2020-07-03, 13:41
Medlem
Ankan-mannens avatar
Måste få säga att det är hemskt, för alla förstås, men för familjehemmet, att hantera barnet som sina egna, få det bortlämnat utan att få ha kontakt, och sedan få reda på att det har dött, pga vanvård, och förstå att lilla hjärtat förutom död fått lida stort.
Citera
2020-07-03, 13:51
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivla
Psykiatriska utlåtandet nu levererat till rätten. Mamman ej sjuk nu eller vid tiden för brottet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/esmeraldas-mamma-inte-psykiskt-sjuk-kan-domas-till-fangelse

https://sverigesradio.se/artikel/7508437

Hittar ingen uppgift om när domen kommer.

Tänkte väl det.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
"Kontraktsvård är ett annat ord för straffet skyddstillsyn med föreskrift om särskild behandlingsplan."

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/frivard/kontraktsvard/

Ja, detta är troligt att det blir.
Citera
2020-07-03, 13:51
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Fasiken oxå, så var chansen till ett litet långt straff borta.
Jag läste i ett senare inlägg att advokaten hävdar att inget hon gjort är grovt.
Detta är ju dock bara första instans. Jag utgår från att ett kort straff kommer att överklagas.
Problemet med rättssystemet, gör du på ett visst sett så kan du komma undan helt. Lagarna borde var mer specificerade, ser du inte till att ett barn kommer till vård blir du grovt skyldig. Det går att skriva så i lagtexten. Som exempel när man införde våldtäkt vid ett utnyttjande av underårig, som dock har krånglat till det för jurister ibland.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2020-07-03 kl. 13:54.
Citera
2020-07-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Fasiken oxå, så var chansen till ett litet långt straff borta.
Jag läste i ett senare inlägg att advokaten hävdar att inget hon gjort är grovt.
Detta är ju dock bara första instans. Jag utgår från att ett kort straff kommer att överklagas.

Känns konstigt att skriva det men det ska bli intressant att läsa domen och se hur tingsrätten motiverar sitt ställningstagande. Vi har en 3 åring med 50 skador på kroppen vissa orsakad av annan, flera olika droger i kroppen och spår av droger under längre tid, underviktig saknar hår, inlindad i plast och tyg i flera dagar efter döden. Men inget av det har mamman ansvar för. Har Oehme förpratat även med denna domstol? Ser fram emot prövningen i nästa instans och hoppas åklagaren kan vässa till argumenten ytterligare.
Citera
2020-07-03, 14:28
Medlem
Ärendet kommer med stor sannolikhet överklagas till hovrätten. Hoppas även till högsta domstolen!
Jag vill få rätsida på hur långt en förälders garantansvar sträcker sig.
Kan man sitta och skylla på den andra föräldern rakt egendom och därmed själv slippa ansvar?
När det dessutom finns meddelanden och vittnesmål som tyder på att P var mer mån om E. Om jag inte helt missminner mig så visar de sms som finns att det är R som kallat E för fula namn i sms, tryckt på om att P ska lura E etc. Han däremot verkar mer mån om flickan om än även han behandlat henne illa genom sarkasm etc.

Mamman verkar vara den som gjort E illa mer fysiskt och pappan mer psykiskt. Men någonstans borde man ändå kunna komma fram till att de gjort det tillsammans och i samförstånd. Jag menar, det finns vittnen som sett hur flickan behandlats på bl a julafton. Vuxna som också borde reagerat mer än de gjorde.
Men det som syntes på julafton är nog toppen av ett isberg av vad som skedde inom lägenhetens fyra väggar när ingen utomstående fanns där. Detta kan inte R helt bortse ifrån. Skylla att P styrt och kontrollerat henne, använt hennes telefon etc. Det vore omöjligt i dagens Sverige att kunna skylla ifrån sig på en död person och själv slippa straff...

Det minsta R kunde göra, tycker man, är att erkänna och lägga alla kort på bordet. Ta sitt straff och för guds skull lägga ner överklagan gällande att få hem sina andra barn. Någon jävla måtta får det ändå vara!
Citera
2020-07-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Ärendet kommer med stor sannolikhet överklagas till hovrätten. Hoppas även till högsta domstolen!
Jag vill få rätsida på hur långt en förälders garantansvar sträcker sig.
Kan man sitta och skylla på den andra föräldern rakt egendom och därmed själv slippa ansvar?
När det dessutom finns meddelanden och vittnesmål som tyder på att P var mer mån om E. Om jag inte helt missminner mig så visar de sms som finns att det är R som kallat E för fula namn i sms, tryckt på om att P ska lura E etc. Han däremot verkar mer mån om flickan om än även han behandlat henne illa genom sarkasm etc.

Mamman verkar vara den som gjort E illa mer fysiskt och pappan mer psykiskt. Men någonstans borde man ändå kunna komma fram till att de gjort det tillsammans och i samförstånd. Jag menar, det finns vittnen som sett hur flickan behandlats på bl a julafton. Vuxna som också borde reagerat mer än de gjorde.
Men det som syntes på julafton är nog toppen av ett isberg av vad som skedde inom lägenhetens fyra väggar när ingen utomstående fanns där. Detta kan inte R helt bortse ifrån. Skylla att P styrt och kontrollerat henne, använt hennes telefon etc. Det vore omöjligt i dagens Sverige att kunna skylla ifrån sig på en död person och själv slippa straff...

Det minsta R kunde göra, tycker man, är att erkänna och lägga alla kort på bordet. Ta sitt straff och för guds skull lägga ner överklagan gällande att få hem sina andra barn. Någon jävla måtta får det ändå vara!

Ja, det där garantansvaret är inte mycket värt i svenska domstolar tyvärr.. Det verkar inte tjäna något syfte alls. Precis som i spädbarnsfallet i Kristianstad där mamman tydligen inte hade ansvar att lämna pappan eller söka ordentlig vård åt barnet trots att hon hade onda aningar och såg blåmärken med mera, eller Albin-fallet i Skara där mamman underlät att lämna sin sambo eller åtminstone ta pojken därifrån trots att han var livrädd för mannen... Likadant hade Rebecka inget (garant)ansvar att söka vård åt Esmeralda. Den där grafen hade behövt ordentlig upprustning, annars kunde den lika gärna plockas bort.
Citera
2020-07-03, 15:21
Medlem
Skrämmande att hon inte bedöms psykiskt sjuk. Då hade man åtminstone kunnat haft en gnutta förståelse. Hoppas att hon någon gång inser vad hon gjort och aldrig rör droger igen. Tar av sig offerkoftan och jobbar på sig själv istället för att försöka få vårdnad om något enda barn igen.

Vilka diagnoser räknas in i den här undersökningen? Är hon fortfarande möjlig kandidat åt psykopati, sociopati, borderline etc..?
Citera
2020-07-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
]Skrämmande att hon inte bedöms psykiskt sjuk. Då hade man åtminstone kunnat haft en gnutta förståelse.[/b] Hoppas att hon någon gång inser vad hon gjort och aldrig rör droger igen. Tar av sig offerkoftan och jobbar på sig själv istället för att försöka få vårdnad om något enda barn igen.

Vilka diagnoser räknas in i den här undersökningen? Är hon fortfarande möjlig kandidat åt psykopati, sociopati, borderline etc..?
Hon kan mycket väl vara psykiskt sjuk och ha diverse störningar. Men hon har inte en "allvarlig psykisk störning" som är ett juridiskt begrepp och inte en diagnos. Kvinnan kan ha en uppsjö av diagnoser som gjort att hon tagit livet, eller hjälpt till att ta livet, av lilla E. Men om hon inte har en allvarlig psykisk störning så åker man in i fängelse.

Det finns massor med folk i finkan som har diverse diagnoser, personlighetsstörningar och annat skit. Det är väl nästan en förutsättning för att begå såna här brott. Men de uppfyller inte kriterierna för att dömas till rättspsykiatrisk vård.
Citera
2020-07-03, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon kan mycket väl vara psykiskt sjuk och ha diverse störningar. Men hon har inte en "allvarlig psykisk störning" som är ett juridiskt begrepp och inte en diagnos. Kvinnan kan ha en uppsjö av diagnoser som gjort att hon tagit livet, eller hjälpt till att ta livet, av lilla E. Men om hon inte har en allvarlig psykisk störning så åker man in i fängelse.

Det finns massor med folk i finkan som har diverse diagnoser, personlighetsstörningar och annat skit. Det är väl nästan en förutsättning för att begå såna här brott. Men de uppfyller inte kriterierna för att dömas till rättspsykiatrisk vård.

Vet du vad som räknas till allvarlig psykisk störning? Är det själva graden av störning det handlar om? Särskilda diagnoser?
Citera
2020-07-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Vet du vad som räknas till allvarlig psykisk störning? Är det själva graden av störning det handlar om? Särskilda diagnoser?
Psykoser, djup depression, etc. Det är lättgooglat. Ett begrepp som kom 1992 om jag minns rätt.
Citera
2020-07-03, 16:13
Medlem
allegragellers avatar
SVT skriver:

” Inte heller att åklagaren lyckats bevisa att mamman och pappan försatt Esmeralda i vanmakt genom att förse henne med narkotika.”

Tycker det är för dåligt av åklagaren att inte hitta en expert som kan intyga att de prover som är tagna på Esmeraldas hår betyder att hon har blivit matad med droger.

Istället tilläts advokaten yra om att barnen kan ha fått i sig drogerna via föräldrarnas svett (minns inte den exakta teorin),

Är säker på att det finns expertis inom detta område.
Citera
2020-07-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
SVT skriver:

” Inte heller att åklagaren lyckats bevisa att mamman och pappan försatt Esmeralda i vanmakt genom att förse henne med narkotika.”

Tycker det är för dåligt av åklagaren att inte hitta en expert som kan intyga att de prover som är tagna på Esmeraldas hår betyder att hon har blivit matad med droger.

Istället tilläts advokaten yra om att barnen kan ha fått i sig drogerna via föräldrarnas svett (minns inte den exakta teorin),

Är säker på att det finns expertis inom detta område.

Hoppas att åklagaren läser tråden och åberopar en massa nya grejer i hovrätten som det tipsats om här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in