2020-07-06, 21:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
HUr långt kan partiklarna flytta på sig i ett rum? Om någon hostar, nyser eller andas blir hela rummet då infekterat?

Om det är en person som hostar och nyser väldigt mycket, och är i rummet hela tiden, så kan det säkert bli det. Annars så sprids ju partiklarna ut, och faller till marken. Men det bästa är att inte vara inomhus tillsammans med människor, som kan vara smittade.
Citera
2020-07-06, 21:26
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alltså precis tvärtemot vad Tegnell säger.

Har han verkligen sagt att masker inte skyddar?
Skyddsmask 90 används i vården och jag har inte hört någon säga den inte skyddar mot virus vilket den är tillverkad för. Det är ju inte samma sak som att det FHM ska rekommendera folk att ha munskydd som är till för kirurger och tandläkare och som vården behöver, eller hemmagjorda munskydd av gamla strumpor som i USA.
Citera
2020-07-06, 21:29
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sverige presenterar.

Varför gör du som många andra det lågbegåvade misstaget att likställa Worldometer med Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Men din jävla retard! Jag vet att worldometer inte är sverige, men de är beroende av att få data från sverige och helt plötsligt så får de inte daglig data längre, det är det min fråga handlar om!

Blir nog en flashbackare som styr upp det där till sist.
Citera
Medlem
Coronavirus can live for four days on animal skin: US military study
Researchers tested stability of pathogen on various surfaces, including paper currency and pig skin
Scientists highlight meatpacking plants as ongoing routes of transmission

The novel coronavirus can live for days on animal skin, according to researchers from the biggest US military bioweapons laboratory.
In Fort Detrick, Maryland, army researchers tested the virus on the surface of various substances, including uncirculated paper currency supplied by the US Secret Service and unused cotton-polyester fabric, according to a non-peer-reviewed paper posted on the preprint site medRxiv.org on Friday.
They found that of the samples, the virus could survive the longest at room temperature on pig skin – up to four days. And it remained stable on the skin in refrigerated temperatures throughout the two-week experiment.
The researchers with the United States Army Medical Research Institute of Infectious Diseases said they were concerned that meat plants could help the coronavirus spread.

Harbourt and his colleagues put Sars-CoV-2, the formal name of the coronavirus, on pig skin and kept the samples at 4 degrees Celsius (39.2 degrees Fahrenheit), the temperature pork is usually kept at in meat packing and processing plants. The viral strains had an average “half-life” – the time it takes for half of the pathogens to die out – of nearly 47 hours. Viable strains remained detectable for as long as two weeks in the chilled conditions.

The Fort Detrick team found that the virus died faster as temperatures rose. Pig skin samples remained positive for four days at room temperature (22 degrees Celsius) and only eight hours in summer heat (37 degrees Celsius).
Pig skin resembles human skin and the effects on the two would likely be similar, according to the researchers. So there was “need for continued hand hygiene practices to minimise … transmission both in the general population as well as workplaces where close contact is common”.

“Without an extensive testing and contract tracing programme, transmission around meatpacking plants will likely continue to be an issue,” said the team led by David Harbourt from the base’s biosafety division.

Harbourt and his colleagues put Sars-CoV-2, the formal name of the coronavirus, on pig skin and kept the samples at 4 degrees Celsius (39.2 degrees Fahrenheit), the temperature pork is usually kept at in meat packing and processing plants. The viral strains had an average “half-life” – the time it takes for half of the pathogens to die out – of nearly 47 hours. Viable strains remained detectable for as long as two weeks in the chilled conditions.

The Fort Detrick team found that the virus died faster as temperatures rose. Pig skin samples remained positive for four days at room temperature (22 degrees Celsius) and only eight hours in summer heat (37 degrees Celsius).
Pig skin resembles human skin and the effects on the two would likely be similar, according to the researchers. So there was “need for continued hand hygiene practices to minimise … transmission both in the general population as well as workplaces where close contact is common”.

Coronavirus: Inside a Chinese lab joining global race to find a vaccine
In the same experiment, the army lab also tested uncirculated one- and 20-dollar bills, finding the virus could stay on the surface of 20-dollar notes for up to a day in room temperature – three times longer than on the one-dollar bill. However the difference was not statistically robust due to limited sample size and required further investigation.
“It is possible that differences in ink type, concentration, or both, affected virus stability,” the paper said.
Källa: scmp.com
Senast redigerad av futuro 2020-07-06 kl. 21:32.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Skyddsmask 90 används i vården och jag har inte hört någon säga den inte skyddar mot virus vilket den är tillverkad för. Det är ju inte samma sak som att det FHM ska rekommendera folk att ha munskydd som är till för kirurger och tandläkare och som vården behöver, eller hemmagjorda munskydd av gamla strumpor som i USA.

Ja vad gäller allmänheten.

Jag tänker inte gå in i ytterligare en munskyddsdebatt.
Citera
2020-07-06, 21:30
Avslutad
Citat:
Jag ger upp, du är hjärndöd, har du möjligtvis fått covid-19? Tänk dig ett vitt papper, med rubriken "Anders Tegnells flockimmunitetsexperiment"

"Vi har inte en aning om vad det här viruset har för komplikationer, varken på lång eller kort sikt"

"Sannolikheten för allvarliga komplikationer vid överlevnad är stor, om du skulle överleva respiratorvård."

"Jag godkänner härmed att deltaga i detta experiment, väl medveten om att det kan innebära risk för att avlida."

Datum: 2020-07-06

--------------
Ipsi

Skriv under på den streckade raden.
Men snälla hjärndöda du.

Och vilka handlingar utsätts du för i ”Anders Tegnells flockimmunitetsexperiment” som du anser att du borde fått ge ditt medgivande till?

Att Tegnell inte förordar stängda skolor och att han inte ger några rekommendationer för huruvida befolkningen ska använda munskydd eller inte?

VAD utsätts du för som du inte har godkänt?

Citera
2020-07-06, 21:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida

Jadå flera gånger.

Det kom ju t om en ledare i DN utifrån det:

"Vi går direkt till den dagliga presskonferensen med överbefälhavaren Annika Tegnell, ansvarig för den svenska strategin."

"Är det inte dags att rekommendera de svenska soldaterna att åtminstone använda hjälm? ... Risken finns att man sätter på sig hjälmen på rumpan och att den då gör mer skada än nytta.”

Så här skulle det låta om Sverige blev invaderat
https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-sa-har-skulle-det-lata-om-sverige-blev-invaderat/
Citera
2020-07-06, 21:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men snälla hjärndöda du.

Och vilka handlingar utsätts du för i ”Anders Tegnells flockimmunitetsexperiment” som du anser att du borde fått ge ditt medgivande till?

Att Tegnell inte förordar stängda skolor och att han inte ger några rekommendationer för huruvida befolkningen ska använda munskydd eller inte?

VAD utsätts du för som du inte har godkänt?

Om jag går utanför dörren och möter en människa så utsätts jag för risken att smittas av SARS-COV2 då tegnells strategi har gjort att vi har okontrollerad smittspridning i samhället. För min del är varenda person jag möter ett hot. Nu lägger jag ner, du verkar inte förstå ändå.
Citera
2020-07-06, 21:38
Avstängd
Citat:
Om jag går utanför dörren och möter en människa så utsätts jag för risken att smittas av SARS-COV2 då tegnells strategi har gjort att vi har okontrollerad smittspridning i samhället. För min del är varenda person jag möter ett hot. Nu lägger jag ner, du verkar inte förstå ändå.

Här kommer en lösning: gå inte ut. Är det statens ansvar att du blir påkörd av en bil? Det är trots allt staten som tillåter bilar.

Är du rädd för covid, stanna hemma. Enkelt.
Citera
2020-07-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Enligt flera källor kommer Covid 19 att vara den vanligaste dödsorsaken under 2020. En enbart titta på överdödlighet säger inte allt. För det första måste du titta på överdödlighet under en mängd av år för att få fram ett snitt. För det andra leder den ökade försiktigheten i samhället, främst bland våra äldre att de nu under detta år råkar ut för mindre sjukdomar av annan art, såsom influensa och vinterkräksjuka för att nämna två exempel.

Vanligaste? Får öka lite då, Cancer, som är nummer två på listan tog 24 000 liv förra året.
Överdödlighet definieras ju just som det, en mängd av år som jämförs med. Dessutom var 2019 extremt år med väldigt få döda, så många dör i år istället. Vi har många fler svaga i samhället i år än i fjol. Hade covid-19 varit lika dödligt som influensasäsongerna under 90-talet, justerat för folkmängd och åldersstrukturer ska covid-19 ta 5-6000 liv i år. Vilket den verkar göra, så väldigt lik en influensa från 90-talet. Så, det är en enorm överreaktion som kommer förstöra många yngres framtid, för en risk som vi redan accepterat i samhället.
Citera
2020-07-06, 21:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Här kommer en lösning: gå inte ut. Är det statens ansvar att du blir påkörd av en bil? Det är trots allt staten som tillåter bilar.

Är du rädd för covid, stanna hemma. Enkelt.

Jag är inte rädd för egen del, men för att smitta mina föräldrar som är riskgrupp. Staten tillåter bilar för att vi behöver dem, knappast så med covid.
Citera
2020-07-06, 21:41
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jadå flera gånger.

Det kom ju t om en ledare i DN utifrån det:

"Vi går direkt till den dagliga presskonferensen med överbefälhavaren Annika Tegnell, ansvarig för den svenska strategin."

"Är det inte dags att rekommendera de svenska soldaterna att åtminstone använda hjälm? ... Risken finns att man sätter på sig hjälmen på rumpan och att den då gör mer skada än nytta.”

Så här skulle det låta om Sverige blev invaderat
https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-sa-har-skulle-det-lata-om-sverige-blev-invaderat/

Ni är ute och cyklar. Mask används inom försvaret, sjukvård, räddningstjänst m.m. för olika ändamål. Ingen har sagt att mask inte kan skydda mot partiklar, skillnaden är att man inom försvaret och sjukvården får utbildning på att använda utrustningen så man använder den rätt en kortare tid. Civilbefolkningen har ingen utbildning och många får panik när de har mask m.m., Du kanske vill bli påtvingad en mask och inkastad i ett bergrum på obestämd tid?
Det finns skäl till att inte rekommendera mask!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in