2020-07-07, 00:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Jeg leser det slik:

HHB2 skriver i brev:
"jeg snakket med min søster (HHB1) som kunne fortelle at politiet i hennes avhør bekreftet at JEG (HHB2) hadde sagt at min far hadde oppfordret oss barna til å kalle mamma «XXXX»"

HHB2 har fått denne informasjonen fra HHB1
HHB2 avkrefter bruk av kallenavn

Enten har HHB1 fortalt en usannhet til HHB2 angående hva politiet konfronterte henne med - for en eller annen grunn

Eller så har politiet benyttet en avhørsteknikk litt på kanten

Troligen det senare.
Men det kan vara HHB2 som ljuger också...
Citera
2020-07-07, 00:43
Medlem
Citat:
Enig i at HHB1 kunne ha fortalt en usannhet
Også enig i at det er merkelig at HHB1 ringer fastelefonen kl 13.40 i stede for mobil. Kan tyde på at hun viste at AEH ikke ville svare på mobil
Hvis hun har været med i ugerningen kan det også forklare hvorfor de siger, at TH ikke har nævnt eller opdaget kidnapningen. Det har været deres sidste mulighed for samtale inden anmeldelsen.
Citera
2020-07-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Asbjørn Andre Rachlew er for nyligt blevet bedt om at skrive en rapport om/vurdering af en dømt (mental retarderet) seriemorder i DK, hvor han konkluderer, at der ikke er nogen som helst belæg for dommen på baggrund af de danske afhør. Man laver bl.a. ikke videooptag af afhør i DK, så det er under kritik. Og man laver heller ikke 'fri forklaring' som man gør i Norge.
Men selvfølgelig kan det fejle. Jeg har bare indtryk af, at Norge har gjort sig flere erfaringer og overvejelser (måske pga tidligere justitsmord) end fx DK, som har gjort at der er bedre procedure for afhør. I hvert fald bruges norske eksperter når vi skal udvikle på området, men hvad praksis så reelt er i Norge skal jeg ikke kunne sige.
Ja, så det👍. Off topic, men poster link, om noen skulle være interessert i ham som la grunnlaget for nye avhørsteknikker i Norge.
https://www.jus.uio.no/smr/om/ia/news/solbakke-rapport.html
Mtp avhør i TH saken, ble jeg litt overrasket på en negativ måte da jeg leste om det. Har likevel ikke avfeiet politiets teori her, skjønt er åpen for det meste.
Citera
2020-07-07, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
kanskje z-z-z kan hjelpe?
Googlet til jeg ble rød på øra, fant ingenting heller. Vi får satse på z-z-z.
Citera
2020-07-07, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
jeg vet ikke hvordan VE ser ut, men for dere som kjenner VE, Borlaug og Hartmann H*ansen, vil en av disse passe til kroppsfasongen til hettemannen? er det også helt utelukket at hettemannen kan være th? har noen bekreftet det? det kunne jo vært lurt å kle på seg litt ekstra for å endre fasong mener jeg. jeg hadde tatt på meg en ekstra for å si det slik.

Et par av dem trenger ikke å kle på seg noe ekstra for å ligne, og de andre har sikkert en genser eller to på lur. Jeg vil tro at ganglaget er mer avslørende.
Citera
2020-07-07, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbanoa
Googlet til jeg ble rød på øra, fant ingenting heller. Vi får satse på z-z-z.
Se link. Sosialisten skrev et innlegg om det:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Citera
2020-07-07, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbanoa
Ja, så det👍. Off topic, men poster link, om noen skulle være interessert i ham som la grunnlaget for nye avhørsteknikker i Norge.
https://www.jus.uio.no/smr/om/ia/news/solbakke-rapport.html
Mtp avhør i TH saken, ble jeg litt overrasket på en negativ måte da jeg leste om det. Har likevel ikke avfeiet politiets teori her, skjønt er åpen for det meste.
Hvad tænker du på ift den negative måde - mener du fra HHB2?
Altså personligt tænker jeg der er en hel del kritikpunkter ift politiets håndtering af sagen, også ud fra hvad man kan læse fra eksperter andre steder end den norske presse, hvor der er en vis loyalitet mod politiet og sagen, men overordnet vælger jeg at tro, at norsk politi er på rette spor. Dette ud fra både den tekniske og taktiske efterforskning.
Citera
2020-07-07, 00:53
Bannlyst
Citat:
Så ikke les det da. Finn deg en hobby du liker i stede. Det er frivillig å være her👍

*Du kan slutte å be om svar du har bedt om og fått en rekke ganger.
*Dette er ingen hobby for meg. Jeg er samfunnsengasjert og søker svar. Derfor er jeg her.
Uavhengig av din villedende tilstedeværelse.

Stokker man om litt på Legokatt så får man KOLEGA T. Mangler riktignok en L, men det blir en bagatell i denne sammenhengen..

Ha en god kveld!
Citera
2020-07-07, 01:02
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hybridbil
*Du kan slutte å be om svar du har bedt om og fått en rekke ganger.
*Dette er ingen hobby for meg. Jeg er samfunnsengasjert og søker svar. Derfor er jeg her.
Uavhengig av din villedende tilstedeværelse.

Stokker man om litt på Legokatt så får man KOLEGA T. Mangler riktignok en L, men det blir en bagatell i denne sammenhengen..

Ha en god kveld!
Hahaha😂, hvis du leser hva jeg skriver utenom "teorien med skråblikk" så tolker jeg uten å villede

Hvis du mener det er affekt-drap får du bare argumentere for dette. Forklare hvordan de kunne fake en telefonsamtale med lønningsansvarlig som varte i over 10 minutter, samt hvor de printet ut trusselbrevet om natten..
Citera
2020-07-07, 01:07
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Enten har HHB1 fortalt en usannhet til HHB2 angående hva politiet konfronterte henne med - for en eller annen grunn

Eller så har politiet benyttet en avhørsteknikk litt på kanten

Mest sannsynlig det siste. Politiet vil gjøre det de kan for å få ut mest mulig under et avhør.
Rutinerte kriminelle ser politiet som noen som prøver å svindle dem - derfor sier de lite eller ingenting.
Uerfarne ser ikke dette like klart - ihvertfall ikke før etterpå.
Citera
2020-07-07, 01:23
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Mest sannsynlig det siste. Politiet vil gjøre det de kan for å få ut mest mulig under et avhør.
Rutinerte kriminelle ser politiet som noen som prøver å svindle dem - derfor sier de lite eller ingenting.
Uerfarne ser ikke dette like klart - ihvertfall ikke før etterpå.
Jeg mener hvertfall at det er et av de to alternativene så får man tolke det som man selv vil

At det er en avhørsteknikk på kanten er veldig godt mulig mener jeg

Grunnen til at jeg nøster opp i dette er at noen mener dette kan leses som at AEH hadde et kallenavn innad i familien - som igjen skal vise dynamikken innad i familien - som igjen skal tolkes slik at alle barna var med på å dre*pe sin egen mor.

Jeg tolker det ikke slik i det hele tatt
Senast redigerad av Legokatt 2020-07-07 kl. 01:50.
Citera
2020-07-07, 01:47
Medlem
Politiet sier at AEH ble drept mellom 09:16 og 10:07. Og politiet mistenker TH for å ha begått drapet selv. Ref blodspor fra TH på åstedet.

Da må TH ha planlagt det slik, at han først skulle på jobb, og så hjem igjen og gjøre mørkets gjerninger. Det er så uhyggelig. I hjemmet. På formiddagen.

Politiet sier at TH lyver om faktiske forhold den dagen. Det er uoverensstemmelser i forklaringen hans.

Først, TH skal ha logget seg på Ipad'en sin 09:08. Og bilen hans skal ha ankommet jobb 09:10 - 09:15. Så, enten logget han seg på Ipaden før han parkerte bilen, eller, video-opptaket har unøyaktig tidsangivelse (som Niffy har forklart, takk for det), eller, kan det være andre forklaringer.

Har TH kjørt mot jobb, stoppet et sted uten kameraovervåkning, byttet bil med MGM2, MGM2 kjørte THs bil til Futurum, logget på Ipaden 09:08, parkert, gått inn og latt som om TH allerede var ankommet jobb?

Har Ipaden eget sim-kort, eller bruker grådigperen kun wifi på kontoret? Er Ipaden en følgesvenn, pleier han å drasse rundt på den og logge seg på uansett hvor han er? Mens den gamle Nokiaen ligger på kontoret, alltid? Jeg tror han må ha eget sim-kort til Ipaden.

Mens TH tok MGM2's bil og rygget opp gangveien 09:05, og parkerte på skjult snuplass ved gangveien, tok seg inn, skulle ha med AEH ut i bilen, hun protesterte og falt ned trappen, det var ikke planlagt og det ble noe ekstra rydding, men, tok med seg AEH i bilen, levende eller død, kjørte til klargjort skjulested, kjørte og parkerte bilen et sted, tok seg tilbake til Futurum uten å bli oppdaget av noen.

Eller, jeg er sikker på å ha lest om et frokostmøte i en slags lokal næringsforening, TH parkerte bilen et sted og tok seg til dette møtet. Tror det var kl 10:00. Eller muligens 11:00 møtet skulle starte. Frokostmøtet. Men jeg finner ikke igjen artikkelen. (Tror det var VG.)

Hva Hettemannen kan ha bidratt med, kanskje noe vasking og fjerning av spor etter fallet i trappen?

Nei, jeg synes det er vanskelig å se for seg hvordan logistikken har blitt gjennomført den dagen. Når det er planlagt slik, har det også helt sikkert vært flere prøvekjøringer av logistikken i tiden forut. Det er helt klart risikabelt, men TH må ha ansett risikoen som akseptabel, siden han gjennomførte det.

10:06 og 10:07-oppringingene kan ha vært gjort fra Ipaden. Derfor ingen logg fra disse oppringingene på telefonen. Oppringingen etter elleve sannsynligvis fra den gamle Nokiaen. Da var han tilbake på kontoret. Sannsynligvis tilbake fra dette frokostmøtet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in