2020-07-05, 20:45
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det beror ju visserligen på vem det är etc med.
När var skadorna?
Vissa är ju skadedrabbade exempelvis under tidiga åren innan elit-träningen satt sig i kroppen, just nu lever t.ex. Paka med epitet "skadebenägen" och visst det stämmer idag, men Paka är 23 nu, om han håller sig ifrån fler allvarliga skador i tio år är ändå risken att det epitet lever kvar då han gått sönder såpass mycket under dessa tidiga karriärsår.

Har följt Paka sedan han som 17/18 åring var outstanding i Blåvitts U-trupp och gav de guldet (minns inte om det var U19 eller U21 det året men haussade Prosper och Lawson var med i finalen).

Det är en spelare man unnar allt gått i världen och det närmsta man kommer till en Dybala i Allsvenskan. Trots att jag har noll sympatier för Blåvitt så skulle jag nog hålla på det laget PaKa spelar i i 9 fall av 10.

Det du säger om skador är önsketänkande du kan prata med vilken
Ortoped, sjukgymnast, naprapat eller fystränare som helst.
Du blir aldrig helt hundra återställd efter en skada och för varje skada du har åkt på ökar risken för flera skador.
Fråga vem som helst som har gått igenom en korsbandsoperation eller meniskoperation.
Citera
2020-07-05, 20:49
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Vilket nederlag. När danske Allan Hebo-Larsen tränade Kalmar FF på 1980-talet behövdes ingen engelska. Och så sent som häromåret intervjuades MFF:s danske tränare Allan Kuhn alltid på danska/svenska.

Vad är din poäng?
Varför ska jag tvingas genomlida Danska i intervjuer? räcker med Skånska och andra höpp höpp traktordialekter.
Citera
2020-07-05, 20:49
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tack, men jag är som sagt kluven. Riktigt konstig match där ni tokdominerade kanske en tredjedel av matchen medan vi var något bättre i två tredjedelar.

Jag menade att Tankovic kanske kan spela i en annan position även om han är kvar? Han kanske funkar i någon annan roll också? Paulinho kommer inte ens vara en medelmåtta på någon annan position än vänsterytter.
Ja, större delen av första halvlek kände man igen vårat spel från i fjol, anfallsvåg efter anfallsvåg. Men vi hade ju noll skärpa i avsluten, så det gav ju ändå ingenting.

Ja, jag är med på hur du menar. Det är nog inte alls omöjligt att Tanken kan spela t ex tia eller på andra flanken. Men jag tror tyvärr att det måste till att han blir indisponibel (klubbyte eller - gud förbjude - att han blir skadad) för att Billborn ska våga starta Paulinho på den positionen tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Ludwigsson är fortfarande för kantig i avsluten för att vara en klassanfallare. Allt annat är han dock briljant i; tror fan aldrig jag sett någon vara så jävla enerverande i presspelet. Det skulle väl vara Djurdjic typ.

Ja det är väl kanske det som krävs just nu. Skulle inte vara främmande för att peta Jeppe, flytta in Tanko som tia och ha Palle på kanten. Kaca vill jag ändå ha igång känner jag trots blek form just nu.

Håller med dig likt jag ofta brukar göra. Jag tycker man bör ta ett snack internt om att inte säcka ihop så fort det går motigt. Man hade ju ett liknande snack ifjol efter kollapsen borta mot MFF, tror något liknande behövs nu.

Annars är det fan inte långt ifrån att spelet sitter helt och vi kan växla upp. Synd bara att vi får knepigare spelschema strax med bla MFF och kff att möta.
Ja verkligen, Ludde är den som absolut är mest av en ersättare till Djuret i form av presspelet och den fysiska biten. Han är den enda som verkligen går in 110% i duellerna, vilket är fint att se. Men jag håller med om att han tyvärr inte riktigt har den där sista touchen (ännu) för att ösa in mål. Men det kanske kommer.

Kacaniklic tror jag också kommer att komma igång, han var ju lite trögstartad även förra året. Men allt det här känns ju signifikant för ett lag i svacka, hade vi bara satt någon av alla chanser vi hade idag, eller i tidigare matcher (t ex första halvlek mot GBG i cupkvarten) hade ju allting sett helt annorlunda ut, även om spelet i sig kanske inte hade varit så mycket bättre. Men det är ju tyvärr så att lag i svacka sällan har marginalerna med sig.

Enda vi kan göra är ju helt enkelt att hoppa upp på hästen igen. Nu får vi ju nästan en veckas vila till nästa match, det är nog välbehövligt. Håller med om att ledarna borde ta ett snack med spelargruppen, för det känns väldigt mycket som att det här sitter i huvudet på spelarna främst, vi vet ju alla vad de kan prestera, men de sätter ju krokben för sig själva hela tiden just nu.
Senast redigerad av junaz 2020-07-05 kl. 20:52.
Citera
2020-07-05, 20:59
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Jag pratar alltid engelska när jag är i Danmark, vilket förut var någon gång per år på jobb och även varit därnere på semester.
Kanske lättare för er halvdanskar men för oss i Norrland så förstår vi knappt vad ni därnere säger så danskan är fan omöjlig.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag tycker tvärtom att det är bra. Jag vet många svenskar som har svårt med att förstå danska.

Även om Dplay och JDT skulle klara av att ha intervjun på danska.

Har alltid stört mig på när SVT och sportspegeln ska envisas med att intervjua Danskar på Svenska de förstår inte frågorna alltid och ibland delvis. Sedan fattar man själv inte svaren om det inte är textat och får liksom greppa efter halmstrån och gå på ansikstmimik

Likadant har jag känt när man träffar Danskar speciellt högre uppsatta C-level personer på klubbar. Många där ska envisas med att om de pratar en långsammare Danska med en Svensk melodi så tror de att de pratar Svenska och gör sig förstödda. Då tvingas man vara artig och nika med eller vara den där jobbiga jävlen som frågar Va? eller ber de förtydliga.

Finns flera Svenskar/sKåningar som jobbar inom service-yrken i Köpenhamn de skiter bland annat om att växla till Danska när de ska läsa upp något på ett PA system eller svarar i en reception det tror jag också är anmärkningsvärt då språken inte är så närbesläktade som vissa försöker få det till.

Citat:
I Stockholm lär de unga kafébiträdena gå över till engelska när de hör att en kund är från Skåne. Verkar vara dåligt ställt med språkkunskaperna nuförtiden.

Tror jag knappast. Dock finns det bartenders i Sverige som inte pratar mer än 5 ord Svenska och då växlar de över till Engelska med alla. Det har länge varit en tradition speciellt bland de Anglofiliska pubbarna att anställa exil britter, amerikaner etc... Som sedemera skiter i att lära sig Svenska.
Citera
2020-07-05, 21:00
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Vad är din poäng?
Varför ska jag tvingas genomlida Danska i intervjuer? räcker med Skånska och andra höpp höpp traktordialekter.

Poängen är att det ger ett löjeväckande intryck. Jag har aldrig pratat engelska med en dansk. Och vet ingen annan svensk som gör det heller.
Citera
2020-07-05, 21:01
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Vad är din poäng?

Vi andra som dagligen måste dras med dryga stockholmare och vad det nu kallas som ni bräker ur er. Ni på Sveriges baksida behöver lära er att Sverige är mycket större än så. Därför kommer det en ambassadör till söder för att lära er fotbollens största språk skånska.

M v h Mesta mästarna 23 20 14
Citera
2020-07-05, 21:03
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vi andra som dagligen måste dras med dryga stockholmare och vad det nu kallas som ni bräker ur er. Ni på Sveriges baksida behöver lära er att Sverige är mycket större än så. Därför kommer det en ambassadör till söder för att lära er fotbollens största språk skånska.

M v h Mesta mästarna 23 20 14

Vem har sagft att jag pratar Stockholmska
Ett av Sossarnas och folkhemmets få bra saker var när man bestämde sig att alla inom media skulle prata Rikssvenska nu är det utdöende tyvärr....
Citera
2020-07-05, 21:07
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Poängen är att det ger ett löjeväckande intryck. Jag har aldrig pratat engelska med en dansk. Och vet ingen annan svensk som gör det heller.
Har man mer eller mindre aldrig hört danska förut är det väl mer naturligt att man vänder sig till ett språk som bägge bör behärska i form av engelska? Personligen varierar det ganska mycket från dansk till dansk men det är absolut inte ovanligt att man står som ett frågetecken när denne yttrat något. Så ja kör på engelska så är problemet ur världen. Om man nu inte träffar på någon som blir kränkt när man pratar engelska.

För att inte gå helt OT får man väl skriva att dagens andra resultat i form av MFF´s förlust mot Ellos och Hammarbys mot Häcken är plåster på såren efter vår usla insats hemma mot Falkenberg. Att man kan sitta och va lättad över ett kryss är ett sånt jävla underbetyg..
Citera
2020-07-05, 21:08
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:

Du är en del av problemet
Det är i princip bara den gamla skolans Danskar som fortfarande envisas med att vi ska försöka mötas halvvägs med något tafatt försök till hybridspråk.

I princip alla bildade Danskar som är födda på 60 talet eller senare är helt enkelt bekväma med Engelska varför ska jag riskera att missa nyanser och detaljer i konversationen bara för att hålla uppe någon fars av ett ihålligt försök till förbrödrande.
Citera
2020-07-05, 21:12
Medlem
Lundbondens avatar
Vad Tomasson sysslar med förstår jag inte. Inte en enda gång har vi sett första-elvan. Inte konstigt det går så krångligt. De bästa ska väl spela?

Ola - Thelin
Rieks - Bach - AC - Traten
Knudsen - Bengtsson - Anel - Lewicki
Dahlin
Citera
2020-07-05, 21:12
Moderator
vfs avatar
Lewicki är sannolikt allsvenskans bästa mittfältare när det kommer till att passa bollen i sidled eller bakåt. Sidleds-Danne har fått en värdig efterträdare.

MFF kan fortfarande vinna guld men dom imponerar inte ett skit
Citera
2020-07-05, 21:13
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Lewicki är sannolikt allsvenskans bästa mittfältare när det kommer till att passa bollen i sidled eller bakåt. Sidleds-Danne har fått en värdig efterträdare.

MFF kan fortfarande vinna guld men dom imponerar inte ett skit

Lewicki är betydligt bättre som back.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in