2020-07-06, 16:59
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Och en rejäl vinst i Telia oxå om jag inte minns fel

Köpte Telia 31,50 11 eller 12/6. nu lagt ut en säljorder på 37 kr.

Ny ledning - jättebra att det blev gjort, dock är mycket nu upp till bevis

Bort med TurkCell - bra att bli av med det ormboet, bara problem och huvudvärk

Q2 rapporten kan bli fin, knappast att telekom påverkas av Corona Pandemona.

Ligger inte med ett FB-kuk belopp på Telia, utan gick in med 10k.

Rätt eller fel att ha säljkurs 37 kr? Vid en allmän bull-trend i juli (ha-ha..)
och en fin Q2 rapport kanske den vill upp och testa 40 kr?

Vad tror ni som har mycket mer erfarenhet än mig?

Vad tror vi om Investor ? Känns inte som att aktiekursen kan spegla den verkliga makten det bolaget har och Trump och Kina är mer eller mindre i öppen konflikt med Investor styrda bolag, så jag la en säljorder på 512 kr precis som sträcker sig 10 dgr fram.... ett par bra dagar på OMX så säljs den, kommer säkert vara där och höja den till 515 kr eller lite till om jag ser att det trendar upp, men n'r jag gör så och kroknäsan kommer fram så brukar jag inte få skitet sålt istället.
Minns inte inköpskurs, men säljer jag för 512 kr har jag gjort ca 8-10 %. Nöjd med det, för osäkert just nu. Kan jag hålla ett snitt på depån på 5-10% upp varje månad (svingar) så är jag nöjd.

Gjorde ett djävulskt missköp och köpte Klamydia, förlåt Clemondo Group till 2,84 kr tidigare. Årets sämsta, dummaste och mest ogenomtänkta köp.
ÖH dom gör handsprit ÖH köp ÖH Corona alla behöver det, skolboksexempel på hur en aktie inte ska handlas. Tog förlusten och sålde på 2,15. Hade jag haft is i magen hade jag kunnat få iväg den högre någon vecka efter men hellre bort med den ruttna frukten direkt.

Köpte Tele2 idag för 120 kr. M, mja, nja, jo, ja. Varför inte. Knappast något stort parti jag köpte direkt, men både Kinnevik och Tele2 har legat så förbannat dyrt sista tiden enl. mig. Sedan kan-ske att det är rätt värderat, men... det återstår att se.
Citera
2020-07-06, 17:05
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Förvånande, ska man lära sig något av detta? Energi var tidigare hel-inne (minst 10 år sedan) men blev helt-ute sedan mer än fem år, svenska Vattenfall är typexempel på en ekonomisk katastrof. Tillkommer oljekrisen efter corona-utbrottet och att alla flygplan står på marken och oljeproducenter som slåss, det kommer inte att bli bättre på 1-3 år. Så vad ser Buffet för vinstmöjligheter på denna marknad? Fick han en oerhört rabatt? Han brukar bara satsa på varumärken?

90 miljarder, det är mer än 50% av deras kontantkassa.

Han har precis sålt av flyg, som på något sätt symboliserar energianvändning, dvs vi ska använda mindre energi. Jag får inte ihop det.

Men jag förstår att han inte köpte vindkraft.

Naturgas är vel på nåt sätt en joker i energisammanhang, även om framtiden är grön finns det plats för den. Iallafall förventas eksport av gas från Norge öka dom närmsta tio åren.
Citera
2020-07-06, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Naturgas är vel på nåt sätt en joker i energisammanhang, även om framtiden är grön finns det plats för den. Iallafall förventas eksport av gas från Norge öka dom närmsta tio åren.

Ja, naturgas i kombikraftverk för att balansera vind och sol kommer att fasa ut kol på många marknader där man inte har vattenkraft eller kärnkraft.

Vi snackar en tredjedel av klimatutsläppen och mycket renare i övrigt.

Så jag tror också på fortsatt tillväxt där.

Det är även ett halvbra fordonsbränsle som LNG som väl bl a britterna kör en hel del på.
Citera
2020-07-06, 17:21
Medlem
sinewaves avatar
Såld position: OMXS30 (BULL OMX X18, ca 18x hävstång)
Köp: 19.63, kl. 16:21 22 juni, måndag
Sälj: 24.00, kl. 17:03 6 juli, måndag
P&L: +22.26%

Orsaker,
* Ta vinst
* Detta blev en position som gick från bra till dålig och sedan i sidledes under på tok för lång tid. I regel vill man inte ligga i flera dagar i certifikat med hög hävstång då det blir väldigt dyrt
* RSI14 på 1h betydligt högre än lägre på ca 74 (var ute på promenad, såg inte exakt), bättre än sämre att gå ut
Senast redigerad av sinewave 2020-07-06 kl. 17:31.
Citera
2020-07-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Rökare var underrepresenterade bland de vårdade i Frankrike och Kina, Finland skulle testa ge patienter nikotinplåster om jag inte minns fel. Vet inte riktigt hur de gick med det sen...
Inse att anledningen till varför rökare i enligt vissa undersökningar eventuellt är underrepresenterade beror på faktumet att de generellt har en kortare medellivslängd än icke rökare. Det (skenbara) positiva sambandet mellan Corona och rökning beror alltså inte på att nikotin/tobaksrök på något sätt skulle minska risken för Corona utan utan för att personerna är döda (och inte kan uppvisa något negativt samband).

Den här typen av misstag görs tyvärr alltför ofta i olika sammanhang. Det finns en uppsjö av sjukdomar vi har mer av nu än förr, inte för att sjukvården är sämre (eller andra dumma teorier), utan för att vi nu lever såpass länge att vi får dessa sjukdomar överhuvudtaget.
Senast redigerad av Fineman 2020-07-06 kl. 19:01.
Citera
2020-07-06, 18:58
Medlem
TheAlamos avatar
Kinesiska topp 50 marknaden upp 9% idag, lite kul. Har inte kollat vad anledningen är än men måste vara nåt rätt bra. Synd att man inte haft kinesiska aktier. Tycker problemet med dem är att man inte har en bra insikt i dem, man köper ofta "fake-aktier" från nåt holdingföretag i Karibien eller liknande eftersom regler gör att utlänningar inte kan äga riktiga aktier (typ), samt att det inte känns etiskt rätt att investera i onda kinesers aktier, även om dessa kan vara bra.

Edit: Det var för att kinesiska regeringen tydligen manade på sitt slavfolk att köpa aktier.
Senast redigerad av TheAlamo 2020-07-06 kl. 19:39.
Citera
2020-07-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Warren Buffet är tilbaka på banan.

https://www.cnbc.com/2020/07/05/warren-buffetts-berkshire-buys-dominion-energy-natural-gas-assets-in-10-billion-deal.html
Hans aktie har rasat 11% idag för tillfället. Finns det någon speciell anledning till det tro? Brukar ju främst vara minibolag som råkar ut för tvåsiffrigt på en dag, eller större bolag fast då brukar det ju vara någon särskild anledning. Dominion Energy är mycket stort och har mycket låg volatilitet så man undrar ju.
Citera
2020-07-06, 19:16
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Hans aktie har rasat 11% idag för tillfället. Finns det någon speciell anledning till det tro? Brukar ju främst vara minibolag som råkar ut för tvåsiffrigt på en dag, eller större bolag fast då brukar det ju vara någon särskild anledning. Dominion Energy är mycket stort och har mycket låg volatilitet så man undrar ju.

Ja:
«The real drive behind today's fall, however, is Dominion dropping its $8 billion Atlantic Coast pipeline deal with Duke Energy (DUK), due to high costs and legal delays»
Citera
2020-07-06, 19:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Inse att anledningen till varför rökare i enligt vissa undersökningar eventuellt är underrepresenterade beror på faktumet att de generellt har en kortare medellivslängd än icke rökare. Det (skenbara) positiva sambandet mellan Corona och rökning beror alltså inte på att nikotin/tobaksrök på något sätt skulle minska risken för Corona utan utan för att personerna är döda (och inte kan uppvisa något negativt samband).

Den här typen av misstag görs tyvärr alltför ofta i olika sammanhang. Det finns en uppsjö av sjukdomar vi har mer av nu än förr, inte för att sjukvården är sämre (eller andra dumma teorier), utan för att vi nu lever såpass länge att vi får dessa sjukdomar överhuvudtaget.
Förstår vad du menar.
Ingen som hann att få åldersdiabetes och demens förr när medellivslängden var några decennier kortare.
Men i detta fall är det nog nikotinet.
Köp snus och aktier i Swedish Match.
Citera
2020-07-06, 20:04
Medlem
Minesto på ca 17kr st nu runt 33!!
Köp!
Citera
2020-07-06, 20:19
Medlem
Jag har nyligen börja köpa lite aktier och tycker det är intressant och spännande.
Vissa bekanta skrämmer en lite dock och pratar om "en börskrasch" som är påväg pga olika faktorer.

1. Börsen är extremt övervärderad, kapitalet motsvarar inte faktiska tillgångar.
2. Corona krisen kan slå hårdare än man befarar.

Vad tror ni?
Citera
2020-07-06, 22:07
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Jag har nyligen börja köpa lite aktier och tycker det är intressant och spännande.
Vissa bekanta skrämmer en lite dock och pratar om "en börskrasch" som är påväg pga olika faktorer.

1. Börsen är extremt övervärderad, kapitalet motsvarar inte faktiska tillgångar.
2. Corona krisen kan slå hårdare än man befarar.

Vad tror ni?
Ja så är det, men börsen kan likväl fortsätta uppåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in