• 1
  • 2
2020-07-07, 14:31
Medlem
Siri kom för massa år sen och det kommer fortfarande åtskilliga uppdateringar till funktionen. Många appar och tillbehör stöder Siri och det verkar utvecklas nya funktioner i ett rasande tempo fortfarande. Man ser alternativ för Siri överallt i gränssnittet i telefonen.

Men under de 5 (?) år det har funnits har jag aldrig en endaste gång sett någon som använder det. Varken hemma, på gatan, bussen, krogen eller jobbet. Och då jobbar jag ändå inom IT-branschen där folk sitter och leker med sina telefoner precis hela tiden.

Själv har jag aldrig testat. Vet ingen polare som någonsin har testat heller.

Vem är egentligen målgruppen för dessa röstassistenter? Och vad använder man det till?

Jag hade en teori om att det var avsaknaden av svenska som språk (eller att svenska fungerade dåligt när det väl kom) som var orsaken, men jag har rest mycket och inte heller i engelskspråkiga länder har jag sett någon använda det.
Citera
2020-07-07, 14:44
Medlem
wallchars avatar
Jag använder röstfunktioner dagligen. Det började som en kul grej med min smartwatch3 och sen har det fastnat som en vana. Så simpelt att bara hålla in hem-knappen i nån sekund och säga vad du vill ha gjort, vare sig det är att öppna en app, söka på Google, kolla öppettider, sätta en påminnelse, ringa någon, använda gps eller skicka sms.
Citera
2020-07-07, 14:47
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag har en google home mini hemma. Använder den sparsamt bara till att fråga vad det blir för väder, lyssnar på musik, få tips på recept och öppettider till butiker. Annars är den helt värdelös eftersom den bara läser allt från PK media och Wikipedia som inte är stabila informationskällor.
Citera
2020-07-07, 14:48
Medlem
Poängen med siri och andra talstyrningar är inte att hjälpa användaren utan att samla information. Kanske är människorna smarta nog att förstå det?
Citera
2020-07-07, 15:04
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Poängen med siri och andra talstyrningar är inte att hjälpa användaren utan att samla information. Kanske är människorna smarta nog att förstå det?

Av mig får apple extremt mycket Siri-information:

Ställ ett alarm kl 12, sätt en timer på 15 minuter. Påminn om tvätt på onsdag.

☺️
Citera
2020-07-07, 15:18
Medlem
FiniteLifes avatar
Ingenting jag använder, tycker mest det verkar jobbigt.

Den enda jag sett använda det är Pernilla Wahlgren i Wahlgrens Värld som stup i kvarten gapade "hello Google!"

Det minsta man borde kunna få ställa in tycker jag är ju vilka uttryck man använder, inte fan ska man behöva säga just "Hello Google" varje gång, om dom gjorde det lite mer personligt och tillät att man sa "Älskling, jag är hemma nu" då tror jag det skulle öka i popularitet.
Citera
2020-07-07, 16:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Mina barnbarn tycker det är jätteroligt att säja typ
"Hej Goggo" Hur låter en älg?

Annars brukar jag mest använda rösten för att spela musik på Spotify och vråla
"Hej Goggo" Spela Pink Floyd på högtalaren i vardagsrummet Volym 100!
Citera
2020-07-07, 16:17
Medlem
BigFatCones avatar
Jag använder ofta G Assistent till att sätta timers och larm. Rätt ofta för att ringa upp personer i telefonboken.
Citera
2020-07-07, 16:53
Medlem
25Decembers avatar
Sätter påminnelser och timer. Går faktiskt snabbare än att knappa in det själv.
Citera
2020-07-07, 17:49
Medlem
borrizs avatar
Nej, skiten gör mig vansinnig.
Citera
2020-07-07, 19:59
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2

Hehe, det skulle man ju kunna hoppas på.

Det korrekta svaret är att dom inte gjort någon som helst reklam här ännu. Sannolikt för att dom vill ha en bred kundbas i USA först. Är sedan något någorlunda populärt i staterna så kommer det att spridas även här, de nordiska länderna hatar att inte vara delaktiga och vi har fritiden att bejaka vår önskan.

Men du har helt rätt i syftet. AI är här och dess näring är information.

Jag är för övrigt lite konspiratoriskt helt övertygad om att det finns en eller flera AI fritt levande på internet. Det skulle förklara alla överreaktioner vi ser på sociala media. Men visst vi är absolut dumma nog att klara av dom själva.
Citera
2020-07-07, 20:22
Medlem
iDiot5s avatar
Använder siri dagligen i bilen för att både skicka o läsa sms o ringa. Hon är dock lite svårväckt emellanåt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in