• 1
  • 2
2020-07-06, 17:07
Medlem
Hej Jag har en skagenröra ifrån (stora risten fisk ab), som gick ut gör 3 dagar sen. Visst går det att äta den fortfarande? Det var min väninna som skickade den till mig. Men min sambo säger nej han tror att den inte går att äta.

Jag tycker detta är en lätt fråga, man skall kunna äta den utan problem. Men eftersom det är skaldjur vänder jag mig till er matkunniga istället.

Går den att äta? Det finns inget sista förbrukningsdag stämpel på förpackningen kan jag tillägga.
2020-07-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvt
Hej Jag har en skagenröra ifrån (stora risten fisk ab), som gick ut gör 3 dagar sen. Visst går det att äta den fortfarande? Det var min väninna som skickade den till mig. Men min sambo säger nej han tror att den inte går att äta.

Jag tycker detta är en lätt fråga, man skall kunna äta den utan problem. Men eftersom det är skaldjur vänder jag mig till er matkunniga istället.

Går den att äta? Det finns inget sista förbrukningsdag stämpel på förpackningen kan jag tillägga.
Bara att äta. Du dör inte.
2020-07-06, 17:15
Medlem
mikaelss avatar
Hur vet du att den gick ut för tre dagar sen om det inte står något sista förbrukningsdatum på den?
Är det en produkt ni köpt eller lagat själva? Hur har den förvarats? När tillverkades den?

Majonnäs och skaldjur som gått över tiden kan lätt bli något du ångrar ...
2020-07-06, 17:20
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Skickat kylvara med posten?
2020-07-06, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Hur vet du att den gick ut för tre dagar sen om det inte står något sista förbrukningsdatum på den?
Är det en produkt ni köpt eller lagat själva? Hur har den förvarats? När tillverkades den?

Majonnäs och skaldjur som gått över tiden kan lätt bli något du ångrar ...

Det står bäst före 07-03, tre dagar sen. Men ingen sista datum.
2020-07-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Skickat kylvara med posten?

Skickade men hennes man som skulle fixa lite saker åt oss. Inte via post
2020-07-06, 17:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det står bäst före 07-03, tre dagar sen. Men ingen sista datum.
https://www.livsmedelsverket.se/matv...ookieSupport=1

Har du haft den i en tillräckligt kall kyl hela tiden är den troligen ok, men det är du som tar risken, inte jag.
2020-07-06, 17:31
Medlem
Mingla101s avatar
Köp en ny om ni är rädda
2020-07-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
https://www.livsmedelsverket.se/matv...ookieSupport=1

Har du haft den i en tillräckligt kall kyl hela tiden är den troligen ok, men det är du som tar risken, inte jag.

Tack för svar!

Är ingen pjåkig tjej så den kommer användas, skall göra toast med den, samt den är dyr och svår att få tag i här nere, därför jag frågade. Men tack så mycket.

Ha en bra kväll!
2020-07-06, 17:37
Medlem
megacoolmans avatar
Om den luktar och ser ut som den skall så hade jag ätit den.
2020-07-06, 17:40
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Citat:

1. Kolla på den. Ser den dålig/konstig ut?
2. Lukta på den. Luktar den dåligt/konstigt?
3. Smaka på den (lite). Smakar den dåligt/konstigt?
4. Ät den!

2020-07-06, 17:46
Medlem
Inte smakat, men vi svenskar är ju fixerade på "Bäst Före" Jag undrar nu om det gått 3 dagar så borde den inte vara dålig. För bäst för är "Bäst Före" Men som det inte var någon sista förbrukning på denna vara var därför jag vände mig till er.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in