2020-07-04, 15:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Frågan gäller om föräldrarna kan anses skyldiga till att flickans kropp innehåller narkotiska medel eller om de inte har någon del i det.
Har du någon åsikt om det?
I så fall: hur är din åsikt i frågan?
Nej, det var inte alls frågan jag kommenterade. Utan frågan var vad ett prov kan bevisa - och varför man inte kan använda ett prov för att styrka medvetet drogande av flickan.

TR har kommit fram till att det är fråga om oaktsamhet/underlåtenhet - inte dråp, mord eller misshandel.
Citera
2020-07-04, 15:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Bara när det gäller påföljden/straffsatsen. Barnet är lik förbannat avlidet vare sig det är oaktsamhet eller mord.
Det har du absolut rätt i. Jag pratar utifrån konsekvensen för mamman - inte den lilla flickan som redan fått betala det yttersta priset för samhällets dumhet.
Citera
2020-07-04, 15:36
Medlem
Jag kan inte förstå varför socialen som kom på besök under juldagen när en orosanmälan kom in inte gick in i lägenheten? Får dom inte? Kan någon hjälpa mig att förstå?
Citera
2020-07-04, 15:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Det finns ett fall där en 3 årig flicka avled efter att ha fått i sej knark (karfentanyl) som pappan och hans kompis hade haft framme. Pappan fick 1,5 år för vållande till annans död.
Hovrätten friade senare pappan och menade på att det är inte vållande till någons död att ha knark framme.
Senast redigerad av MeggieCleary 2020-07-04 kl. 15:44.
Citera
2020-07-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det var inte alls frågan jag kommenterade. Utan frågan var vad ett prov kan bevisa - och varför man inte kan använda ett prov för att styrka medvetet drogande av flickan.

TR har kommit fram till att det är fråga om oaktsamhet/underlåtenhet - inte dråp, mord eller misshandel.

Av dina tidigare inlägg (7273, 7275, 7277) trodde jag du hade en åsikt i frågan om föräldrarnas ansvar för att flickans kropp innehöll narkotikasubstanser.
Men jag respekterar förstås att du inte har det.
Citera
2020-07-04, 16:29
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det har väl inte framkommit att någon annan än de biologiska föräldrarna har haft hand om flickan månaderna före hennes död? Har någon påstått det?
Oavsett besök i hemmet - så fråntar det väl inte föräldrarna ansvar av tillsyn och omsorg av flickan?
Både mamman och pappan har ett ansvar för att inte flickan ska få i sig narkotiska preparat - vare sig detta sker medvetet eller utan avsikt.

Var det inte så att även den minsta pojken hade spår av narkotika i sej?
Citera
2020-07-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Var det inte så att även den minsta pojken hade spår av narkotika i sej?
Ja, om jag minns rätt så hade han också det.
Helt enkelt bedrövligt!
Citera
2020-07-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ja, om jag minns rätt så hade han också det.
Helt enkelt bedrövligt!
Jo, visst var det så. Och nappar i hushållet hade spår av narkotika på sig. Jag lyckades aldrig begripa om det var vanliga sugnappar eller nappar från nappflaskor.
Citera
2020-07-04, 16:55
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Det finns ett fall där en 3 årig flicka avled efter att ha fått i sej knark (karfentanyl) som pappan och hans kompis hade haft framme. Pappan fick 1,5 år för vållande till annans död.
Hovrätten friade senare pappan och menade på att det är inte vållande till någons död att ha knark framme.
Känner inte till fallet du refererar till men minns du om den friande domen överklagades till HD? Det är en häpnadsväckande dom, för mig är det ett solklart vållande. Känner dock ej till vad juridiken säger här.
Citera
2020-07-04, 17:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Känner inte till fallet du refererar till men minns du om den friande domen överklagades till HD? Det är en häpnadsväckande dom, för mig är det ett solklart vållande. Känner dock ej till vad juridiken säger här.

Jag vet inte om domen överklagades till HD. Tråd finns. "Pappa misstänks ha orsakat 4 årig flickas död, Uddevalla".
Citera
2020-07-04, 17:34
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Pappan dömdes i Uddevalla tingsrätt till fängelse i ett och ett halvt år för grovt vållande av dotterns död. Enligt hovrätten är det klarlagt att flickan dog av karfentanil som fanns i bostaden. Däremot konstaterar rätten att det inte är klarlagt hur eller exakt när flickan fick i sig preparatet.

Det är enligt hovrätten inte heller bevisat om och i så fall av vem som preparatet lämnats framme så att flickan fick tag på det.

Männen frias därför från att ha vållat flickans död.

Farbrodern dömdes till i tingsrätten till tre års fängelse för grovt narkotikabrott, men döms nu för brott av normalgraden och får straffet sänkt till ett år och nio månader.”

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/pappa-frias-för-treårings-knarkdöd-1.6961002

Det är alltså värre att inneha knark än det är att inte se till att barn inte får i sig det och avlider..?

Isf får vi hoppas att Rebecka åker på grovt narkotikabrott.
Citera
2020-07-04, 18:47
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/kriminalvardens-utredning-om-handelserna-till-pappans-dod-ar-klar
det pågår en förundersökning
Betyder det att det kommer en FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in