Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Jag gick igenom förhören med de tre Skandiavakterna Kohut, Gahn och Olofsson och upprättade ett ungefärligt tidsschema enligt följande:
...
23.15 Henry Olofsson börjar arbeta efter att ha bytt om och tagit en kopp kaffe.
23.15-23.20 Henry Olofsson och Anette Kohut samtalar med varandra. Sedan går hon och byter om, kommer tillbaka till receptionen och därefter talar de med varandra ytterligare en stund. Medan de pratar den andra gången kommer Stig Engström till receptionen. Klockan bör då ha varit cirka 23.20.
23.20 Stig Engström i receptionen, talar med Annette Kohut och Henry Olofsson ”ganska mycket” om övertidsarbetet, fjällsemestern mm. Stig Engström kan absolut inte ha kommit till receptionen så tidigt som 23.15 utan snarare cirka 23.20 (eftersom Kohut gått iväg, bytt kläder, återkommit och pratat med Henry Olofsson en stund). Mitt i det andra samtalet kommer Engström.
Lite sent kanske, men här kommer min analys:
Jag tycker det är vilseledande att säga att de talar "ganska mycket"... jag ser inget belägg för att du kan slå fast det.
Han säger att de HAR pratat ganska mycket, och då menar han enligt mig TIDIGARE (inte just denna kväll). Så här står det nämligen:
"-Och ja, jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23.20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting."
Det som HO de facto nämner om samtalet och dess längd är följande:
"Sedan stod vi och pratade i ett par minuter."
vid ett senare tillfälle svarar han på följande fråga:
F: "Ja, och efter det här lilla samtalet med honom så gick han därifrån?"
0: "Ja, så önskade jag honom trevlig semester som man brukar göra."
Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Kohut säger själv att hon gick och bytte om klockan 23.30. Det stämmer inte alls med Olofssons uppgift. Kohut berättar nämligen att hon talade med Engström. Uppgiften om samtalet kommer alltså inte endast från Henry Olofsson. Stämpelklockan visade att Engström stämplade ut 23.19-23.20. Hur tillförlitlig den stämpelklockan nu egentligen var. Anette Kohuts uppgift om att hon från cirka klockan 23.15 först talade med Olofsson, sedan gick och bytte om, gick tillbaka till receptionen, fortsatte prata med Olofsson innan Engström kommit till receptionen visar att Engström inte på några villkors vis kan ha lämnat Skandia redan klockan 23.19. Här gör alltså Filter/ KP en kraftig felbedömning.
Du kanske själv gör en felbedömning när du så bergsäkert slår fast att AK först byter om och sedan talar med SE först när hon kommer tillbaka till receptionen.
För det första kan du inte anta att det är starkare att HO _tror_ att AK byter om ganska snart efter att han själv kommer till receptionen ... än att hon själv säger att hon bytte om först direkt INNAN HON ÅKER vid 23:30.
Om man går på AK:s förhör kan de - OM de nu pratat - likaväl ha gjort det INNAN hon går och byter om.
Egentligen kan jag inte heller se att AK bekräftar att de överhuvudtaget "talar" med SE.
Hon säger nämligen bara:
"nu när jag tänker efter mer och mer då kommer jag ihåg det, att vi önskade honom trevlig semester och allting."
Om någon skulle säga ovanstående mening så skulle det likaväl kunna handla bara om att de säger "hejdå" lite kort, det behöver inte inbegripa något längre samtal.
SE själv säger ju att han bara skyndade ut och nämner inget samtal.
Det är enligt mig fel att säga att hon "bekräftar" samtalet om det var detta du menade... men du kanske har något annat förhör du tänker på?
Dessutom det faktum att SE inte nämner samtalet får mig att tycka att samtalet egentligen inte är bekräftat utan att den enda person av de tre som säger att det förekommit ett samtal som jag sett hittills är HO (detta såtillvida du inte har annan information då?)
Enligt mig vet du inte heller att AK har bytt kläder innan de talar med SE.
HO säger för det första att han _tror_ (min understrykning) att hon gick och bytte om när han kom.
AK däremot säger däremt:
F: "Ja. När Henry kom vad hände då, gick du direkt hem?"
K: "Nej, det gjorde jag inte, jag satt kvar, vi hade tv:n på, tittade på tv och pratade och tiden gick och när jag tittade på klockan som finns i receptionen på väggen så såg jag att den var omkring halv tolv och jag tänkte herre gud nu måste jag skynda mig hem. För jag skulle nämligen tillbaka på lördag morgon kvart över åtta. Och då gick jag för att byta om, vi har vårat omklädningsrum strax bakom där, ett litet rum. Och sedan åkte jag ut med bilen på baksidan."
Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
23.21 (ungefär) lämnar Stig Engström byggnaden. Han bör således ha kommit fram till Dekorima cirka 23.21.50 då gärningsmannen befann sig inne på Tunnelgatan och då Anders Björkman stod i porten. Eller troligen ännu lite senare eftersom Anna Hage och Stefan Glantz redan fanns på platsen – om det nu inte istället var den okända killen med den blodiga munnen och den unga flinande tjejen han såg. Hage och Glantz kan inte ha inlett sina livräddningsförsök förrän ca 23.22 eller några sekunder tidigare förutsatt mordtiden 23.21.30.
Oavsett hur vi dividerar om tiderna ovan så säger SE att han är 20 meter från mordplatsen när skotten faller. Det motsvarar mindre än 20 sekunders promenad. Så han är alltså enligt egen utsago mindre än 20 sekunder från mordet även OM det nu var ett samtal med HO.
Om det inte var något samtal, HO kan ju minnas fel - då finns det GOTT om tid ....
Det kan ju också räcka med att man haft fel om tiden på stämpelklockan (den som du dessutom själv verkar hysa tvivel om i dina senaste inlägg).