2020-07-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Nej det är inte lämpligt. Möjligtvis som en riktigt korttidsbehandling vid extrem insomnia och ångest och lättare manier.
Mycket bättre att försöka tackla ångesten på andra sätt eller med andra läkemedel.
Quetiapin kommer alltid att medföra en sänkt grad av livskvalitet pga hormonrubbning och viktökning och trötthet.
Psykiatri är sadism i ren form och försök att ha så lite mediciner som det bara går. Mycket går att lösa från grunden.
Jag personligen skulle hellre lägga mig på rälsen än att äta neuroleptika livet ut.

Tanken är inte att jag ska ta den varje dag, utan bara när jag får ångestattacker.

Men nu är jag ju som sagt redan skeptisk mot att ta den överhuvudtaget pga allt man läst om hur neuroleptika mer eller mindre verkat orsaka permanenta förändringar i hjärnan hos en del personer som har stått på den en längre tid.

Men skulle man våga att testa den en gång,
1st 25mg? Eller är det bara dumt?
Citera
2020-07-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Tanken är inte att jag ska ta den varje dag, utan bara när jag får ångestattacker.

Men nu är jag ju som sagt redan skeptisk mot att ta den överhuvudtaget pga allt man läst om hur neuroleptika mer eller mindre verkat orsaka permanenta förändringar i hjärnan hos en del personer som har stått på den en längre tid.

Men skulle man våga att testa den en gång,
1st 25mg? Eller är det bara dumt?

Prova atarax i högre dos istället. Eller propavan.
Eller rentav addera mirtazapin 15 mg.
Citera
2020-07-08, 00:12
Medlem
Citat:
Prova atarax i högre dos istället. Eller propavan.
Eller rentav addera mirtazapin 15 mg.

Tyvärr har atarax aldrig haft nån effekt på mig och mirtazapin har jag redan.

Jag får se hur jag gör, men jag tror nog jag fortsätter med oxascanden istället och tar den vid behov istället.

Quetiapin låter som en lurig medicin.
Citera
2020-07-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Tyvärr har atarax aldrig haft nån effekt på mig och mirtazapin har jag redan.

Jag får se hur jag gör, men jag tror nog jag fortsätter med oxascanden istället och tar den vid behov istället.

Quetiapin låter som en lurig medicin.

Försök att ändra grundmedicinering istället om den inte fungerar för dig och bearbeta ångesten på andra sätt.
All neuroleptika är rävgift även om quetiapin kanske är lite snällare än annan sådan.
Citera
2020-07-08, 00:34
Medlem
Citat:
Försök att ändra grundmedicinering istället om den inte fungerar för dig och bearbeta ångesten på andra sätt.
All neuroleptika är rävgift även om quetiapin kanske är lite snällare än annan sådan.

Problemet är bara att jag har gått igenom i stort sett alla antidepressiva som finns och mirta är den enda jag tolererar i låg dos.
Så där finns inget jag kan ändra.

Men jag tror dig gällande neuroleptika.

Är absolut inget jag kommer använda mig av som regelbunden medicinering.
Citera
2020-07-30, 17:21
Medlem
Fick idag quetiapin mot sömnen istället för imovane. Apotekspersonalen va som ett frågetecken o tyckte jag borde prata me läkaren elr byta fastän jag faktiskt diggar honom även om han skriver ut jävligt starka mediciner. Har aldrig haft manier eller psykoser, aldrig varit knarkare, bortsett lite benso torsk men hållit mig fri i ett par veckor nu.
Ska ta 25-50mg innan läggdags
Hur farlig är denna medicin om man ej har schizofreni? Ngn som vet om den hjälper mot ångest?

Blir man som en zombie dagen efter? O denna medicinen måste fan vara värre än imovane? Ibland fattar jag inte hur läkare tänker..
Citera
2020-10-13, 15:29
Medlem
Eisels avatar
Håller på att utredas för bipolär sjukdom och blivit ordinerad 50mg till kvällen. Ätit den i två dagar och skall trappa upp till 100mg efter en vecka om jag inte får biverkningar.
Vet inte om det är normalt att man får önskad effekt efter bara två dagar?
Mår rätt så bra på dom. Är lite trött i sinnet men inte alls lika deprimerad och död inombords som jag kan vara. Känner mig lugn och stabil helt enkelt. Inte rusande tankar eller självspäkning som annars brukar vara på dagens meny av dåligt mående.
Citera
2020-10-13, 19:02
Medlem
Nån som vet hur lång tid den tar innan den börjar verka? Fått att ta på kvällen mot ångest.
Tar det dagar eller direkt?
Citera
2020-10-13, 21:09
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Nån som vet hur lång tid den tar innan den börjar verka? Fått att ta på kvällen mot ångest.
Tar det dagar eller direkt?

För lugnande och sömngivande funkar den direkt.

Det finns den del som blir lugnade och jag fattar inte hur. Dopamin och GABA lugnar folk, Quetiapin totaldödar dopaminet. Dvs total glädjelöshet som kan slå över i ångest. Vissa tar den för depp. Fattar inte hur det funkar. Finns det verkligen folk som blir glada av denna medicin?

Men det verkar som den funkar för vissa mot sömnproblem och ångest. Men gjorde några försök för sömnen men det var det mest vedervärdiga jag gjort. Somnade inte men världen blev så himla hemsk. Som om jag kommit till helvetet. Denna reaktion var så stark skräck och obehag att min hjärna bestämde sig för rast. Dvs loggade ut totalt. Den bestämde sig för att inget var på riktigt så jag behövde inte vara rädd. Och om jag ville testa kunde jag gå och hacka mig i handen med kökskniven. Det skulle inte blöda. Men som tur var var jag så trött av drogen att jag inte orkade till köket. På morgonen började dopaminet och livsglädjen återkomma och känslan av att allt var fejt försvann.

Jag berättade detta för läkaren som sa att du kanske bara ska prova med lite mindre dos. Nu har vi ju fastslagit att det är rätt medicin för dig och att den funkar. WTF?

Ps. Har inte denna läkaren nu och quetiapinet sålde jag.
Citera
2020-10-14, 07:29
Medlem
Tog 25 mg igår kväll och kände inte av nån ting direkt... funderar på att testa 50 mg ikväll... nån som vet vilken dos som är optimal mot ångest? Förstår att det är svårt att svara på såklart...
Citera
2020-10-14, 13:19
Medlem
Eisels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linisen76
Tog 25 mg igår kväll och kände inte av nån ting direkt... funderar på att testa 50 mg ikväll... nån som vet vilken dos som är optimal mot ångest? Förstår att det är svårt att svara på såklart...
Testa 50mg och se vad det gör för dig. Jag tar min dos klockan 20:00. Bör märka rätt snabbt vad som funkar och inte funkar.
Citera
2020-10-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eisel
Testa 50mg och se vad det gör för dig. Jag tar min dos klockan 20:00. Bör märka rätt snabbt vad som funkar och inte funkar.
Vad tar du dom för? Vilken dos tar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in