Citat:
Riksbankens ränta har påverkat banker och obligationer olika. Det är vad du säger.Hahaha, att företagsobligationsmarknaden har vuxit enormt de senaste 10 åren är helt och hållet pga riksbankens räntepolitik som därmed indirekt är ansvarig för att denna marknad nu inte fungerar. (Företagen har gått från traditionella banklån etc till obligationslån istället)
Men du glömde berätta hur.
Kan det vara så att du inte har den blekaste aning om hur.
Citat:
På vad sätt står löntagare för något???Nu ska denna organisation som sett till att det blivit en bubbla på obligationsmarknaden baila ut denna bubblande marknad
. Incitamenten till dåliga affärer/företag bara ökar och ökar då de inte straffas längre utan gång på gång så ska vi löntagare och småkapitalägare stå för notan antingen direkt eller indirekt. Detta är ett sjukt system och det måste ändras snarast.
. Incitamenten till dåliga affärer/företag bara ökar och ökar då de inte straffas längre utan gång på gång så ska vi löntagare och småkapitalägare stå för notan antingen direkt eller indirekt. Detta är ett sjukt system och det måste ändras snarast. På vad sätt skulle näringslivet få incitament att göra förluster (aka dåliga affärer)???
Återigen har du glömt att berätta hur.
Kan det vara så att du inte har den blekaste aning om hur.
Du verkar också okunnig om basala saker. Ägarna föredrar vinster. I verkligheten vill säga.
Citat:
Riksbanken lånar av bankerna för sina obligationsköp.Riksbanken som trycker nya pengar ska köpa obligationer för att tjäna nya pengar och du menar att detta är något positivt? Skulle inte riksbanken fokusera på inflationsmål enbart? När blev de en bailoutmaskin?
Sjukt system som bara blir sjukare och sjukare och ingen gör något. Själv gör jag allt för att lämna FIAT så gott det går.
Edit: Har de inte redan köpt en massa bostadsobligationer eller är det något jag drömt?
Sjukt system som bara blir sjukare och sjukare och ingen gör något. Själv gör jag allt för att lämna FIAT så gott det går.
Edit: Har de inte redan köpt en massa bostadsobligationer eller är det något jag drömt?
Att du upplever det som sjukt har nog mest att göra med att du har verklighetsfrånvända fantasier om hur det är i verkligheten.