2020-07-07, 18:57
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Finland har 10% överdödlighet om man jämför historiskt snitt. Sverige har -3.8 % detta gällande perioden v40-23

Så om många svenskar har dött i Covid så har många finnar dött av annat.... De har högst överdödlighet i Skandinavien med marginal.

Din jämförelse är irrelevant. i tråden diskuterar vi covid. Det är ett faktum att Sverige har många fler coviddöda per capita än Finland.
Citera
2020-07-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nu är ju inte SARS-cov-2 i närheten av att försvinna...Men kanske Dean Koontz bok där det står om något liknande? Eller den där kvinnan som jag glömt namnet på

Jorå- minus festivaler etc så lever alla precis som vanligt men snart har vi 5 döda om dagen. Alltså är det över.
Citera
2020-07-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Hinken hade du tänkt ta över rodret efter Svetsarn??
Hur. Många. Människor?

Vet att det inte är miljontals som dött i Norden så du kan sluta med dina tricks.

Är det fem personer eller 2000?

Jag skrev ju det. I Sverige har det dött total 67k mellan veckorna 40-23. Historiskt sett den perioden så ligger vi 3.8% lägre denna gång (trots 5500 döda i covid). Hur många som dött i Finland exakt vet jag inte då min källa fokuserade på Sverige, men du kan se i diagrammet där ovan att det dött mer per capita i Finland under samma period

här är hela inlägget

https://threadreaderapp.com/thread/1277632502069252096.html
Citera
2020-07-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Finns inga som helst tecken på att pandemin/coronan är på väg att försvinna. Tvärtom. Det accelererar.

Gäller ju inte sverige iaf. Vi har levt som vanligt sen i maj och snart har vi 5 döda om dagen.
INGET hände av BLM protesterna och sommarfirandet. Tvärtom gick smittan ner trots att folk sitter packade överallt
Citera
2020-07-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Din jämförelse är irrelevant. i tråden diskuterar vi covid. Det är ett faktum att Sverige har många fler coviddöda per capita än Finland.

Visst men kan det vara så att Finland räknar väldigt konstigt? Eller vad dör alla finnar av? Är det som i Ryssland allt annat än Covid?
Citera
2020-07-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
WHO: Pandemin accelererar – har inte nått toppen

Världshälsoorganisationen WHO varnar för att coronaviruspandemin inte visar några tecken på att bromsa. Det rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Under helgen har över 400 000 nya fall av sjukdomen rapporterats. Som jämförelse säger WHO att det i utbrottets inledning tog tolv veckor innan antalet fall nådde 400 000.

– Utbrottet accelererar fortfarande och det är tydligt att vi inte nått toppen av pandemin ännu, säger WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus på en presskonferens.

https://omni.se/

This is obvious, the southern hemisphere is only just entering their peak winter month while we enter our peak summer month. I imagine around August/September when the pollen dies down and the weather cools in the northern hemisphere we’ll see both hemispheres have a worrying period where things start accelerating in the north while things won’t slow down in the south until their mid/late spring.
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-07-07 kl. 19:04.
Citera
2020-07-07, 19:03
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Jag skrev ju det. I Sverige har det dött total 67k mellan veckorna 40-23. Historiskt sett den perioden så ligger vi 3.8% lägre denna gång (trots 5500 döda i covid). Hur många som dött i Finland exakt vet jag inte då min källa fokuserade på Sverige, men du kan se i diagrammet där ovan att det dött mer per capita i Finland under samma period

här är hela inlägget

https://threadreaderapp.com/thread/1277632502069252096.html
Menar du att det dött 67k i Sverige mellan vecka 23 och 40?
Hur många skulle det ha dött då och vad har detta med Finland att göra??
Citera
2020-07-07, 19:03
Medlem
LukeRhineharts avatar
Få länder i världen har haft så bra förutsättningar för att möta corona som Sverige och våra grannländer. Av den anledningen tillhörde jag inledningsvis förnekargänget – smittan skulle inte bli en stor grej i Sverige och jag sammanställde diverse flashbackprognoser, mest i syfte att i en senare skede skratta åt de absurda domedagsprofeterna.

Någon gång i mars så blev det dock tydligt vartåt det barkade. Först försökte man förklara bort skillnaderna mellan Sverige och grannländerna. Sverige låg bara före i smittspridningen och om två veckor skulle vi se samma situation i resten av Norden. Eller så var det bara olika sätt att räkna avlidna, Sverige hade ju världens bästa redovisning. Och Sveriges strategi var samma som i alla andra länder så det kunde så klart inte påverka.

Efterföljande månader har i princip bara varit bakslag efter bakslag för den implicita svenska strategin. Den explicita (skydda våra äldre) har misslycklats brutalt. Ändå sitter vissa användare, utan jobb och liv (seriöst, hur kan man sitta och skriva så många inlägg i denna tråd), och argumenterar som om det vore februari. Det är svårt att byta åsikt.

Våra grannländer är nu närmare en normal vardag än vad vi är. Konsumtionen har återhämtat sig bättre än i Sverige och deras resande är numera på pre-corona-nivåer. Åtgärderna har varit föträffligt effektiva och visar vad som var möjligt med våra förutsättningar. Antalet nya fall i Norge kan räknas på fingrarna. Invånarna kan, åtminstone tillfälligt, andas ut och njuta av sommaren. Vårdpersonalen kan gå på välförtjänt semester. De har köpt sig tid fram till hösten. Vad som händer sen vet vi inte. Däremot vet vi hur fel det kan bli när experter försöker sia om framtiden – det gäller både Giesecke och Ferguson.
Citera
2020-07-07, 19:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men hur vet dom då att det är covid de lider av och inte något annat?
Många av dem har haft kontakt med sjukvården.
Citera
2020-07-07, 19:07
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Visst men kan det vara så att Finland räknar väldigt konstigt? Eller vad dör alla finnar av? Är det som i Ryssland allt annat än Covid?

Jag har hört sådant argument förr. Alla andra fuskar och bara Sverige är ärlig. Jag tror inte att länder som Tyskland, Finland eller Österrike har fuskat. De är inte kända för att göra det. Tyskland, Österrike och Finland har färre coronadöda per capita än Sverige.
Citera
2020-07-07, 19:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Risken är ju överhängade att det faktiskt sker att han klarar detta utan större bekymmer. Och då kan man undra vad som händer i Brasilien efter det.
Ja, jag vet inte det. Han ser askgrå ut i ansiktet och har en kulmage. Inte de bästa förutsättningarna kanske?
Citera
2020-07-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Menar du att det dött 67k i Sverige mellan vecka 23 och 40?
Hur många skulle det ha dött då och vad har detta med Finland att göra??

Ja det har dött 67K det är 3.8% mindre än vad som brukar dö under den perioden historiskt sett. Detta trots 5500 döda i covid....

Det har väl inget att göra med Finland mer än att det har dött fler där per capita än i Sverige trots att de har haft nedstängt och få döda i covid.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in