2020-07-07, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nej, jag missförstår inte utan du började med att visa din okunskap och skyllde på att man hade ändrat strukturer i data. Det var dock uppenbart att du inte visste vad du talade om och du hade oturen att stöta på någon som faktiskt hade lite djupare koll på datan.

Eftersom rapportsiffrorna har varierat kraftigt från dag till dag krävs det inte mycket statistiskt insikt för att inse att ett rullande medelvärde löser problemet att utläsa trender. Går utmärkt att både applicera på rapportsiffror eller avliden-datum-siffrorna för att utläsa trender.

Om man nu verkligen ville lura folk om trenden var det väldigt konstigt att man på eget initiativ införde rullande medelvärde och exkluderade de senaste 10 dagarna ganska tidigt efter att man upptäckt eftersläpningen. Ett mått som visat sig stämma väl med den faktiska trenden.
Okunskap och okunskap. Vette fan va du pratar om. Tror du att folk har inget bättre för sig och går att analysera api och datastrukturer? Gör du det har du tid över och/eller stort behov att försvara strategin som i Sverige dödat en massa av dina egna landsmän. Ja, jag var ovetande. Har inte lust att behöva undersöka till höger och vänster för att se hur mycket SVerige ljuger och mörkar. Ljuger de inte om wordometers förändrar inte bilden om att Sverige har ljigit enorm pga man var enda landet i världen som behövde ljuga då man kört med massdöd.
Citera
2020-07-07, 09:59
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Givetvis kommer inte de svälta, menar mer att konsekvenserna av att stänga, öppna, stänga, öppna - långsiktigt kommer ge stora problem.
Då måste de ha öppnat upp för snabbt.

Man får ta lite åt gången och avvakta resultatet.
Inte som USA, stänga ner en gång och sen tro det är över.
Citera
2020-07-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det har en viss betydelse ja, men som jag sa, det finns ett antal anledningar som haft större betydelse. Du nämner själv en, en trasig vårdapparat (tack sosseröstare)

Vården i stockholm var det Filippa som dödade hon var inte sosse vad jag vet....
Citera
2020-07-07, 10:03
Medlem
T-regs använts på 2 ARDS-patienter som var illa däran. Framgångsrikt.

https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/L20-0681
Citera
2020-07-07, 10:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Givetvis kommer inte de svälta, menar mer att konsekvenserna av att stänga, öppna, stänga, öppna - långsiktigt kommer ge stora problem.

Tanken är väl att kraftigt trycka tillbaka smittan under dessa sex veckor. Något de säkert kommer lyckas med. En mycket omfattande samhällssmitta får konsekvenser det med. Både hälsomässiga och ekonomiska. Det ses inte ens som alternativ i de flesta utvecklade länder. Finns gott om skräckexempel på vad som händer om man inte tar kontroll över smittan.
Citera
2020-07-07, 10:05
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Frågan du ska ställa dig är

varför har nästan 5 gånger så många dött i Sverige

som i våra närmaste grannländer?

Dubbelt så många hade varit mycket fler.

Tre gånger så många hade varit väldigt mycket fler.

Är det ett gott betyg till hur Sverige har hanterat pandemin?

Det är ju helt vansinnigt!

Antal avlidna i Covid-19

5.461 Sweden källa c19.se

250 Norway
329 Finland
607 Denmark
1.186 Norway+Finland+Denmark

källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/
(gårdagens siffror)
Intressant twittertråd där man fokuserar på totala dödstalen under vinterhalvåret. Intressant att Finland sticker ut ganska rejält jämfört med övriga Norden. Koskenkorvaeffekten?

https://threadreaderapp.com/thread/1277632502069252096.html
Citera
2020-07-07, 10:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Vården i stockholm var det Filippa som dödade hon var inte sosse vad jag vet....

Vården har varit eftersatt sedan tidigt 90-tal med ädelreformer och annat. Lägg sedan till att man låtit befolkningen växa med 25% utan att justera upp vårdresurserna så blir det problem. Det var tydligt redan innan Corona.
Citera
2020-07-07, 10:07
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fromheredubrovnik
Okunskap och okunskap. Vette fan va du pratar om. Tror du att folk har inget bättre för sig och går att analysera api och datastrukturer? Gör du det har du tid över och/eller stort behov att försvara strategin som i Sverige dödat en massa av dina egna landsmän. Ja, jag var ovetande. Har inte lust att behöva undersöka till höger och vänster för att se hur mycket SVerige ljuger och mörkar. Ljuger de inte om wordometers förändrar inte bilden om att Sverige har ljigit enorm pga man var enda landet i världen som behövde ljuga då man kört med massdöd.
1. Nej, jag förväntar mig inte att gemene man har koll på datastrukturer. Däremot så hittar de inte på eller insinuerar saker om dem:
Citat:
Ursprungligen postat av fromheredubrovnik
Det räcker med att ändra lite på strukturen i filerna och så har wordometers automatiska tjänsten inte längre tillgång till samma data som här i Sverige ser alla men som de flesta hjärntvättade inte märker är katastrofal.
Worldometer visar fel siffror och du utgår du från att Sverige mörkar...

2. Jag analyserar datan för att försöka själv få en djupare bild av utvecklingen i Sverige. Och nej, inte direkt för att försvara Sverige strategi utan för att själv kunna se nuläget och prediktera framåt.

3. Jättebra att du verkar ha insett att Sverige inte ljuger om Worldometer. Ett fall framåt!
Citera
2020-07-07, 10:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Dagens presskonferens

Lena Hallengren socialminister
Sofia Wallström generaldirektör på IVO

NÄMNDES
fler har dött i några kommuner 40 st
generell bedömning istället för individuell bedömning
instruktion har funnits om att individuell bedömning inte behövs
basala hygienrutiner
kohortvård

NÄMNDES INTE
triage baserad på "biologisk" ålder
automatisk palliativ vård
syrgas, dropp och antibiotika
asymptomatisk smittsprining
munskydd ej använts av vårdpersonal
Citera
2020-07-07, 10:23
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Vården har i första hand dödats av massinvandringen, utan den hade vi fortfarande haft vård och äldreomsorg i världsklass, tack Reinfeldt och sossarna får man väl säga då.
Citera
2020-07-07, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
MELBOURNE stängs ned och försätts nu i karantän i sex veckor. Det är resolut agerat av myndigheterna. Kommer nog inte hända i Sverige i första taget. Tycker ändå att det är bra att man försöker kväsa smittan så långt det bara är möjligt. Det handlar om att vinna så mycket tid som möjligt och om att rädda liv.
En önation lyckades inte skydda sig från corona med en lockdown, hur många lockdowns kommer de bli innan dom ger upp? Det är nästan skitsamma om det är lockdown i hela landet eller bara en del av landet, konsekvenserna blir ändå förödande.
Citera
2020-07-07, 10:30
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Du säger ju själv att det är "lite fel timing". Ja, där verkar vi vara ense även om jag tycker att det snarare är helt fel timing. Det är meningslöst i det här läget eftersom kostnaderna kommer överstiga nyttan med en nedstängning och nedstängningen kommer inte att accepteras.

De flesta vill nog ha så få smittade här som möjligt också, men inte till vilket pris som helst. Ungefär som att de flesta vill ha noll döda i trafiken, men inte till priset av 30km/h-fartbegränsning överallt.

Dålig jämförelse. En fartbegränsning skulle du behöva införa permanent för att få ner olycksstatistiken på vägarna. Lockdown under en pågående pandemi är en i högsta grad tillfällig, brutal åtgärd för att få ner smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in