Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Ja, artikeln eller åtminstone rubriken är vilseledande. Jag går igenom vad som sägs av forskarna här:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Nu har jag ytterligare funderat på vad som sägs egentligen. Är det det medfödda immunförsvaret man påstår sig mäta? Ja, det är ju intressant men det ändrar ju på premisserna helt och hållet. Det har man kunnat misstänka hela tiden att vissa människor eller grupper hanterar COVID19 bättre men det är ju något statiskt som inte förändras genom ökad smittspridning.
Det skulle inte förvåna mig om det handlar om det och de svenska journalisternas ignorans och inkompetens samt oförmåga att ta till sig vetenskapligt material.
Finns inte originalstudien någonstans på nätet, då? Det var länge sedan jag insåg, att det är meningslöst att läsa kvällstidningsjournalisternas tolkningar av vetenskapliga studier.
...för övrigt har jag bestämt mig för att inte betala de där sköna hundralapparna, som jag övervägde, för att testa för antikroppar privat. Känns som att den informationen man får betyder för lite, för att det skulle vara värt det. Dels så är det en procents felmarginal - och åt det "farliga" hållet, eftersom testet inte kan ge ett falskt negativt resultat, men däremot ett positivt resultat. Och nu detta med T-cellerna - alltså att man kan vara immun ändå, även med ett negativt antikroppstest.