina EGNA liv, t.ex. genom att utöva extremsport eller vägra ta ett vaccin. Däremot anser jag att samhället har en skyldighet att ingripa om ens agerande riskerar ANDRAS liv, t.ex. genom att köra bil på fyllan eller genom att vägra bära ansiktsmask under en pandemi.
Det du säger är motsägelsefullt när en vaccination inte bara skyddar den enskilde utan även fungerar förebyggande för andra. Med det sagt så anser jag inte att vaccinationer skall påtvingas av staten utan det bör vara upp till var och en att avgöra hurvida man vill vaccinera sig eller inte. Men visst kan staten komma med rekommendationer om vaccinering eller att använda munskydd under rådande omständigheter. Men valet måste ligga hos individen och inte av tvång från staten.
Men om omständigheterna går till det extrema så anser jag att staten skall kunna ta beslut om att alla skall vaccineras eller att munskydd skall bäras i vissa situationer som tex i butiker eller vid resor i kollektivtrafiken osv.
Staten har ett övergripande ansvar som i en extrem situation kan betyda ett ingrepp på valfriheten beroende på åtgärd.