2020-07-05, 13:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
SNF (Naturskyddsföreningen) oroar sig över luftkonditionering.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-vill-kyla-ned-sitt-hem-med-luftkonditionering

Det är ju trevligt att de fattar det i alla fall... att vi behöver producera vår egen el och att vi behöver kunna möta behovet i realtid. Vindsnurror är långt ifrån optimalt för det, sommaren är ofta vindstilla (?)

Vi kommer att öka vår elanvändning och det gäller inte bara AC som ju kickar in på sommaren då vi normalt knappast har underskott eftersom uppvärmningen går på noll. Här bekymrar de sig över en liten grej, men elbilarna kan komma att dra 15 TWh, om det räcker. Kanske 20, jag vet inte..

Sveriges bostäder är dåligt byggda för medelhavsvärme. Själv har jag 6 stora fönster i sydväst, och jag lovar, värmen trummar på när solen gassar. Nu har jag löst det med markiser.

På vår och höst bidrar dessa fönster bra till uppvärmningen, så det är rätt tänkt.

Vi har mycket att lära hur man hanterar sol och värme från medelhavsländer. Avskärmning är fenomenalt. Att dessutom ha tvärdrag på nätter är även det effektivt.

Men AC är ju enkelt och man behöver inte tänka.

AC och flyg
Det uppskattas att AC drar ungefär lika mycket som flyget, globalt. Men AC ökar och flyget minskar...
https://www.iea.org/news/air-conditioning-use-emerges-as-one-of-the-key-drivers-of-global-electricity-demand-growth

Frikyla
Några gånger i tråden har jag nämnt frikyla. Det innebär AC som inte kräver energi, eller i varje fall väldigt lite energi, jämfört med AC.
Det skulle ganska enkelt kunna byggas in i nya fastigheter. Det skulle också kunna användas för kylning av datorhallar och mycket annat som behöver kylas. Om man har bergvärme kan man nästan få frikyla "på köpet".

Var finns ett uns av tanke när det är allt som behövs för att minska energiförbrukning och CO₂-utsläpp?

Lite mer om frikyla
Här finns lite information om frikyla för den som vill veta mer.

Frikyla i nollenergihus
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1184283/FULLTEXT02

Frikyla i hus med bergvärme
http://www.framtidsenergi.se/visa_produkt.asp?id=254&t=Frikyla&lang=sv

Elbilar skulle inte behöva dra närmare 2 kWh per mil...
Jag har för mig att vi varit inne på det tidigare? Att göra elbilar som drog 0,5 kWh per mil i stället för närmare 2 vore inte svårt. Men vi måste optimera bilarna för att vara bra elbilar och vi måste nog ge upp kraven på att 0-100 ska gå på mindre än 5 sekunder och att en !/4 mile ska gå på mindre än 8 sekunder.
Om man fokuserar på att komma till jobbet eller att få med sig familjen till landet så kommer det att gå utmärkt att göra bilar som drar 0,5 kWh per mil, eller mindre.

Citera
2020-07-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
AC och flyg
Det uppskattas att AC drar ungefär lika mycket som flyget, globalt. Men AC ökar och flyget minskar...
https://www.iea.org/news/air-conditioning-use-emerges-as-one-of-the-key-drivers-of-global-electricity-demand-growth

Frikyla
Några gånger i tråden har jag nämnt frikyla. Det innebär AC som inte kräver energi, eller i varje fall väldigt lite energi, jämfört med AC.
Det skulle ganska enkelt kunna byggas in i nya fastigheter. Det skulle också kunna användas för kylning av datorhallar och mycket annat som behöver kylas. Om man har bergvärme kan man nästan få frikyla "på köpet".

Var finns ett uns av tanke när det är allt som behövs för att minska energiförbrukning och CO₂-utsläpp?

Lite mer om frikyla

Frikyla i nollenergihus

Elbilar skulle inte behöva dra närmare 2 kWh per mil...
Jag har för mig att vi varit inne på det tidigare? Att göra elbilar som drog 0,5 kWh per mil i stället för närmare 2 vore inte svårt. Men vi måste optimera bilarna för att vara bra elbilar och vi måste nog ge upp kraven på att 0-100 ska gå på mindre än 5 sekunder och att en !/4 mile ska gå på mindre än 8 sekunder.
Om man fokuserar på att komma till jobbet eller att få med sig familjen till landet så kommer det att gå utmärkt att göra bilar som drar 0,5 kWh per mil, eller mindre.

Fjärrkyla.. är det samma som frikyla?

Fjärrkyla är en stor investering för en kommun, men effektivt när man väl fått snurr på det. Kristiansstads kommun (C4 energi) kyler de stora köpcentran med grundvattnet.

Folk vill kanske inte leva i ditt asketiska samhälle? Du är själv inte bilintresserad, men det är några miljoner i Sverige som är det. Så ditt samhälle blir aldrig verklighet. Räkna bort den delen ur din ekvation så blir du mer realistisk.

Ta höjd på att vi med befolkningsökning, tillväxt av prylar, AC, elbilar, stål på vätgas m m förbrukar upp mot 200 TWh årligen.

Vi kan inte elspara oss ur detta!! Vi behöver mycket el, vi behöver den billigt och vi behöver den stabilt!
Citera
2020-07-05, 15:30
Medlem
Citat:
Frikyla

Lite mer om frikyla

Frikyla i nollenergihus

Frikyla är något som jag skulle vilja koppla till bergvärmen i mitt hus. Tyvärr kommer jag på det lagom till dom dagarna då det är varmt och man lyckas få 30C inomhus. Sen glömmer jag bort det efter sommaren och kommer på det igen vid nästa sommars värmebölja. Om det är värt kostnaden vet jag inte då jag aldrig kommit så långt att ta reda på det. Går alltid att sova i källaren också.
Senast redigerad av Bush1 2020-07-05 kl. 15:33.
Citera
2020-07-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Frikyla är något som jag skulle vilja koppla till bergvärmen i mitt hus. Tyvärr kommer jag på det lagom till dom dagarna då det är varmt och man lyckas få 30C inomhus. Sen glömmer jag bort det efter sommaren och kommer på det igen vid nästa sommars värmebölja. Om det är värt kostnaden vet jag inte då jag aldrig kommit så långt att ta reda på det. Går alltid att sova i källaren också.

Okej, ja med bergvärme och inlagd vattenburen värme i golv fixar man det.

Den där idén med vattenkondensering de säljer på TV verkar inte dum, men den funkar nog illa i de där fuktiga tryckande värmeböljorna vi brukar få på sensommaren.

Men fjärrkyla är världens grej.

https://www.c4energi.se/foretag/fjarrkyla/

Kanske lite unik lösning i Kristianstad då staden måste dräneras på holländskt vis. Jag vet inte...
Citera
2020-07-05, 17:33
Medlem
Nixters avatar
Michael Schellenberger har skrivit boken "Apocalypse Never" som disikerar alla de lögner alarmister basunerar ut. I sig inte ovanligt, skillnaden är att Schellenberger själv är fd miljöaktivist, och likt Knutby församlingen "kommer ut" och berättar att de flesta miljöaktivister och alarmister ersatt religion med tron på jordens undergång.

Spännande Youtube intervju. Förstår till fullo att de som är helt sålda på jordens undergång här i forumet inte tar till sig detta men vi andra kan ju sprida videon för att ge lite vishet till de som fortfarande är mottagliga för en konstruktiv diskussion, speciellt våra barn & barnbarn där varje generation nu skall skrämmas så de har mardrömmar av någon outgrundlig anledning.

Apocalypse Never - an interview with Michael Schellenberger
https://youtu.be/eq60W2pRk84

On Behalf Of Environmentalists, I Apologize For The Climate Scare
https://environmentalprogress.org/big-news/2020/6/29/on-behalf-of-environmentalists-i-apologize-for-the-climate-scare
Senast redigerad av Nixter 2020-07-05 kl. 17:42.
Citera
2020-07-05, 18:07
Medlem
najass avatar
En drös väder-inlägg raderade. Återigen (som påpekats massor av gånger); bara för att ni ser en artikel i kvällspressen som trumpetar "varmaste juli på 50 år" eller "Kallaste juninatten på 50 år" så är det inte något som är inom ämnet för denna tråden. Den handlar om klimat, inte väder.

Begriper ni inte skillnaden får ni googla.

Trender i vädret går bra att posta här, inte att ni sett att det nånstans i världen varit kallast/varmast på x antal år just nu.

/mod
Citera
2020-07-05, 18:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Fjärrkyla.. är det samma som frikyla?

Fjärrkyla är en stor investering för en kommun, men effektivt när man väl fått snurr på det. Kristiansstads kommun (C4 energi) kyler de stora köpcentran med grundvattnet.

Folk vill kanske inte leva i ditt asketiska samhälle? Du är själv inte bilintresserad, men det är några miljoner i Sverige som är det. Så ditt samhälle blir aldrig verklighet. Räkna bort den delen ur din ekvation så blir du mer realistisk.

Ta höjd på att vi med befolkningsökning, tillväxt av prylar, AC, elbilar, stål på vätgas m m förbrukar upp mot 200 TWh årligen.

Vi kan inte elspara oss ur detta!! Vi behöver mycket el, vi behöver den billigt och vi behöver den stabilt!

Fjärrkyla kan vara frikyla, men behöver inte vara det. Frikyla har den uppenbara fördelen som jag skrev om, att den föbrukar i princip ingen energi. Om kylan tas från "underjorden", t.ex. via borrhål, så är det ofra frikyla.

Folk vill inte heller leva i ett samhälle som tar livet av huvuddelen av innevånarna på Jorden. Inte heller vill dom leva i ett samhälle som förbrukar alla resurser så att följden blir garanterat elende för nästan alla ett par eller några generationer framåt.

Jag vet att det finns dom som tycker att 0-100 kmh på mindre än 5 sekunder är viktigare än att rädda livet på miljardtals människor. Jag hör inte till dom.

Stål från vätgas kan IMO bara fungera under vissa förutsättningar. En sådan är om stora mängder vätgas kan produceras förnybart.

Vätgas har fördelar och nackdelar. Det har hög energitäthet, ca 2,5-3 gånger högre än bensin och desel. Det enda som bildas när man bränner vätgas är vatten. Om överskott från t.ex. sol- och vind-kraft används till att skapa vätgas, kanske i ökenområden, då kan det vara något. Brandrisken är en nackdel. Energin för att producera vätgasen måste ju, som du är inne på, komma någonstans ifrån.

Energieffektivitet är en del av lösningen!
Att tro att man kan slösa sig ur dom problem vi har och står inför är inte särskilt väl genomtänkt. Självklart måste vi på lite sikt lära oss att värdesätta och handskas med energi på ett annat sätt än vad vi gör nu. Vi har vant oss vid att energin, från t.ex.olja som kan pumpas upp i, som det ser ut, nästan obegränsade mängder, är närmast gratis.
Ju snabbare vi inser att den eran är på väg mot sitt slut, ju bättre är det. Det är dags att lära om!

Många unga förstår. Det är glädjande. Kanske är det "gubbslemmet" som ännu inte fattat som är problemet? Måste dom bort ur bilden innan vi kan börja diskutera lösningar?

Citera
2020-07-05, 18:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1

Jag förstår dig eftersom jag varit involverad i några projekt där det krävts lite eftertanke innan start.

Mitt råd, som jag förstår är för sent för dig nu, är att se till att ha med frikylan på planeringsstadiet. Att få ut kylan med luftkanaler skapar också förutsättningar för att använda samma kanaler för värmedistribution på vintern. Detta sänker stigartemperatur och ökar verkningsgraden på värmepumpen avsevärt. Så att energiförbrukningen minskar, även på vintern. Dessutom värms berget på sommaren. Det har man igen på vintern, om man inte har ett flöde runt borrhålet/borrhålen.

Citera
2020-07-05, 18:38
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Fjärrkyla kan vara frikyla, men behöver inte vara det. Frikyla har den uppenbara fördelen som jag skrev om, att den föbrukar i princip ingen energi. Om kylan tas från "underjorden", t.ex. via borrhål, så är det ofra frikyla.

Folk vill inte heller leva i ett samhälle som tar livet av huvuddelen av innevånarna på Jorden. Inte heller vill dom leva i ett samhälle som förbrukar alla resurser så att följden blir garanterat elende för nästan alla ett par eller några generationer framåt.

Jag vet att det finns dom som tycker att 0-100 kmh på mindre än 5 sekunder är viktigare än att rädda livet på miljardtals människor. Jag hör inte till dom.

Stål från vätgas kan IMO bara fungera under vissa förutsättningar. En sådan är om stora mängder vätgas kan produceras förnybart.

Vätgas har fördelar och nackdelar. Det har hög energitäthet, ca 2,5-3 gånger högre än bensin och desel. Det enda som bildas när man bränner vätgas är vatten. Om överskott från t.ex. sol- och vind-kraft används till att skapa vätgas, kanske i ökenområden, då kan det vara något. Brandrisken är en nackdel. Energin för att producera vätgasen måste ju, som du är inne på, komma någonstans ifrån.

Energieffektivitet är en del av lösningen!
Att tro att man kan slösa sig ur dom problem vi har och står inför är inte särskilt väl genomtänkt. Självklart måste vi på lite sikt lära oss att värdesätta och handskas med energi på ett annat sätt än vad vi gör nu. Vi har vant oss vid att energin, från t.ex.olja som kan pumpas upp i, som det ser ut, nästan obegränsade mängder, är närmast gratis.
Ju snabbare vi inser att den eran är på väg mot sitt slut, ju bättre är det. Det är dags att lära om!

Många unga förstår. Det är glädjande. Kanske är det "gubbslemmet" som ännu inte fattat som är problemet? Måste dom bort ur bilden innan vi kan börja diskutera lösningar?

Fullständigt galentunna kommentarer, med tanke på din fullständiga klimathysteri kunde vi ju inte förvänta oss annat.

Ge oss ETT bevis på att antalet döda i klimatrelaterade dödsorsaker såsom kraftiga oväder etc skulle vara på väg upp. Eller är det så att vi är och har varit stadigt på väg ned, men "plötsligt" så skall jorden gå under om sisådär 8-9år nu (Greta™ time) och då skall dödstalen skjuta i höjden, hur kommer det ske ? Antalet oväder är konstant eller minskande, havsnivåer stabila, och alla andra klimatindikatorer visar inget alarmistiskt.

Det kommer inte dö några miljarder människor, jag har i ett antal inlägg presenterat att antalet döda i klimatrelaterade dödsorsaker är idag ca 6000pers/ år idag, medan för 60-70år sedan 500.000pers/år, med halva planetens befolkning.

Detta har åstadkommits genom industrialiseringen med fossila bränslen där vi byggt bättre med betong och stål.
Citera
2020-07-05, 18:44
Medlem
lasternassummas avatar
Rättelse
Jag såg just ett viktigt korrekturfel i inlägg #38034 ovan.
Inlägget handlar om hur satellitdata räknas om till temperatur.
Det står att huvuddelen av det som registreras av satelliter och som sedan blir indata till olika beräkningsmodeller som försöker räkna om stråldata till temperaturdata för olika höjdskikt i atmosfären är UV. Det är naturligtvis så att huvuddelen av det som registreras och används är IR.

Citera
2020-07-05, 18:51
Medlem
Citat:

Detta gubbslemmet har hållit på med miljöfrågor hela livet. Jag skulle tro att Gen X är grönare än våra ungdomar. Det var vi som röstade in MP i riksdagen och det var vi som gjorde Greenpeace till hjältar.

Tiden går.

Elektriciteten kommer att ersätta annan energi. Vätgasen ersätter koks när man gör stål på den. Den fungerar som reduceringsmedel och är ingen energikälla.

Elbilarna ersätter olja.

Men det kommer att åtgå stora mängder el, för att kunna ersätta annat. Låt inte det bästa bli det godas fiende.

Sedan kan du försöka lära barnen att svettas på sommaren och förklara varför pappa inte vill köpa AC. Lycka till. Greta-generationen är den bekvämaste och slösigaste vi någonsin haft.
Citera
2020-07-05, 19:24
Medlem
arbetets avatar
Boktipset:

En som vaknat ur sin djupa hypnos och nu ser klart. Den f.d. klimathotsskojaren Michael Shellenberger har släppt en bok:

Apocalypse Never: Why Environmental Alarmism Hurts Us All
Climate change is real but it’s not the end of the world. It is not even our most serious environmental problem.

Michael Shellenberger has been fighting for a greener planet for decades. He helped save the world’s last unprotected redwoods. He co-created the predecessor to today’s Green New Deal. And he led a successful effort by climate scientists and activists to keep nuclear plants operating, preventing a spike of emissions.

But in 2019, as some claimed “billions of people are going to die,” contributing to rising anxiety, including among adolescents, Shellenberger decided that, as a lifelong environmental activist, leading energy expert, and father of a teenage daughter, he needed to speak out to separate science from fiction.

Despite decades of news media attention, many remain ignorant of basic facts. Carbon emissions peaked and have been declining in most developed nations for over a decade. Deaths from extreme weather, even in poor nations, declined 80 percent over the last four decades. And the risk of Earth warming to very high temperatures is increasingly unlikely thanks to slowing population growth and abundant natural gas.

Curiously, the people who are the most alarmist about the problems also tend to oppose the obvious solutions.

What’s really behind the rise of apocalyptic environmentalism? There are powerful financial interests. There are desires for status and power. But most of all there is a desire among supposedly secular people for transcendence. This spiritual impulse can be natural and healthy. But in preaching fear without love, and guilt without redemption, the new religion is failing to satisfy our deepest psychological and existential needs.
https://www.amazon.com/Apocalypse-Never-Environmental-Alarmism-Hurts/dp/0063001691

Lite om boken:
“Michael Shellenberger’s Apocalypse Never is an eye-opening journey through the netherworld of apocalyptic environmental religionists and their dystopian vision of modern technology and human ingenuity. It’s bracing as he meticulously documents the dangers of eco-alarmism, which skews priorities, prompting countries to direct enormous resources away from productive, carbon-reducing energy-producing enterprises, such as nuclear energy, and solvable global health and environmental challenges. This is a refreshing, highly readable, reality-based environmentalism.”

— Jon Entine, Executive Director, Genetic Literacy Project
Det finns hopp om mänskligheten trots allt när man ser att de värst besatta kan ta sitt förnuft till fånga. Detta blir en given bok att läsa i sommar. Nog har vi problem med global uppvärmning och CO2-utsläpp men vi kommer att lösa det med bättre energikällor.

Vi har andra problem som måste lösas dock och det är bråttom. Ett av dem slog till mot oss med full kraft denna vår och vi i Sverige stod helt handfallna då vi slösas bort vårt kunnande på pseudoproblem och postmodernism:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jredq/elitforskarna-som-fick-lamna-fhm-bryter-tystnaden-blev-olyckligt

Skönt med balanserade perspektiv så här i allt mörker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in