2020-07-05, 09:40
Medlem
Ubuntu 18
Jag har en stationär dator.
Nu börjar det bli allt mera krångel med ljudet.
Jag använder datorn till allt, allt TV tittande.
Jag har ett par Bose högtalare för dator. Kostade 1100:-
Ljudet har väl varit godkänt men byggkvalitén dålig.
När jag dragit ut head phone-sladd 3,5mm har den inte frikopplat på lång stund
och nu kopplar den inte in, när jag sätter in head phone i högtalaren.
Jag tittar runt. Inte bluetooth, finns inte o datorn
Nytt ljudkort?
Nya högtalare? Ja absolut!
Jacket i datorn för ljudingång brummar och man får dra ut och in flera gånger innan man får god kontakt. det finns 2 även ett på ovansidan. Båda beter sig likadant. Läste någonstans att det fanns högtalare med usb-ingång-funkar det?
Köpa liten förstärkare att ha emellan?
Alla förslag välkomna
Kan tänka mig lägga ut ca 3000:-
~$ lspci | grep -i audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 05)
Citera
2020-07-05, 09:51
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Ubuntu 18
Jag har en stationär dator.
Nu börjar det bli allt mera krångel med ljudet.
Jag använder datorn till allt, allt TV tittande.
Jag har ett par Bose högtalare för dator. Kostade 1100:-
Ljudet har väl varit godkänt men byggkvalitén dålig.
När jag dragit ut head phone-sladd 3,5mm har den inte frikopplat på lång stund
och nu kopplar den inte in, när jag sätter in head phone i högtalaren.
Jag tittar runt. Inte bluetooth, finns inte o datorn
Nytt ljudkort?
Nya högtalare? Ja absolut!
Jacket i datorn för ljudingång brummar och man får dra ut och in flera gånger innan man får god kontakt. det finns 2 även ett på ovansidan. Båda beter sig likadant. Läste någonstans att det fanns högtalare med usb-ingång-funkar det?
Köpa liten förstärkare att ha emellan?
Alla förslag välkomna
Kan tänka mig lägga ut ca 3000:-
~$ lspci | grep -i audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 05)

Jag köpte ett par Argon Forte A4 (Hifiklubbens märke) för något år sedan och är helnöjd.
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-forte-a4-traadlos-hogtalare-med-bluetooth/argfortea4wh/

Priset är lite högre än dina 3000, för det priset får du ett par Alto istället. Jag tittade själv på Alto först, men efter att ha lyssnat på dem 'sida vid sida' tyckte jag Alto lät skrälliga och alldeles för vassa i högre frekvenser.

Din dator bör ha optisk utgång/Toslink, använd den.
Citera
2020-07-05, 09:51
Medlem
W.Irvings avatar
Programvara: övriga operativsystem --> Högtalare
/Moderator
Citera
2020-07-05, 09:54
Medlem
Bonnatorps avatar
Det låter som att en USB-DAC är precis vad du letar.

Du har ju redan resten av utrustningen, så det räcker med en signalomvandlare från digitalt till analogt.
Ett externt ljudkort kan vara något om du vill ha något att ha hörlurarna i också, men om du bara vill att det ska låta så räcker nog en mindre variant.

Sedan finns det förstås HiFi-DAC också, men de har jag ingen personlig erfarenhet av. Är dock av uppfattningen att de ska vara generellt bättre, eftersom de saknar mikrofoningång och kan lägga mer krut på ljudet.
Kolla kategorin DAC & Hörlursförstärkare på prisjakt om något sådant verkar okej.

Å andra sidan låter det en hel del som att det är AUX-kabeln som börjat glappa.
Testat använda en annan?
Citera
2020-07-05, 10:06
Medlem
GanjaFarfars avatar
Som tidigare sagts bör du ansluta ditt headset med optisk kabel för att få bäst ljud.
Dubbelkolla att du har en optisk utgång på moderkortet och åk sedan till en butik där du kan testa olika lurar. Vad man tycker låter bra och hur ett headset sitter på skallen är så jävla personligt så det är svårt att komma med några seriösa tips.
Citera
2020-07-05, 10:50
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Som tidigare sagts bör du ansluta ditt headset med optisk kabel för att få bäst ljud.
Dubbelkolla att du har en optisk utgång på moderkortet och åk sedan till en butik där du kan testa olika lurar. Vad man tycker låter bra och hur ett headset sitter på skallen är så jävla personligt så det är svårt att komma med några seriösa tips.
Ja alltså... Optiskt är ju schysst då det är så gott som störningsfritt, men det finns förstås inga vanliga hörlurar med optisk ingång, precis som att det inte finns hörlurar med digitalkoaxial ingång eller HDMI.
För USB fyller det syftet, och sådana finns det gott om.

Handlar det om signalöverföringen till DAC:en så spelar det ingen roll vad det är för medium, eftersom det är digitalt. Är kabeln hel så skiljer inte kvalitén på ettorna och nollorna.
Citera
2020-07-05, 11:06
Medlem
lucifersatans avatar
Låter som det är fel på ljudkortet i datorn om det brummar? alternativ dålig kabel, testa flytta på kabeln, ibland kan te.x. strömkablar som är bredvid ge störningar.
Har du digitalingång i datorn? isåfall rekommenderar jag en mikroförstärkare och ett par stativare. Te.x. https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dayton-audio-dta-pro-system-one-sb-15b-stereopaket.html

För att få riktigt bra ljud bör man dock komplettera med en subwoofer, men då blir det dyrare. Men vill man ha bra ljud får man räkna med det.
Citera
2020-07-05, 16:23
Medlem
Tack alla för era råd
hur ser en optisk utgång ut?
eller kan jag skriva något i terminalen för att se om jag har?
Ubuntu 18.04
Ang. externt ljudkort, kopplar det bort det jag har eller dyker det upp under "sound" så att jag kan välja.
Fanns ljudkort för ca 900,är ett för 1800 dubbelt så bra?
Om jag går vägen externt... vad gör jag sedan?
Om ni tycker jag verkar kokad...
Jag är 74 år och inte helt tappad bakom en vagn, men visst 74 är 74
Det är kanske bättre att köpa en sådan där antik ljudtratt
Moderatorn valde att flytta tråden från Övriga operativsystem till
enbart högtalare.
Därför nämnde jag inte att jag kör Linux/Ubuntu 18.04 i trådstarten. När nu moderatorn flyttat inlägget till en mera allmän sida är det ju viktigt att nämna detta.
Senast redigerad av ullebull 2020-07-05 kl. 16:30.
Citera
2020-07-05, 18:05
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Tack alla för era råd
hur ser en optisk utgång ut?
eller kan jag skriva något i terminalen för att se om jag har?
Ubuntu 18.04
Ang. externt ljudkort, kopplar det bort det jag har eller dyker det upp under "sound" så att jag kan välja.
Fanns ljudkort för ca 900,är ett för 1800 dubbelt så bra?
Om jag går vägen externt... vad gör jag sedan?
Om ni tycker jag verkar kokad...
Jag är 74 år och inte helt tappad bakom en vagn, men visst 74 är 74
Det är kanske bättre att köpa en sådan där antik ljudtratt
Moderatorn valde att flytta tråden från Övriga operativsystem till
enbart högtalare.
Därför nämnde jag inte att jag kör Linux/Ubuntu 18.04 i trådstarten. När nu moderatorn flyttat inlägget till en mera allmän sida är det ju viktigt att nämna detta.

Jag hade uppenbarligen läst lite slarvigt när jag skrev mitt svar i förmiddags.
Om du inte är audiofil spelar det ingen roll hur du väljer att skicka ljudet från datorn till dina ljud-enheter. Skillnaden i faktiskt ljud är försumbara.

Om jag förstått saken rätt så är ditt problem att 3,5mm utgången glappar/har slutat fungera?
I detta fallet hade jag helt sonika köpt ett externt usb-ljudkort för några hundralappar och kopplat in.
Se bara till att du köper ett som funkar till ubuntu, huruvida detta är vanligt eller ens finns har jag däremot ingen aning om.
Citera
2020-07-05, 19:29
Medlem
du behöver bara ett usb ljud kort och 3.5 mm jack med pasande anslutning till dina högtalare hittade dena vid en snabb googling
https://www.24.se/datortillbehor/usb-datortillbehor/adapters-till-usb/usb-ljudkort-7i1-kanalers-ljud?gclid=Cj0KCQjw9IX4BRCcARIsAOD2OB2JE09dFkh0smF JgAULFb5zEG5WOmhIHNoXqTa 9DB-z5-nzINM3pnUaAiJGEALw_wcB
Citera
2020-07-05, 19:43
Medlem
Jag undrar nu om jag egentligen korkat går över ån efter vatten?
Datorn är ju kopplad till en TV
Enklast är väl att göra tv:ns ljud bättre med förstärkare och högtalare?
Citera
2020-07-08, 14:09
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Jag undrar nu om jag egentligen korkat går över ån efter vatten?
Datorn är ju kopplad till en TV
Enklast är väl att göra tv:ns ljud bättre med förstärkare och högtalare?

Om du har datorn kopplad till tv'n via hdmi så absolut! Detta beror ju självklart på vad du använder datorn/tvn till. Men för lagom go musiklyssnande och filmtittande duger en soundbar eller ett par aktiva studiomonitorer alldeles utmärkt.
Senast redigerad av GanjaFarfar 2020-07-08 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in