2020-07-05, 18:54
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Som sagt, osäker om bandinspelningarna nu finns tillgängliga för allmänheten, men jag tvivlar på att Wingren skulle förfalska transkriptioner från sina egna bandinspelningar och därpå publicera dessa i sin bok. Det torde väl i så fall sortera under någon form av bedrägeri och som sådant, åtalbart.

Tänkte väl att det inte finns något officiellt med Djalo att få tag i.

Citat:
Varför är det "otroligt jävla korkat" att inte helt utesluta VG som skytt, menar du?

Menar du på allvar att Victor Gunnarsson inte var "Abdul Kassem" i det sista brevet? Tycker du historien låter trovärdig eller är den fullblodsmytoman som slår SE i kunnande så att det sjunger om det? VG trodde han var allt från James Bond till CIA. Om du inte orkar läsa brevet så kan du lyssna på det här nedan. Jag har länkat till när det startar.

Victor Gunnarsson del 16 Breven
http://www.youtube.com/watch?v=RVcc5dFY6W4&t=40m15s

När VG plockades in, kränktes och sedan var tvungen att släppas så började han att hämnas på de han tyckte han gjort honom illa, med brev. Du vet väl att han fick ta emot dödshot och att det var hans anledning för att flytta till USA. De amerikanska myndigheterna visste ju att han var oskyldig och han hade således inget problem att komma in i landet och bosätta sig där. Tror du de hade låtit honom göra det om det inte vetat om att allt i hans fall var påhittat av polisen?
Citera
2020-07-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Sedan har han några direkta felaktigheter och missuppfattningar i sitt PM:
- på s.5 står att SE anländer till entrén 23:15 och sedan ”pratar semester en stund”. Detta motsägs förstås av utstämplingen innanför entrén 23:19 som PH tidigare beskrivit.
- på samma sida står det att SE anländer vid 21-tiden och vi får intrycket att ALG sagt detta och att hon anlände 20:30. Vad PH inte skriver är att AK ”med östnamnet” i receptionen inte bekräftat detta för honom, något han är irriterad över i polisförhöret 860609. PU reder upp det hela genom att fråga ALG direkt dagen därpå 860610, och hon är stallklar med att hon anländer 20:10 och då möter SE i receptionen.
- vad gäller SEs klädsel så är han väldigt säker (blå rock och keps) trots att t.ex. HO i sitt förhör 860612 är högst osäker och säger ”mörkblå jacka eller rock” som han ”tippar är trekvartslång” och han antar att han hade keps.

Tror nog man måste vara ganska försiktig med dessa tider. Vittnesmålen där tiderna anges är från 3 månader efter mordet och avser tiden innan mordet begicks. Fram till åtminstone kl 23:21 var det en helt vanlig arbetsdag (eller arbetskväll) för alla, hur väl memorerade man vad man gjorde och exakt när man gjorde det? Att poliserna inte talade med väktarna redan på mordnatten är ett av många misstag i utredningen.
Citera
2020-07-05, 19:01
Medlem
qutms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Verkar fullständigt vettlöst. Skulle verkligen ett proffs göra så - hölstra - ett vapen som han i alla fall måste göra sig av med ganska omgående? Som andra skrivit, varför inte bara kasta det ifrån sig på platsen? Ett proffs skulle ju ha sett till att det inte fanns användbara fingeravtryck eller dna på vapnet. Att polisen kan knyta kulorna till ett visst vapen spelar ju ingen roll alls så länge vapnet inte kan knytas till en viss person.
Ingen aning, men fördelen med en Magnum 357 är väl att skytten kan skjuta igenom en skyddsväst på visst avstånd.
Ett proffs som vissa vittnen beskriver, det verkar förutsätta ett scenario med WT-bevakning där skytten stått och väntat i Dekorima-porten. I det fallet kanske det fanns folk längs flyktvägen som tog hand om vapnet?
Citera
2020-07-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Leveransen av vapnet kan ha skett genom den uppställda bakdörren, speciellt om den levererades med ett avancerat hölster. Jag tror inte att SE hade det vapnet på vägen till och från jobbet eller i byrålådan.
Efter skotten så kan SE ha lämnat vapnet hos sin mamma innan han gick tillbaka, såsom det stod i Aftonbladet.
Vad gäller SE så tänker jag med en dråplig situation, att han sett OP och LP och ringer sin granne och ber att få lånat ett vapen, och vapensamlaren ställer upp men tror egentligen att SE inte ska våga skjuta. Men SE dricker lite innan.

Agree to disagree, för mig låter ovanstående som någonting helt orimligt och hade, för att nämna något, enkelt punkterats i samma ögonblick som belöningen höjdes till 50 miljoner riksdaler. Jag tror att vilken konspiration som helst hade klarat av att offra GM SE och köpt dyra charterresor och aktier för pengarna, om man så genialiskt lyckades att planera mordet såsom det utfördes.
Citera
2020-07-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Tänkte väl att det inte finns något officiellt med Djalo att få tag i.
Det är bara att ansöka om att bandinspelningar från förhören lämnas ut.

Citat:
Menar du på allvar att Victor Gunnarsson inte var "Abdul Kassem" i det sista brevet?
Och?

Citat:
Tycker du historien låter trovärdig eller är den fullblodsmytoman som slår SE i kunnande så att det sjunger om det? VG trodde han var allt från James Bond till CIA. Om du inte orkar läsa brevet så kan du lyssna på det här nedan. Jag har länkat till när det startar.

Victor Gunnarsson del 16 Breven
http://www.youtube.com/watch?v=RVcc5dFY6W4&t=40m15s

När VG plockades in, kränktes och sedan var tvungen att släppas så började han att hämnas på de han tyckte han gjort honom illa, med brev. Du vet väl att han fick ta emot dödshot och att det var hans anledning för att flytta till USA. De amerikanska myndigheterna visste ju att han var oskyldig och han hade således inget problem att komma in i landet och bosätta sig där. Tror du de hade låtit honom göra det om det inte vetat om att allt i hans fall var påhittat av polisen?
Menar du att han inte kan ha skjutit OP eller på annat sätt varit inblandad/använts i mordet eftersom han ju var mytoman?
Citera
2020-07-05, 19:45
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Det är bara att ansöka om att bandinspelningar från förhören lämnas ut.

Tro du? Jag tror inte det.

Citat:
Och?

Menar du att han inte kan ha skjutit OP eller på annat sätt varit inblandad/använts i mordet eftersom han ju var mytoman?

Nu trollar du bara precis som du gör i JFK-tråden, vilken är en anledning till att jag inte skriver i den längre. Inte så länge som du är kvar i den.

VG var en fullblodsmytoman. Det gällde bara att trycka på "play" så började han.
Citera
2020-07-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Tro du? Jag tror inte det.
Bandinspelningarna ska finnas där. Det är bara att ansöka om att få dem utlämnade, om du nu tror att Börje Wingren, Anders Leopold, Börje Heed, m.fl. ljuger för dig.

Citat:
Nu trollar du bara precis som du gör i JFK-tråden,
Jag trollar inte, varken i den här eller andra trådar jag skriver i.

Citat:
vilken är en anledning till att jag inte skriver i den längre. Inte så länge som du är kvar i den.
Anledningen till att du inte skriver i den är att du så många gånger har blivit påkommen med så många sakfel och logiska kullerbyttor att det till slut blir för pinsamt för dig.

Citat:
VG var en fullblodsmytoman. Det gällde bara att trycka på "play" så började han.
Igen. På vad sätt gör det honom omöjlig som skytt/inblandad i mordet på Olof Palme, menar du? Hans olika uttalanden ska givetvis bedömas utifrån all övrig relevant information som finns avseende hans agerande med möjlig koppling till mordet.

Anders Leopold resonerar om hur VG i så fall egentligen var utsedd till möjlig patsy men att något gick fel och att han istället där och då manipulerades att utföra mordet.

Att han definitivt var en mytoman och knäppskalle är givetvis en tillgång för de som ligger bakom mordet eftersom att ingen kommer tro honom vad än han säger.

Det finns ett antal indikationer på att det kan ha varit så att han till slut blev den som sköt. Att han på något sätt mer eller mindre medvetet åtminstone var inblandad i mordet menar jag är mycket sannolikt.

Det blir för många lustiga små sammanträffanden annars.
Citera
2020-07-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Ja, så kan det vara..
Oavsett vad man läser om palmemordet; VG, polisspår, Sydafrika, CA etc, så innehåller samtliga teorier konstigheter som gnager... och alla kan ju inte vara inblandade i mordet, så då förekommer uppenbarligen konstigheter som inte har nåt alls med mordet att göra; vilket även inräknat SE.

Om man tänker bort att det är statsministern som är offret; dvs offret vore en ”vanlig” medborgare.. konspirationsteorier går bort...då skulle nog SE ligga lös till i alla fall.

Kanske är jag blind i min ”övertygelse”, (dock, inte utan rimligt tvivel) och ser det jag vill se... men, på bilder på SE; han har väl en rätt så markerad vit rand ovanför överläppen? Och, är det bara jag som tycker att hans byxor är en aningen, aningen, lite för korta i inslaget på rapport?

Så du går på LPs vittnesuppgift om vit överläpp? Hon som pekade ut CP med 100% säkerhet.

Medianen av vittnenas uppgifter: man, 30-40 år, 175-185 cm, smal/v-formad/vältränad, ingen huvudbonad/"Olles brorsa" militärmössa.

Låter det som Skandiamannen?
Citera
2020-07-05, 20:24
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Jag har absolut diskuterat väskans storlek kontra möjligheten att knöla ner en Magnum i den, men då i syfte att finna ett svar på frågan kan han ha haft den där, inte för att etablera att han faktiskt hade den där. Det är olika saker. Två saker kan ju vara sanna samtidigt, som i ja, den skulle ha fått plats i väskan men han hade den ändå i fickan.

Jag har börjat förstå dig nu. Det tog nog 20-30 A4-sidor från dig men rätta mig om jag har missat något.

SE ljög om sin utstämplingstid (flyttade fram), han ljög även om sitt semestersamtal med väktarna (undvek att ta upp).
Båda, hade kunnat friskriva honom som GM- då han anlänt för sent till brottsplatsen

Han gick sedan ut och knäppte OP, sprang en lova runt Stockholm, och på sin rundtur insåga att han nog hade lämnat sin gärningsmannaprofil kvar på mordplatsen. Han beslutar sig för att sudda ut den. Han springer tillbaka till mordplatsen. Han går tillbaka till väktarna.
Så, då var den saken ur världen. Nej, inte riktigt, han behöver få ut sin nuna i tidningar och Tv också. Blanda om korten. Färdigt. Nej, dess värre, han har ju sin handledsväska.

Handledsväskan var inte till för att bära omkring sin skjutklara revolver i, den var med på hans utflykt ändå, av misstag, och det var det han kom på under sin joggingrunda i centrum, att alla på mordplatsen hade sett hans lilla väska. Dags att ta sig tillbaka till kollegerna, dumpa den framför dem; se, jag har en sån här, ifall polisen undrar imorgon. Det ligger inget vapen i den, det har jag i fickan. Jag hann inte hem till morsan, trots att jag sprang snabbt i mina ungdomsdar.

Allt fungerade som en smäck i 34år tills dess att listige KP och Krispycreem antog scenen.
Sedan dess gäller bara vittnesmål som passar in i uppsättningen.

Och nej, jag ångrar mig.Svara inte, jag orkar inte bemöta det.
Citera
2020-07-05, 20:39
Bannlyst
Svar till den tjeckiske soldaten:

LAC:s tider hämtas från Fröken U, alltså officiell svensk tid. Andra tidsuppgifter som förekommer i utredningen (från armbandsur mm) måste du kolla av mot Fröken Ur för att kunna jämföra med andra (vilket Söderström och Winden förtjänstfull gjorde med sina ur). Men visst, fortsätt gärna att blanda bort tidkorten om du tror att det leder nån vart ...
Citera
2020-07-05, 20:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
Ingen aning, men fördelen med en Magnum 357 är väl att skytten kan skjuta igenom en skyddsväst på visst avstånd.
Ett proffs som vissa vittnen beskriver, det verkar förutsätta ett scenario med WT-bevakning där skytten stått och väntat i Dekorima-porten. I det fallet kanske det fanns folk längs flyktvägen som tog hand om vapnet?
Någon form av realism är att föredra i tråden. Även om man tror på en konspiration med flera inblandade så är MP av allt att döma en slump. LOP hade flera färdvägar hem och promenad på Ö sidan av Sveavägen var den absolut minst sannolika. Så iden att ha en medgärningsman på plats på Brunkebergsåsen faller på sin egen orimlighet.
Citera
2020-07-05, 20:40
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Apartheid-regimen

Sydafrikaspårets styrka är dock att det utan tvekan kan förklara Peterssons agerande. Man behöver inte vara konspirationsteoretiker för att se att någonting har hänt mellan uttalandet i Februari och presskonferensen i Juni. Att Melander och Petersson kallar Sydafrikaspåret för "intressant" år 2020 kan vara talande - jämför med hur dött exempelvis PKK eller Ustaša är.

Jag kan mycket väl se ett scenario där man ville gå ut med detta, men stoppades på grund av "främmande makt" och tvingades presentera nödlösningen Skandiamannen. Även om det riktigt kontroversiella i så fall inte är den främmande makten, utan den lokala kopplingen.

Håller med dig. Häromkring ligger Guldkalven. Läs gärna:
https://www.dailymaverick.co.za/article/2020-06-10-olaf-palme-assassination-the-sa-connection/#gsc.tab=0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in