2020-07-06, 13:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Notera dock att våldtäkt inom äktenskapet inte är ett brott i många muslimska länder, men det är inte så konstigt:

Prophet Muhammad has said: "When a man calls his wife for sexual intimacy, then she should come, even if she is (busy) in the cooking area.” (Sunan al-Tirmizi & Sunan al-Nasa’i)

Holy Prophet (S.A.W) said: By the One in Whose hand is my soul, there is no man who calls his wife to his bed and she refuses, but the One Who is above the heavens [i.e. Allaah] will be angry with her, until he (her husband) is pleased with her.”

För att inte nämna den skillnaden att en man kan ha flera fruar eller sexslavar (tillåtet för gifta män?). Det kanske skulle vara en anmärkningsvärd religion om den ändå var konsekvent, men nu är spelreglerna väldigt olika för män och kvinnor. Profeter är män, och det märks.

Pedofili finns i Islam och våldtäkt är tillåtet, det tycker jag de flesta borde ta avstånd ifrån.
Våldtäkt inom äktenskapet kan per definition inte förekomma. Att göra våld på sin partner kan förekomma.

Våldtäkt är ju att ha sex med någon utan dennes medgivande. Äktenskap är i sig självt ett medgivande.
Medgivandet bygger i sin tur på premisser, och dessa är äktenskapslöften.

Den moderna synen på äktenskap är väl snarare att det "är någonting romantiskt" som man ingår för att "visa att man är seriös", som jag uppfattar det. Men i den eviga lagen är äktenskapet heligt, och till för att skydda främst kvinnor (men även män) när de ingår en så pass intim relation som sex.

Att vägra sex är alltså i praktiken att upplösa äktenskapet, om det tillåts pågå.
Citera
2020-07-06, 13:59
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Våldtäkt inom äktenskapet kan per definition inte förekomma. Att göra våld på sin partner kan förekomma.

Våldtäkt är ju att ha sex med någon utan dennes medgivande. Äktenskap är i sig självt ett medgivande.

Den moderna synen på äktenskap är väl snarare att det "är någonting romantiskt" som man ingår för att "visa att man är seriös", som jag uppfattar det. Men i den eviga lagen är äktenskapet heligt, och till för att skydda främst kvinnor (men även män) när de ingår en så pass intim relation som sex.

Att vägra sex är alltså i praktiken att upplösa äktenskapet, om det tillåts pågå.

Hur ser du på att Koranen ger tillåtelse att ha sex med kvinnor som är gifta med andra män?

And all married women (are forbidden unto you) save those (captives) whom your right hands possess... [...] And there is no sin in you for what ye do by mutual agreement after the duty (hath been done). - 4:24 Pickthall
Senast redigerad av Pust 2020-07-06 kl. 14:01.
Citera
2020-07-06, 14:00
Medlem
Termos99s avatar
Citat:

Du accepterar alltså inte den definition som finns i Sverige, dvs att våldtäkt inom äktenskapet kan förekomma? Sverige kriminaliserade våldtäkt inom äktenskapet 1965.

Var någonstans står det att då du gifter dig, så har du därmed sagt upp din rätt att säga nej till sex?
Citera
2020-07-06, 14:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du accepterar alltså inte den definition som finns i Sverige, dvs att våldtäkt inom äktenskapet kan förekomma? Sverige kriminaliserade våldtäkt inom äktenskapet 1965.

Var någonstans står det att då du gifter dig, så har du därmed sagt upp din rätt att säga nej till sex?
Det är riktigare att säga att den moderna definitionen av äktenskap inte överensstämmer med den bibliska definitionen. Vad är ens ett äktenskap i det ateistiska Sverige?

Tex menar jag att homosexuella inte kan gifta sig. Det de gör när de "gifter sig" är något annat.

" I fråga om det ni skrev svarar

jag: Det är visserligen bäst för en

man att inte röra en kvinna. 2 Men

för att undvika otuktssynder skall

varje man ha sin hustru och varje

hustru sin man. 3 Mannen skall

ge sin hustru vad han är skyldig

henne och på samma sätt hustrun

sin man. 4 Hustrun bestämmer

inte över sin kropp, det gör

mannen. På samma sätt

bestämmer inte mannen över sin

kropp, det gör hustrun. 5 Håll er

inte borta från varandra utom

möjligen för en tid med bådas

samtycke, så att ni kan ägna er åt

bönen. Och kom sedan

tillsammans igen, så att Satan inte

frestar er, eftersom ni inte kan leva

avhållsamt. 6 Men detta ger jag

som ett råd, inte som en

befallning. 7 Helst skulle jag vilja

att alla människor vore som jag.

Men var och en har sin gåva från

Gud, den ene av ett slag, den

andre av ett annat."
(1 kor 7)

Detta är bara ett råd, för det är även tillåtet att leva ensam, så länge man kan leva så utan otuktsynd.
Citera
2020-07-06, 14:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Hur ser du på att Koranen ger tillåtelse att ha sex med kvinnor som är gifta med andra män?

And all married women (are forbidden unto you) save those (captives) whom your right hands possess... [...] And there is no sin in you for what ye do by mutual agreement after the duty (hath been done). - 4:24 Pickthall
Överlag är jag ganska oinsatt i slaverifrågan öht. Spontant tänker jag att en människa som givit sig som slav inte längre äger sig själv, och därför blir tillåten.

Att ta någon som slav för att denne ska betala av en skuld är ju lagligt även enligt Bibeln, men Guds vilja är att vi ska efterskänka skulder åt fattiga så som Gud i Kristus efterskänkt vår skuld.

Den som tar en slav som lösen bör därför inte hoppas på att Gud ska frigiva honom. Gud är 100% rättvis.
Citera
2020-07-06, 15:14
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Överlag är jag ganska oinsatt i slaverifrågan öht. Spontant tänker jag att en människa som givit sig som slav inte längre äger sig själv, och därför blir tillåten.

Att ta någon som slav för att denne ska betala av en skuld är ju lagligt även enligt Bibeln, men Guds vilja är att vi ska efterskänka skulder åt fattiga så som Gud i Kristus efterskänkt vår skuld.

Den som tar en slav som lösen bör därför inte hoppas på att Gud ska frigiva honom. Gud är 100% rättvis.

Sex (utomäktenskapligt) med slavar är förbjudet i Bibeln, men inte i Koranen.

och du bland fångarna får se en vacker kvinna som du fäster dig vid och vill ta till hustru, så ska du föra henne in i ditt hus, och hon ska raka sitt huvud och ansa sina naglar. Hon ska lägga av de kläder hon bar som fånge, och hon ska bo i ditt hem och få sörja sin far och mor under en månad. Därefter får du gå in till henne och bli hennes man, och hon ska bli din hustru.
Om du sedan inte finner behag i henne, ska du låta henne gå vart hon vill. Du får inte sälja henne för pengar och inte heller behandla henne som en slavinna, eftersom du har förnedrat henne.
- 5 Mosebok 21:11-14

Muhammed levde inte efter det och Koranens text står i motsägelse till den texten. Sura 4:24 säger att slavar i prostitution (kallas mutah) är tillåtet, något som Moses förbjöd.
Citera
2020-07-06, 15:28
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Det är riktigare att säga att den moderna definitionen av äktenskap inte överensstämmer med den bibliska definitionen. Vad är ens ett äktenskap i det ateistiska Sverige?

Tex menar jag att homosexuella inte kan gifta sig. Det de gör när de "gifter sig" är något annat.

" I fråga om det ni skrev svarar

jag: Det är visserligen bäst för en

man att inte röra en kvinna. 2 Men

för att undvika otuktssynder skall

varje man ha sin hustru och varje

hustru sin man. 3 Mannen skall

ge sin hustru vad han är skyldig

henne och på samma sätt hustrun

sin man. 4 Hustrun bestämmer

inte över sin kropp, det gör

mannen. På samma sätt

bestämmer inte mannen över sin

kropp, det gör hustrun. 5 Håll er

inte borta från varandra utom

möjligen för en tid med bådas

samtycke, så att ni kan ägna er åt

bönen. Och kom sedan

tillsammans igen, så att Satan inte

frestar er, eftersom ni inte kan leva

avhållsamt. 6 Men detta ger jag

som ett råd, inte som en

befallning. 7 Helst skulle jag vilja

att alla människor vore som jag.

Men var och en har sin gåva från

Gud, den ene av ett slag, den

andre av ett annat."
(1 kor 7)

Detta är bara ett råd, för det är även tillåtet att leva ensam, så länge man kan leva så utan otuktsynd.

En skillnad är såklart att Jesus aldrig satte ett exempel för äktenskap på det sättet Mohammed gjorde. Hur ett äktenskap ska regleras har Islam förklarat med en stor tydlighet. Celibat i Islam finns knappt, men Kristendomen har det.

Well, nog med of topic av mig.

Att pedofili finns i Islam och detta försvaras är nu fastställt, det andra är kul att diskutera men riskerar att hamna OT.
Citera
2020-07-06, 15:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Sex (utomäktenskapligt) med slavar är förbjudet i Bibeln, men inte i Koranen.

och du bland fångarna får se en vacker kvinna som du fäster dig vid och vill ta till hustru, så ska du föra henne in i ditt hus, och hon ska raka sitt huvud och ansa sina naglar. Hon ska lägga av de kläder hon bar som fånge, och hon ska bo i ditt hem och få sörja sin far och mor under en månad. Därefter får du gå in till henne och bli hennes man, och hon ska bli din hustru.
Om du sedan inte finner behag i henne, ska du låta henne gå vart hon vill. Du får inte sälja henne för pengar och inte heller behandla henne som en slavinna, eftersom du har förnedrat henne.
- 5 Mosebok 21:11-14

Muhammed levde inte efter det och Koranens text står i motsägelse till den texten. Sura 4:24 säger att slavar i prostitution (kallas mutah) är tillåtet, något som Moses förbjöd.
Jag måste vara trög. Den slavinna
som är tillåten att ta i äktenskap är tillåten även om hon annars redan är gift, vad jag kan se. Äktenskapet ska ingås på samma premisser som alla äktenskap, vad jag kan se.

Sedan får en man upplösa äktenskapet pga hans eget hårda hjärta, enligt både Mose lag och Koranen, men Gud hatar det. Man kan fråga sig om någon som med berått mod gör något Gud hatar ens kan kallas muslim.
Citera
2020-07-06, 15:36
Medlem
LadySwedens avatar
ve
Citat:
En skillnad är såklart att Jesus aldrig satte ett exempel för äktenskap på det sättet Mohammed gjorde. Hur ett äktenskap ska regleras har Islam förklarat med en stor tydlighet. Celibat i Islam finns knappt, men Kristendomen har det.

Well, nog med of topic av mig.

Att pedofili finns i Islam och detta försvaras är nu fastställt, det andra är kul att diskutera men riskerar att hamna OT.
Ja, allmänna frågor om äktenskap är väl OT så länge de inte behandlar versen om skilsmässa. Dock kräver religiösa frågor att man kan se helheten i det religiösa perspektivet. Att bara säga "är skilsmässa ok måste äktenskap vara ok" håller inte, som du förstår.
Citera
2020-07-06, 15:39
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Jag måste vara trög. Den slavinna
som är tillåten att ta i äktenskap är tillåten även om hon annars redan är gift, vad jag kan se. Äktenskapet ska ingås på samma premisser som alla äktenskap, vad jag kan se.

Sedan får en man upplösa äktenskapet pga hans eget hårda hjärta, enligt både Mose lag och Koranen, men Gud hatar det. Man kan fråga sig om någon som med berått mod gör något Gud hatar ens kan kallas muslim.

Jo, men skillnaden är väl att Koranen tillåter att ha sex med slavar utan att gifta sig med dem.

"Not so the worshippers, who are steadfast in prayer, who set aside a due portion of their wealth for the beggar and for the deprived, who truly believe in the Day of Reckoning and dread the punishment of their Lord (for none is secure from the punishment of their Lord); who restrain their carnal desire (save with their wives AND their slave girls, for these are lawful to them: he that lusts after other than these is a transgressor..." - 70:22-30

"...who restrain their carnal desires (except with their wives AND slave girls, for these are lawful to them..." - 23:5-6
Citera
2020-07-06, 16:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jo, men skillnaden är väl att Koranen tillåter att ha sex med slavar utan att gifta sig med dem.

"Not so the worshippers, who are steadfast in prayer, who set aside a due portion of their wealth for the beggar and for the deprived, who truly believe in the Day of Reckoning and dread the punishment of their Lord (for none is secure from the punishment of their Lord); who restrain their carnal desire (save with their wives AND their slave girls, for these are lawful to them: he that lusts after other than these is a transgressor..." - 70:22-30

"...who restrain their carnal desires (except with their wives AND slave girls, for these are lawful to them..." - 23:5-6
Din tolkning står dock i kontrast mot den vers du nyss postade (om äktenskap).

Vi vet att det är förbjudet att ha begär efter en annans hustru. Man kan också läsa det som att vi inte ska ha begär efter kött som inte är tillåtet för oss.

Slavinnan är ju tillåten även om hon är gift med en annan, så som ett undantag.
Citera
2020-07-06, 16:00
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
ve
Ja, allmänna frågor om äktenskap är väl OT så länge de inte behandlar versen om skilsmässa. Dock kräver religiösa frågor att man kan se helheten i det religiösa perspektivet. Att bara säga "är skilsmässa ok måste äktenskap vara ok" håller inte, som du förstår.

Som svar på ditt inlägg till ämnet, finns det någon text som förbjuder eller bestraffar pedofili i Islam?

Och problemet med det religiösa perspektivet är givetvis att det knappast ger ett svar, utan ställer fler frågor. Även om vi bara tar en av alla religioner så finns det olika utövare, tolkningar och regler. Det intressanta är varför utövare X säger det ena och utövare Y säger något annat. Det är väldigt förvirrande och givetvis en av flera anledningar till varför världen ser ut som den gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in