2020-07-08, 01:36
Medlem
farbror Svens avatar
Hårdare restriktioner i Serbien med bl.a. en lockdown i Belgrad i helgen har lett till protester vid parlamentet. Polisen satte in tårgas.

http://rs.n1info.com/English/NEWS/a617478/Protest-in-front-of-Serbian-parliament-over-announced-curfew.html
Citera
2020-07-08, 01:40
Moderator
Chantres avatar
En intressant sak med Skånes dödssiffror är att ungefär lika många avlider på sjukhus som utanför sjukhus. Undrar om det är ett fenomen som även finns i andra regioner?

128 på sjukhus och 131 utanför sjukhus.
Citera
2020-07-08, 01:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar på en sak. I början av pandemin var det många som satte sig själva i karantän. Både här i Sverige, men även i andra länder såsom USA.

Bland annat lär det varit många förmögna amerikaner som flydde Manhattan under mars/april månad och flydde till isolerade villor m.m. Har dessa valt att återvända nu, eller avvaktar de ett tag till tror ni?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAJMrA/sa-rustar-den-rika-eliten-for-en-coronaepidemi

Jag är ff i karantän. Inte för min skull utan för min far.
Citera
2020-07-08, 01:50
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Civilförsvar.

Det är inte så märkvärdigt som det låter.

Det är mest formalia så man vet i förväg vilken arbetsplats man skall inställa sig till vid eventuellt höjd beredskap. Går inte att ha folk som snurrar runt som yra höns eller säger upp sig vid skarpt läge. Många som har flera arbetsgivare eller sidoupdrag hos andra myndigheter.

I dom allra flesta fall så är det ordinarie arbetsplats och sina ordinarie arbetsuppgifter.

Statligt anställda kan dock kommenderas att jobba på en helt annan myndighet än sin ordinarie (vid höjd beredskap).

Det intressanta är att min arbetsgivare slirat på själva beslutet i åratal, men så fort Corona gjorde entré gick det minsann undan...

Det militära är inte riktigt min grej. Har en major i släkten och var bra nära att köra en vända i främlingslegionen men kom på bättre tankar.

Nä, som det är nu tycker jag att alla gapiga kärringar gott kan stå vid fronten.
Tar inte en kula för det gänget. Lär mig hellre ryska.

Har också en från civilförsvaret. Dock hänger denna ihop med att jag var på bataljons förbandsplats i det militära. Antar att om inget illa händer så slipper jag åka in.
Citera
2020-07-08, 01:53
Medlem
Testonios avatar
Glöm "flockimmunitet":

Nu har nyheten som jag skrev om tidigare letat sig fram till svensk media.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/studie-flockimmunitet-kraver-manga-dodsfall-/

Peer-reviewd och publicerad i The Lancet:

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31483-5/fulltext

Resultat:
"In conclusion, our study provides nationwide and regional estimates of SARS-CoV-2 dissemination in Spain, showing remarkable differences between higher and lower prevalence areas. One in three infections seems to be asymptomatic, while a substantial number of symptomatic cases remained untested. Despite the high impact of COVID-19 in Spain, prevalence estimates remain low and are clearly insufficient to provide herd immunity. This cannot be achieved without accepting the collateral damage of many deaths in the susceptible population and overburdening of health systems. In this situation, social distance measures and efforts to identify and isolate new cases and their contacts are imperative for future epidemic control."

Fetat av mig.

Utan någon som helst tvivel har Sverige valt fel strategi. Sedan kan regimlakejerna i denna tråd skrika sig hesa om motsatsen hur mycket dom vill.

Munskydd på! Lika bra ni vänjer er för det är vad som kommer gälla i höst.
Citera
2020-07-08, 01:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
i denna artikel säger en läkare att han tvingades låta sjuka människor dö.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/

Jag kan inte läsa artikeln, men skulle gärna vilja göra det- Den är tyvärr låst.
Citera
2020-07-08, 01:55
Medlem
Alla ni som starkt förespråkar tvång om munskydd på offentliga platser

Hur tänker ni för framtiden?
Olika typer av influensa har skördat och kommer att skörda otroligt många fler liv än Covid-19 någonsin kommer att göra. Munskydd kan väl minska även den smittspridningen? Likaså med förkylningar, som kostar samhället enorma mängder summor samt även den skördar människoliv.

Hur tänker ni i det längre loppet? Ska vi skippa eventuella krav på munskydd så fort Covid-19 blåst över? Retoriken blir ju helt fel om vi då gör det och då låter influensan åter skörda enorma mängder liv år efter år, liv som då hade kunnat räddats genom tvång på munskydd.

Vill gärna höra ett seriöst svar runt de tankarna.

Jag tycker att frågan om tvång på munskydd är större än Covid-19, nu när vi vet att dödligheten inte alls är på den nivån man först var rädd för.
Ska livet i framtiden endast handla om att inte bli sjuka? Ska människors frihet inskränkas så mycket i framtiden att vi aldrig mer kan ha en, vad vi idag kallar, normal tillvaro?

Skulle ni va bekväma med att aldrig mer i era liv kunna gå på krogen, konserter eller andra arrangemang där spridning av diverse sjukdomar normalt sker. Skulle ni vara bekväma med att för all framtid aldrig få lämna hemmet utan diverse skyddsutrustning, så som munskydd, handskar och skyddsglasögon?

Om detta tvång bara skulle gälla för Corona, vad är det med Corona som rättfärdigar ett sådant tvång? Vi har ju haft många influensa-episoder som skördat många fler liv än Covid. Ska ett sådant krav återinföras inför varje influensa-säsong? Om inte, varför då? Varför skulle då inte offren för en sådan episod vara lika mycket värda att rädda som för Corona?

Som sagt, skulle gärna vilja höra ett seriöst utlägg runt den frågeställningen.
Citera
2020-07-08, 01:55
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har också en från civilförsvaret. Dock hänger denna ihop med att jag var på bataljons förbandsplats i det militära. Antar att om inget illa händer så slipper jag åka in.

Högst osannolikt att regeringen beslutar om höjd beredskap.
Jag är inte det minsta orolig.
Citera
2020-07-08, 01:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det kan också vara så att många inte är mottagliga för viruset. Det finns ju exempel på att personer inte smittas trots att deras partner i samma hushåll varit smittade. De har alltså exponerats för viruset i hög grad men inte själva blivit smittade.

Det är likadant för pest, det fanns en andel som var immuna. SARS-COV2 beter sig som en pest.
Citera
2020-07-08, 02:01
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Alla ni som starkt förespråkar tvång om munskydd på offentliga platser

Hur tänker ni för framtiden?
Olika typer av influensa har skördat och kommer att skörda otroligt många fler liv än Covid-19 någonsin kommer att göra. Munskydd kan väl minska även den smittspridningen? Likaså med förkylningar, som kostar samhället enorma mängder summor samt även den skördar människoliv.

Hur tänker ni i det längre loppet? Ska vi skippa eventuella krav på munskydd så fort Covid-19 blåst över? Retoriken blir ju helt fel om vi då gör det och då låter influensan åter skörda enorma mängder liv år efter år, liv som då hade kunnat räddats genom tvång på munskydd.

Vill gärna höra ett seriöst svar runt de tankarna.

Jag tycker att frågan om tvång på munskydd är större än Covid-19, nu när vi vet att dödligheten inte alls är på den nivån man först var rädd för.
Ska livet i framtiden endast handla om att inte bli sjuka? Ska människors frihet inskränkas så mycket i framtiden att vi aldrig mer kan ha en, vad vi idag kallar, normal tillvaro?

Skulle ni va bekväma med att aldrig mer i era liv kunna gå på krogen, konserter eller andra arrangemang där spridning av diverse sjukdomar normalt sker. Skulle ni vara bekväma med att för all framtid aldrig få lämna hemmet utan diverse skyddsutrustning, så som munskydd, handskar och skyddsglasögon?

Om detta tvång bara skulle gälla för Corona, vad är det med Corona som rättfärdigar ett sådant tvång? Vi har ju haft många influensa-episoder som skördat många fler liv än Covid. Ska ett sådant krav återinföras inför varje influensa-säsong? Om inte, varför då? Varför skulle då inte offren för en sådan episod vara lika mycket värda att rädda som för Corona?

Som sagt, skulle gärna vilja höra ett seriöst utlägg runt den frågeställningen.

Corona kan inte jämföras med influensa till att börja med.

För det andra är det bara de under 25 samt frånskilda medelålders som bryr sig om konserter.

Personligen skulle jag vara helt OK med munskydd under vinterhalvåret för att bidra till ett friskare samhälle.

Är det det som krävs så är det det som krävs.

Varför är folk så antimunskydd i Sverige? Är det för att ni blir tvungna att raka av era lillgamla hipsterskägg eller för att era restylanläppar inte längre syns?
Senast redigerad av Testonio 2020-07-08 kl. 02:05.
Citera
2020-07-08, 02:11
Medlem
Citat:
Corona kan inte jämföras med influensa till att börja med.

För det andra är det bara de under 25 samt frånskilda medelålders som bryr sig om konserter.

Personligen skulle jag vara helt OK med munskydd under vinterhalvåret för att bidra till ett friskare samhälle.

Är det det som krävs så är det det som krävs.

Varför går det inte att jämföra menar du? Ja, dödligheten är större för Covid än för "vanlig" influensa om man ser på en begränsad tidsperiod.

Låt oss säga att 2000 personer kommer att dö nästa vinter i influensa, där många av de liven skulle gå att rädda med samma retorik runt munskydd. Varför vill vi inte rädda dem, varför är då inte deras liv lika mycket värda som för de som dör i sviterna av Covid?

Byt ut konserter mot något annat som du själv tycker om, där större mängder människor sammlas (kalas, dop, bröllop, mässor, teatrar etc. etc.)

Blir samhället verkligen "friskare" av diverse tvång till skyddsutrustning tror du?
Jag personligen tror att vi gör oss en enorm otjänst om vi inte utsätter oss för dagligt intag av diverse bakterier och virus, vårt immunförsvar skulle försvagas enormt.

Vidare så toppar väst-länder listor om välmående, just för att du har en stor frihet att själv styra över ditt liv, utan att staten ska berätta för dig exakt hur du ska göra. Tvång om munskydd idag, tvång om skyddsglasögon imorgon, tvång om hur du får röra dig i samhället på Fredag och totalitär stat på söndag...
Citera
2020-07-08, 02:18
Medlem
Citat:
Varför är folk så antimunskydd i Sverige? Är det för att ni blir tvungna att raka av era lillgamla hipsterskägg eller för att era restylanläppar inte längre syns?

Omoget insinuerat antagande att de som ifrågasätter tvång om ansiktsskydd skulle vara hipsters.

Jag tror att "motståndet" mot tvång av ansiktsskydd grundar sig mycket i människors förmåga att tänka själva, och oviljan att någon stat (eller någon annan för den delen) ska tvinga dem till diverse större ingrepp i deras vardag.

Historiskt så har det aldrig fungerat med tvång, och kommer aldrig att göra det utan att människor till slut går i uppror. Det resonemanget tror jag, trotts ditt larviga insinuerande, mer går att se hos bildade individer och inte hos vänsterdrivna hipsters.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in