2020-07-08, 06:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varför ska vi tvinga på folk munskydd men låta vaccinet vara frivilligt tycker du? Det dör ju massor av folk i influensa så varför ska det räcka med frivillighet trots att det alldeles uppenbart inte fungerar? Genuint intresserad.
Kom igen nu för sjutton...

FHM vill inte REKOMMENDERA munskydd.

Det handlar inte om tvång eller påbud.
Senast redigerad av Madagascar 2020-07-08 kl. 06:52.
Citera
2020-07-08, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant jämförelse av vaccinutveckling för ebola, mers, sars 1 (bldde en tumme) och nu den nya coronan där vaccin väntas komma om 12-18 månader.

https://www.frontiersin.org/files/Articles/566882/fphar-11-00937-HTML/image_m/fphar-11-00937-g002.jpg

Kommer från en mycket matnyttig artikel som går igenom allt möjligt kring coronan.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2020.00937/full

Jupp, visar vad vi är kapabla att åstadkomma när en fråga prioriteras.
Citera
2020-07-08, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja postat för 100e gången nu i tråden, sen ska dom alltid jämföra med våra grannländer som kanske hade väldigt lite smitta initialt jämfört med oss.

Jämfört med USA och UK är vi ju en jävla successtory, vilket dom alltid glömmer och nämna i sina artiklar.

och Sveriges taktik har inget med ekonomi eller flockimmunitet att göra, FHM har valt restriktioner som ska vara hållbara över tid och vetenskapligt validerade.

Except that the research has come out in support of lockdowns and mask-wearing. Nobody is following social distancing anymore and this will bite us back hard in the interim between when the summer is over and people realize the infection is growing exponentially as the R0 rises.

Compared to America Sweden still has a higher death per 100,000 rate. If they had the same rate, they would have 40,000 extra deaths. They are currently racing towards this due to a reluctance to limit spread in society (akin to Sweden) and we’ll probably see them push 500,000 deaths or higher after winter is through there.
Citera
2020-07-08, 06:51
Medlem
Läste att det är stort intresse för norskt medborgarskap. Antar att det är coronan som gör det. De finska och danska passen ger också möjlighet att resa till många länder. Vore intressant att veta om fler sökt medborgarskap eller dubbelmedborgare som inte har pass har sökt nu.

Her er top-10 over de mest rejsevenlige pas i verden:

1. Japan (191 destinationer).

2. Singapore (190 destinationer).

3. Sydkorea, Tyskland (189 destinationer).

4. Italien, Finland, Spanien, Luxembourg (188 destinationer).

5. Danmark, Østrig (187 destinationer).

6. Sverige, Frankrig, Portugal, Holland, Irland (186 destinationer).

7. Schweiz, USA, Storbritannien, Norge, Belgien (185 destinationer).

8. Grækenland, New Zealand, Malta, Tjekkiet (184 destinationer).

9. Canada, Australien (183 destinationer).

10. Ungarn (181 destinationer).

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-07-08-dansk-pas-blandt-verdens-mest-magtfulde-kun-otte-landes-er-bedre
Citera
2020-07-08, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kom igen nu för sjutton...

FHM vill inte REKOMMENDERA munskydd.

Det handlar inte om tvång.

Försök läsa inläggen du svarar på så kanske det går bättre. Jag svarade inte på din åsikt om munskydd, utan på användaren Arcane som skrev följande:

"På samma sätt är det inte vettigt med något allmänt skyddsmasktvång om/när det finns ett vaccin mot Covid-19. Men just nu ett av de få sätt samhället kan skydda de i riskgrupperna mot Covid-19 är genom allmänt bärandet av skyddsmask och då är det något som starkt bör övervägas"
Citera
2020-07-08, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Alla ni som starkt förespråkar tvång om munskydd på offentliga platser

Hur tänker ni för framtiden?
Olika typer av influensa har skördat och kommer att skörda otroligt många fler liv än Covid-19 någonsin kommer att göra. Munskydd kan väl minska även den smittspridningen? Likaså med förkylningar, som kostar samhället enorma mängder summor samt även den skördar människoliv.

Hur tänker ni i det längre loppet? Ska vi skippa eventuella krav på munskydd så fort Covid-19 blåst över? Retoriken blir ju helt fel om vi då gör det och då låter influensan åter skörda enorma mängder liv år efter år, liv som då hade kunnat räddats genom tvång på munskydd.

Vill gärna höra ett seriöst svar runt de tankarna.

Jag tycker att frågan om tvång på munskydd är större än Covid-19, nu när vi vet att dödligheten inte alls är på den nivån man först var rädd för.
Ska livet i framtiden endast handla om att inte bli sjuka? Ska människors frihet inskränkas så mycket i framtiden att vi aldrig mer kan ha en, vad vi idag kallar, normal tillvaro?

Skulle ni va bekväma med att aldrig mer i era liv kunna gå på krogen, konserter eller andra arrangemang där spridning av diverse sjukdomar normalt sker. Skulle ni vara bekväma med att för all framtid aldrig få lämna hemmet utan diverse skyddsutrustning, så som munskydd, handskar och skyddsglasögon?

Om detta tvång bara skulle gälla för Corona, vad är det med Corona som rättfärdigar ett sådant tvång? Vi har ju haft många influensa-episoder som skördat många fler liv än Covid. Ska ett sådant krav återinföras inför varje influensa-säsong? Om inte, varför då? Varför skulle då inte offren för en sådan episod vara lika mycket värda att rädda som för Corona?

Som sagt, skulle gärna vilja höra ett seriöst utlägg runt den frågeställningen.

Most influenza seasons end up taking 500-700 lives a year.

Do I think the practice of mask-wearing while ill should be culturally accepted? Absolutely.

Do I think elderly homes should continue the practice of wearing masks during flu season? Absolutely.

Do I think in the next pandemic we should return to wearing masks as a safeguard? Absolutely.

Does anybody mandating mask-use to save lives during a pandemic intend for this to become a permanent societal measure? No, only fringe groups. The difference between the flu and this pandemic is that people can take a flu booster to both prevent deaths and prevent yourself from becoming ill. Theoretically, the influenza is completely solvable if enough of the population would volunteer to take a shot — and I believe all elderly care home workers (hospital staff usually are) should receive this shot to prevent deaths. However, we do not have something similar to the coronavirus.

Therefore, we have to resort to other methods to stop the virus from growing exponentially. Wearing a mask stops spread of the virus. It’s a cornerstone of a good plan that involves hygienic routines and social distancing — both to prevent potential long-term damage/death to yourself, but also to prevent you from spreading this to somebody else who may obtain long-term damage or die. Or from passing it onto somebody who may. While the same is true of the flu, it is not as infectious as the coronavirus. The population taking a flu booster alongside simply observing hygienic practices should theoretically be enough to completely stamp it out.

So the continued use of a mask to combat an influenza is like beating an ant with a hammer. We already have sufficient tools to defeat it every flu season, and hopefully this year has raised enough awareness that the practice of proper hand-washing continues — and I hope you will take a yearly flu booster shot so we can limit the spread in society as well.
Citera
2020-07-08, 07:04
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Principiellt anser jag att samhället inte ska lägga sig i om människor väljer att riskera sina EGNA liv, t.ex. genom att utöva extremsport eller vägra ta ett vaccin. Däremot anser jag att samhället har en skyldighet att ingripa om ens agerande riskerar ANDRAS liv, t.ex. genom att köra bil på fyllan eller genom att vägra bära ansiktsmask under en pandemi.

Håller med dig fullständigt.

Det är just detta som irriterar mig mest när vi nu debatterar munskydd under en pandemi. Eftersom det finns vetenskapligt belägg för att bärande av munskydd minskar smittspridningen, så borde det vara FHM:s skyldighet att genast rekommendera det - eller t.o.m. göra det obligatoriskt - under en pågående pandemi.

Jag upprepar mitt mantra:

Jag skiter högaktningsfullt i om du blir smittad, men du ska fan ta mig inte sprida dyngan till andra!
Citera
2020-07-08, 07:08
Medlem
Citat:
Principiellt anser jag att samhället inte ska lägga sig i om människor väljer att riskera sina EGNA liv, t.ex. genom att utöva extremsport eller vägra ta ett vaccin. Däremot anser jag att samhället har en skyldighet att ingripa om ens agerande riskerar ANDRAS liv, t.ex. genom att köra bil på fyllan eller genom att vägra bära ansiktsmask under en pandemi.

Dock ökar ju den allmäna spridningen av influensa när du väljer att inte vaccinera dig eller använda mask vilket ökar risken för riskgrupper att drabbas. Men visst jag köper att de får skylla sig själva. Jag är ju också ondskefull och tycker helt enkelt inte det är värt att påtvinga hela befolkningen mask/vaccin en hel vinter.
Citera
2020-07-08, 07:08
Medlem
Sunimods avatar
Om det skulle bli en andra våg med ett muterat virus som är betydligt värre motsvarande vad vi hade med spanska sjukan mm.

Om Sverige då skulle behöva göra en större nedstängning, finns det möjligheter till att göra det då?

Med tanke på att vår frihet att röra oss inom landet är grundlagsskyddat.
Citera
2020-07-08, 07:14
Medlem
Citat:

Din jämförelse haltar. Man vaccinerar sig inte bara för sin egen skull utan även för att skydda sköra riskgrupper. De som inte kan vaccinera sig av någon anledning och de som är så sköra att vaccinationen inte ger dem det skyddet den ger vanliga relativt friska människor.

Det har ju diskuterats brett under årens lopp att man bör vara solidarisk och vaccinera sig för att ge skydd åt andra. Men man tvingar ingen till vaccination.
Citera
2020-07-08, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om det skulle bli en andra våg med ett muterat virus som är betydligt värre motsvarande vad vi hade med spanska sjukan mm.

Om Sverige då skulle behöva göra en större nedstängning, finns det möjligheter till att göra det då?

Jag är ganska säker på repris. Med tanke på Sveriges allmänna krishanteringsförmåga och vårens freakshow, antar jag att en mutation möts lika inkompetent som nuvarande virus. Resultat: massdöd och politiskt bullshit. Grundlagen kommer inte ens att diskuteras.
Citera
2020-07-08, 07:17
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Jag är långt ifrån jurist, så möjligt att något annat sätter käppar i hjulen, men i Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform ser det ut som att rörelsefriheten får begränsas:

Citat:
20 § Följande fri- och rättigheter får, i den utsträckning som medges i 21-24 §§, begränsas genom lag:

...

3. rörelsefriheten

...

Hänger på 21-24 §§, där 21 § verkar rätt luddig:

Citat:
21 § Begränsningar enligt 20 § får göras endast för att tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle. Begränsningen får aldrig gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som har föranlett den och inte heller sträcka sig så långt att den utgör ett hot mot den fria åsiktsbildningen såsom en av folkstyrelsens grundvalar. Begränsningen får inte göras enbart på grund av politisk, religiös, kulturell eller annan sådan åskådning. Lag (2010:1408).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in