2020-07-06, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Förvånande, ska man lära sig något av detta? Energi var tidigare hel-inne (minst 10 år sedan) men blev helt-ute sedan mer än fem år, svenska Vattenfall är typexempel på en ekonomisk katastrof. Tillkommer oljekrisen efter corona-utbrottet och att alla flygplan står på marken och oljeproducenter som slåss, det kommer inte att bli bättre på 1-3 år. Så vad ser Buffet för vinstmöjligheter på denna marknad? Fick han en oerhört rabatt? Han brukar bara satsa på varumärken?

90 miljarder, det är mer än 50% av deras kontantkassa.

Han har precis sålt av flyg, som på något sätt symboliserar energianvändning, dvs vi ska använda mindre energi. Jag får inte ihop det.

Men jag förstår att han inte köpte vindkraft.

Jag fattade det som att han i och med detta köp får en väldigt stor kaka av den inhemska gasleveransen till en hel del stater, och på så sätt tryggar den vinsten. Nu drar jag siffrorna ur röven men svårt att på allvar konkurrera med någon som har 90% av marknaden.
Citera
2020-07-06, 09:57
Medlem
Apoks avatar
Hej, som en relativt ny rookie till marknaden osv, har jag några funderingar.

Är det dumt att gå in och köpa aktier nu innan Q2 rapporterna? Antagligen har det gått dåligt för flertal företag, kan det i sin tur få hela marknaden att tappa och även de företag som de gått bra för?

Vilken bransch tror ni på att investera i Coronatider? Hälso-sjukvårds aktier har ju blivit väldigt aktuellt just nu, men känns som det kan falla efteråt.

Tack på förhand!
Citera
2020-07-06, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apok

Är det dumt att gå in och köpa aktier nu innan Q2 rapporterna? Antagligen har det gått dåligt för flertal företag, kan det i sin tur få hela marknaden att tappa och även de företag som de gått bra för?

Vilken bransch tror ni på att investera i Coronatider? Hälso-sjukvårds aktier har ju blivit väldigt aktuellt just nu, men känns som det kan falla efteråt.

Tack på förhand!

Hade vi vetat vad som står i Q2....

Men rapportperioden kan ju leda till breda kursfall, det är uppenbart. En god strategi är alltid att investera stora summor i små klumpar utspridda över tid.

lite nu, lite efter Q2, lite efter Q3 osv...

Vad gäller hälso- och sjukvård är nog bilden lite delad. Medicover som sysslar med företagshälsovård har tagit lite stryk.

Man kan även försöka leta bolag som inte påverkas så mycket acv corona och som inte är så konjunkturkänsliga.
Citera
2020-07-06, 10:08
Medlem
Citat:

Tack på förhand!
Att det gått dåligt för en hel del företag och att deras Q2 rapporter är skräp borde ju inte komma som någon överraskning, visst kan det komma nedgångar i dessa företag men att hela marknaden skulle få någon paniksälj känns inte så troligt... Och om saker börjar falla är det nog många som sitter beredda att "fynda" lite vilket troligtvis hejdar nedgången.
Citera
2020-07-06, 10:11
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Jag fattade det som att han i och med detta köp får en väldigt stor kaka av den inhemska gasleveransen till en hel del stater, och på så sätt tryggar den vinsten. Nu drar jag siffrorna ur röven men svårt att på allvar konkurrera med någon som har 90% av marknaden.
Jag känner inte till energi-marknaden i USA, men inom EU är det fullständigt kaos, finns trådar om det på FB. Extrem överproduktion av vindel, överproduktion av el i Sverige men fel fördelat över landet, kol ska läggas ner i Tyskland och de satsar absolut inte på utsläppsenergi som naturgas osv. Möjligen fungerar USA annorlunda. Men rimligen kommer t.ex 100-tals USA-oljebolag med för höga kostnader att gå i konkurs under året pga det för låga oljepriset, och jag gissar att naturgaspriset gått ner på samma sätt.

Men visst, energi har varit ute i 10 år och en usel investering. Kanske är detta vändningen. Jag letar alltid efter vändningar.
Citera
2020-07-06, 10:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Tack på förhand!

Det är alltid dumt, det är på sikt dock alltid smart. Det är mer investeringshorisonten som avgör.
Ser man på längre sikt (tänk 12-24 månader framåt) är det fortfarande många bolag som ligger lågt i pris i jämförelse med för 12 månader sedan.

Du får helt enkelt göra grovjobbet och se hur det ser ut.
Citera
2020-07-06, 10:53
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Och du har stenkoll som vanligt.

Har du börjat köpa dina björnar än? Kineserna lär inte göra dig besviken den här gången heller. Sars, svininfluensa, corona.... får se vad nästa får för namn.
Plus en bit över 1%....
Citera
2020-07-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Förmodligen, alla indexterminer går starkt. Ett något mindre problem för egen del (har bara långa positioner). Mina mer 'roliga' (tidsmässigt korta) positioner är också i DAX med ca 12x hävstång och OMXS30 med 18x hävstång.

Aktier är något svårare att gå lång/kort. Har också en position i Byggmax med runt 5x hävstång som jag söker ett bra säljläge för, men där har trenden hela tiden fortsatt hålla sig positiv och det har inte riktigt funnits något definitivt och enkelt säljläge som att t ex att RSI14 på 1h eller 1d blir väldigt högt (över 75-80) så ...

Det du kan ha missat är:
1. Ny rädsla på marknaden (antal Covid-19-fall har ökat efter länder öppnat upp osv, mer osäkerhet)
2. De amerikanska jobbsiffrorna som kom i torsdags slog förväntningarna (UNRATE har en historisk påvisbar effekt på marknaderna)

Ang. #1 se Alessios video om saken på https://youtu.be/9Q4phGrclbY?t=7
... där han pratar om market sentiment och om varför vi inte sett en något större 'pullback' ännu (kort: för att för många är björnar och för få är tjurar).

Är och har även varit Long DAX och IBEX, så varit relativ hedge i positioner. Dock den stora avvikelse på uppgång på A50 gjorde det inte optimalt.

Men kör en robot så varje X punkter fall på DAX och IBEX tas en ny long.

Är även Long VIX så kan vi få ett fall till blir allt bra.
Citera
2020-07-06, 12:33
Medlem
svenkolrots avatar
Omx 30 +1,55%...
Citera
2020-07-06, 15:04
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

Sjukvårdsaktierna återhämtade sig snabbt och har gått ner lite dom senaste månaderna, förutom vissa som jobbar med vaccin då. Dom stora bolagen är bra investeringar på längre sikt och kommer klara ett börsfall bättre än annat.
Citera
2020-07-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag känner inte till energi-marknaden i USA, men inom EU är det fullständigt kaos, finns trådar om det på FB. Extrem överproduktion av vindel, överproduktion av el i Sverige men fel fördelat över landet, kol ska läggas ner i Tyskland och de satsar absolut inte på utsläppsenergi som naturgas osv. Möjligen fungerar USA annorlunda. Men rimligen kommer t.ex 100-tals USA-oljebolag med för höga kostnader att gå i konkurs under året pga det för låga oljepriset, och jag gissar att naturgaspriset gått ner på samma sätt.

Men visst, energi har varit ute i 10 år och en usel investering. Kanske är detta vändningen. Jag letar alltid efter vändningar.

Inget vidare med 1 mille bear idag
Inte med hävstång hoppas jag
Citera
2020-07-06, 16:41
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bmxs30
Lund-no-go-zone

han har 30 siljoner triljoner briljoners hiljoner.

att han hade 77mkr i bear är ingenting.

Men seriöst. Din jävla mytoman , kan du ba lämna tråden? din ljugande jävla domedags profet.
så sleten du är , heelt sjukt. Hur orkar du sitta o ljuga här hela dagarna?
låt oss som investerar lite av lönen och tycker de är kul att spekulera vara här.
så kan du ta dina Ziljoner och allt annat du ljuger om att du har o skriva ner de på en lapp istället.
skrynkla sen ihop lappen, lägg dig på sidan och kör upp den så långt i röven du kan.
pajas mytoman.

Mina innehav har sett jätte bra ut sista tiden förövrigt.

Det intressanta är ju som sagt inte hur många aktier en äger eller belopp i en sådan här tråd - utan snarare då att "jag köpte in mig idag till kurs xx". Jag skiter blanka fan i om någon har 77miljarder eller 700 kr och handlar för...
Sedan till försvar för Lund-No-Go så är många inlägg intressanta men mycket bear, ja. Där är vi nog alla olika inställda till nuvarande marknadsläge och jag tror mer på en känguru-börs som artificiellt ska hållas uppe tills de stora spelarna bestämmer sig för att knyta ihop säcken.
Folk har fortfarande i stor grad inte kopplat ihop varför fysisk guld ökar trots att OMX ökar - "borde ju gå motsatt" ....
Ehm.... om det trycks 1000 miljarder dollar av FED.... så ökar ALLA fasta tillgångar. Du kan även köpa ett par limpor cigg eller eller 10 vodka flaskor. För värdet på våra valutor urvattnas.
Sedan att det tar sin tid innan det läcker ut i realekonomin är en annan sak, men det kommer och då tror jag att vi kommer få se jobbiga tider med stagflation osv. helvete.

Vidare behöver man inte ligga så exponerad mot OMXS30 t ex. Finns många aktier som fullständigt skiter i marknadsläget och Kan gå som raketer oavsett Corona Pandemona...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in