2020-07-07, 19:11
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Folk som behöver kissa och bajsa?
Naturligtvis men jag försätter mig inte i situationer där jag kanske måste använda en offentlig toalett. Inte när det är en pandemi på gång.
Citera
2020-07-07, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag har hört sådant argument förr. Alla andra fuskar och bara Sverige är ärlig. Jag tror inte att länder som Tyskland, Finland eller Österrike har fuskat. De är inte kända för att göra det. Tyskland, Österrike och Finland har färre coronadöda per capita än Sverige.

Jag säger inte att de fuskar, undrar bara varför det dör fler finnar per capita än svenskar i Sverige även detta år trots att vi har 5500 döda i covid..... Är det något med deras vatten? De borde ju vara nyfikna själva. Sverige borde ju alltid ha vår gräns stängd mot Finland, de dör ju som flugor jämfört med oss :-P
Citera
2020-07-07, 19:12
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Jag har hört sådant argument förr. Alla andra fuskar och bara Sverige är ärlig. Jag tror inte att länder som Tyskland, Finland eller Österrike har fuskat. De är inte kända för att göra det. Tyskland, Österrike och Finland har färre coronadöda per capita än Sverige.
För stunden ja. Vänta bara!!
Sverige har hittat en permanent lösning på detta problem.

Dina länder kommer få leva i skräck minst ett år tills vaccin anländer!
Lockdown-Lockup-Lookup som en skiva med hack i.

Dessa ständiga öppningar och stängningar tar garanterat kål på hur många som helst.
Citera
2020-07-07, 19:13
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sverige planerar skattelättnader - Finland skattehöjningar..

Andra länders statsskuld i EU är MÅNGDUBBELT så hög som Sveriges. Grekland 197%, Italien och Spanien 150%, Frankrike kanske 100%, Finland 60% - och Sverige 43%.

Vad vinner du på med att svartmåla Sveriges ekonomi? Vi hade ju jätte bra sits innan Coronan och måste vi låna är det inga problem.

Det är värre för dessa EU-länder som inte hade skött i ekonomi ens innan Corona slog till.

Vi hade långt ifrån en "jätte bra" ekonomi innan. Jesus människa sluta särskriva.

Vad vi har och hade är en finansminister som inte förstår ekonomi. Jag antar att du tror att finansdepartementet har ett stort kassavalv där man "sparar pengar"?

Vad vi hade var en stor möjlighet 2017/2018 att få den svenska ekonomin på högvarv. Att istället för att bromsa och vara rädd efter flyktingstormen spendera rejält på långsiktig nivå. På kommuner och statliga verks dagliga verksamhet. Inte bara för att hinna ikapp med befolkningsökningen utan också för att höja kvalitén.

På ett nytt miljonprogram. På att höja grundlönen för personal kommunalt och statligt.

Detta är självklart något som även en idiot gör när tiderna är bra. Och vi hade varit så oerhört mycket bättre rustade idag om det blivit gjort.

Istället har vi de senaste fem åren med minusränta sätt att de allra rikaste lånat som aldrig förr. Märkligt vore det annars då pengar är gratis. Och köpt allt som rör sig inkluderande inflytande på politiker. Ett par tusen lobbyister har fått hela vår lilla klick av riksdagspolitiker att tro att dom är bäst i världen.

Det trodde dom naturligtvis innan också så uppdraget var inte svårt. Men själva volymen garanterar att dom aldrig får höra någon annans röst.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Få länder i världen har haft så bra förutsättningar för att möta corona som Sverige och våra grannländer. Av den anledningen tillhörde jag inledningsvis förnekargänget – smittan skulle inte bli en stor grej i Sverige och jag sammanställde diverse flashbackprognoser, mest i syfte att i en senare skede skratta åt de absurda domedagsprofeterna.

Någon gång i mars så blev det dock tydligt vartåt det barkade. Först försökte man förklara bort skillnaderna mellan Sverige och grannländerna. Sverige låg bara före i smittspridningen och om två veckor skulle vi se samma situation i resten av Norden. Eller så var det bara olika sätt att räkna avlidna, Sverige hade ju världens bästa redovisning. Och Sveriges strategi var samma som i alla andra länder så det kunde så klart inte påverka.

Efterföljande månader har i princip bara varit bakslag efter bakslag för den implicita svenska strategin. Den explicita (skydda våra äldre) har misslycklats brutalt. Ändå sitter vissa användare, utan jobb och liv (seriöst, hur kan man sitta och skriva så många inlägg i denna tråd), och argumenterar som om det vore februari. Det är svårt att byta åsikt.

Våra grannländer är nu närmare en normal vardag än vad vi är. Konsumtionen har återhämtat sig bättre än i Sverige och deras resande är numera på pre-corona-nivåer. Åtgärderna har varit föträffligt effektiva och visar vad som var möjligt med våra förutsättningar. Antalet nya fall i Norge kan räknas på fingrarna. Invånarna kan, åtminstone tillfälligt, andas ut och njuta av sommaren. Vårdpersonalen kan gå på välförtjänt semester. De har köpt sig tid fram till hösten. Vad som händer sen vet vi inte. Däremot vet vi hur fel det kan bli när experter försöker sia om framtiden – det gäller både Giesecke och Ferguson.

Tydligt och välskrivet. Precis så är det.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Ja det har dött 67K det är 3.8% mindre än vad som brukar dö under den perioden historiskt sett. Detta trots 5500 döda i covid....

Det har väl inget att göra med Finland mer än att det har dött fler där per capita än i Sverige trots att de har haft nedstängt och få döda i covid.....
Var någon som skrev att det stavades Kosekenkorva?
Hade nog blivit än värre i Ryssland.
Citera
2020-07-07, 19:14
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
För stunden ja. Vänta bara!!
Sverige har hittat en permanent lösning på detta problem.

Dina länder kommer få leva i skräck minst ett år tills vaccin anländer!
Lockdown-Lockup-Lookup som en skiva med hack i.

Dessa ständiga öppningar och stängningar tar garanterat kål på hur många som helst.

Det behöver inte vara det. Masstestning/spårning/isolering bör alla länder göra.
Citera
2020-07-07, 19:18
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Jag säger inte att de fuskar, undrar bara varför det dör fler finnar per capita än svenskar i Sverige även detta år trots att vi har 5500 döda i covid..... Är det något med deras vatten? De borde ju vara nyfikna själva. Sverige borde ju alltid ha vår gräns stängd mot Finland, de dör ju som flugor jämfört med oss :-P

Nu försöker du skifta fokuset från covid. Det kan finnas en del orsaker om varför överdödligheten är större i Finland än i Sverige. Jag vill inte gissa, men rökning och alkohol kan spela roll. Vad vi bör fokusera på är coronaviruset.
Citera
2020-07-07, 19:22
Medlem
Citat:
Nu försöker du skifta fokuset från covid. Det kan finnas en del orsaker om varför överdödligheten är större i Finland än i Sverige. Jag vill inte gissa, men rökning och alkohol kan spela roll. Vad vi bör fokusera på är coronaviruset.

Jaja Förlåt. Tyckte bara det var intressant

Men för att förklara vår låga överdödlighet då, eftersom vi inte har någon, så beror det väl på att vi har haft ett par år med låg överdödlighet och ingen lever ju för evigt så de flesta som dött i covid skulle ha dött redan för 2 år sedan eller om 3 månader.... Skulle förklara våra siffror
Citera
2020-07-07, 19:23
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag hör att du längtar...

Det kan bli svårt att få inresetillstånd, men som tröst kan du alltid flytta till ditt älskade Kina. Där funkar också saker utmärkt. Om du har tur kan du få ytterdörren igensvetsad.

Jag börjar nu inse varför diskussionsparterna tycks vara så långt ifrån varandra. Om du har sådana idealstater och vi på andra sidan värnar om frihet och demokrati - då kommer vi nog aldrig att mötas.

Demokrati och frihet kommer i många former. Den svenska demokratin är ganska nyfödd och jag vet inte hur det står till med frihet i dessa dagar.....
Citera
2020-07-07, 19:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Någon gång i mars så blev det dock tydligt vartåt det barkade. Först försökte man förklara bort skillnaderna mellan Sverige och grannländerna. Sverige låg bara före i smittspridningen och om två veckor skulle vi se samma situation i resten av Norden. Eller så var det bara olika sätt att räkna avlidna, Sverige hade ju världens bästa redovisning. Och Sveriges strategi var samma som i alla andra länder så det kunde så klart inte påverka.

Efterföljande månader har i princip bara varit bakslag efter bakslag för den implicita svenska strategin. Den explicita (skydda våra äldre) har misslycklats brutalt. Ändå sitter vissa användare, utan jobb och liv (seriöst, hur kan man sitta och skriva så många inlägg i denna tråd), och argumenterar som om det vore februari. Det är svårt att byta åsikt.

Klockren sammanfattning.
Citera
2020-07-07, 19:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nu brukar det väl finnas handfat utanför men i vilket fall så finns väl rimligen dessa aerosoler i butiken också, tex i snurrentrén, gånggrindarna, kassakln eller fruktavdelningen.
Förvisso men en toalett är ett mycket mindre utrymme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in