2020-07-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är klarlagt att utredarna la enormt mycket tid för att fastställa och framhålla äktheten av bådas underskrifter på avskedsbrevet och testamentet. Något som inte hade behövt göras om barnen mördats av bägge föräldrarna.
Det är klarlagt att utredarna inte lämnade några uppgifter om att de skulle ha några fynd ex. forensiska, som visade att två personer skulle deltagit i morden av båda barnen. Man refererade enbart till äktheten av de båda breven om gemensamma mordplaner och att fynd i parets datorer pekade i samma riktning.
Telefonkontakt med ansvarig chefjurist A bekräftade våren 2019 att det enbart finns fynd efter en mördare på bägge barnen.
Enligt annan ej nämnbar källa framkommer detta också i FUP.

Jag är av samma uppfattning som du - någonting hände och morden/självmordet skedde tidigare och på ett annat sätt än man från början hade planerat. Frågan är om det då skedde med båda föräldrarnas vilja.

Skärp dig nu Glittret. Enligt brevet så skedde det i samförstånd. Det vet både du och jag. Allt var noga planerat från båda föräldrarnas sida. Barnen visste inget, tack och lov. Så släpp det. Låt det vara. An*evski gjorde bort sig som pratade med en, vad hon trodde, betrodd relativt känd person. Hon kommer inte göra det misstaget igen.

Släpp det nu.
Citera
2020-07-02, 22:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Alltså är det inte klarlagt att det bara finns fynd som visar på en ensam mördare.

Fast jag tror att det ligger till så. Jag tror att O dödade barnen med syfte att låta H slippa göra smutsgörat.

Det som skiljer oss åt är att jag tror att H in i det sista var med på noterna. Jag har inte sett några tecken på att hon skulle ha ändrat sig, och det har inte du heller såvitt jag förstår. Att det är din teori kan inte ha undgått någon, men det är ju just bara en teori.
Däremot är det möjligt att polisen har fler tecken som de inte vill lämna ut.

Vi kommer inte att få veta svaret, skulle jag tro.

Ja min teori är också att O dödade bägge flickorna - på samma sätt som O också ströp ihjäl H.
Dock - och det måste framhållas - jag har från anhörig till H fått höra att det kan vara tvärt om. Att H dödade barnen och ställde O inför fullbordat faktum.

Vilket scenario som än är rätt - såvitt framkommit har bara en av dem dödat barnen, det har inte gjorts av den andre. Då är det i mitt tycke rimligt att polisen också uppger det hela korrekt.
En förälder borde vara misstänkt för att ha dödat bägge barnen och båda föräldrarna borde vara misstänkta för att sedan länge planerat detta. O borde dessutom vara misstänkt för strypmordet av H.

Till skillnad från dig är jag optimistisk här, jag tror nog att de korrekta uppgifterna till slut kommer fram offentligt. Såsmåningom får allt fler av oss tillgång till omaskat FUP, det finns folk som deltagit i denna tråd som uppger att de redan har fått det. Så jag ser tiden an.

Jag tycker dock att tystnaden kring ett svenskt trippelmord januari 2018 är sorglig. Två oskyldiga barn mördades brutalt i sitt eget hem av någon som inte var psykiskt sjuk och som planerat detta sedan länge. Det borde inte omgärdas av sådan tystnad. Därför har jag fortsatt i tråden.
Senast redigerad av Solglittret 2020-07-02 kl. 22:49.
Citera
2020-07-02, 22:54
Medlem
Citat:
Alltså är det inte klarlagt att det bara finns fynd som visar på en ensam mördare.

Fast jag tror att det ligger till så. Jag tror att O dödade barnen med syfte att låta H slippa göra smutsgörat.

Det som skiljer oss åt är att jag tror att H in i det sista var med på noterna. Jag har inte sett några tecken på att hon skulle ha ändrat sig, och det har inte du heller såvitt jag förstår. Att det är din teori kan inte ha undgått någon, men det är ju just bara en teori.
Däremot är det möjligt att polisen har fler tecken som de inte vill lämna ut.

Vi kommer inte att få veta svaret, skulle jag tro.

"Vi kommer inte att få veta svaret" skriver du. Själv skulle jag gärna vilja få svar på frågor om hur familjen levde den sista tiden och hur det kom sig att ingen-vad vi vet, inte en enda människa-kunde se att det var så illa som det var. Jag är inte intresserad av syndabockar, jag undrar vilka omständigheter som kan bidra till att föräldrar som dessa kan ta sig ända fram till sitt mål, det vill säga att döda barnen och sig själva.
Senast redigerad av Kryptogam 2020-07-02 kl. 23:08.
Citera
2020-07-02, 23:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vilket scenario som än är rätt - såvitt framkommit har bara en av dem dödat barnen, det har inte gjorts av den andre. Då är det i mitt tycke rimligt att polisen också uppger det hela korrekt.
En förälder borde vara misstänkt för att ha dödat bägge barnen och båda föräldrarna borde vara misstänkta för att sedan länge planerat detta. O borde dessutom vara misstänkt för strypmordet av H.

För att citera mitt eget inlägg - vad var egentligen polisens syfte med att inte klart och tydligt uppge ovanstående fakta vid Pressträffen december 2018? Om fakta ovan är korrekta - varför kommer man på den märkliga idén att försöka blanda bort korten och peka ut båda som misstänkta för ”ett dödande” som man vet att bara en av dem gjort? Varför inte uppge utrednings slutsats korrekt?

Hade verkligen någon av de döda föräldrarnas eftermäle missgynnats eller några anhöriga kunnat blir mer upprörda om polisen lämnat den korrekta beskrivningen av vad som skett?
Varför hemlighåller man dessa fakta?

Det är enligt mitt förmenande, ett felaktigt förfarande av utredarna. Det försvårar möjligheten att föra korrekt statistik kring morden i Bjärred och det pekar faktiskt felaktigt ut den förälder som aldrig mördade barnen.
Citera
2020-07-02, 23:20
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
"Vi kommer inte att få veta svaret" skriver du. Själv skulle jag gärna vilja få svar på frågor om hur familjen levde den sista tiden och hur det kom sig att ingen-vad vi vet, inte en enda människa-kunde se att det var så illa som det var. Jag är inte intresserad av syndabockar, jag undrar vilka omständigheter som kan bidra till att föräldrar som dessa kan ta sig ända fram till sitt mål, det vill säga att döda barnen och sig själva.
Ja, det är förstås av intresse. För mig är inte vem av dem (eller båda) som dödade barnen det mest intressanta, eftersom jag ändå tror att det var i samförstånd.

Mer intressant är hur de kunde driva sig själva och varandra fram till beslutet.

Citat:
För att citera mitt eget inlägg - vad var egentligen polisens syfte med att inte klart och tydligt uppge ovanstående fakta vid Pressträffen december 2018? Om fakta ovan är korrekta - varför kommer man på den märkliga idén att försöka blanda bort korten och peka ut båda som misstänkta för ”ett dödande” som man vet att bara en av dem gjort? Varför inte uppge utrednings slutsats korrekt?

Hade verkligen någon av de döda föräldrarnas eftermäle missgynnats eller några anhöriga kunnat blir mer upprörda om polisen lämnat den korrekta beskrivningen av vad som skett?
Varför hemlighåller man dessa fakta?

Det är enligt mitt förmenande, ett felaktigt förfarande av utredarna. Det försvårar möjligheten att föra korrekt statistik kring morden i Bjärred och det pekar faktiskt felaktigt ut den förälder som aldrig mördade barnen.
Fast din fråga faller ju om det är så att de båda dödade barnen. Du slirar iväg. Du lägger fram din teori och övergår sedan till att diskutera den som om det vore fastslaget att det är just så.
Citera
2020-07-02, 23:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, det är förstås av intresse. För mig är inte vem av dem (eller båda) som dödade barnen det mest intressanta, eftersom jag ändå tror att det var i samförstånd.

Mer intressant är hur de kunde driva sig själva och varandra fram till beslutet.

Fast din fråga faller ju om det är så att de båda dödade barnen. Du slirar iväg. Du lägger fram din teori och övergår sedan till att diskutera den som om det vore fastslaget att det är just så.

Man kan ju, som du kan se att jag också varje gång skriver, konstatera att under förutsättning att uppgifterna att enbart en förälder har dödat båda barnen är korrekta, är polisens uttalande både märkligt och felaktigt.

I min värld efter flera samtal med ansvarig chefjurist A, varav större delen också är inspelade, är det fakta från A att enbart en förälder dödade bägge barnen.
Av olika skäl vill jag inte lämna ut inspelningarna men jag kommer fortsätta att resonera med dessa fakta som grund för jag vet ju att A, som var ansvarig för sammanställandet av FUP, är en korrekt källa. Flera personer med insyn har också muntligt bekräftat As uppgifter.

Men än så länge lägger jag i varje inlägg in en brasklapp att diskussionen gäller om dessa, ännu inte officiellt bekräftade fakta är korrekta. Så nej, jag tycker inte jag ”slirar”.

Om vi vänder på frågan. Finns det överhuvudtaget något som talar för att morden av barnen skulle begåtts av både O och H?
Skulle inte utredarna på pressträffen då berättat om de fynd man hittat som visat att båda begick morden?
Skulle det verkligen finnas minsta tveksamheter om brev och testamente var äkta eller om någon ”lurats att skriva på före texten skrevs” som polisen uttryckte det?
Nej, med största sannolikhet hade man då istället lagt tyngden på funnet bevismaterial att de båda deltog i morden. Det hade också räckt för att slå fast dubbelt gärningsmannaskap. Övriga textanalyser hade varit av rätt underordnat värde att berätta om.
Senast redigerad av Solglittret 2020-07-03 kl. 00:42.
Citera
2020-07-03, 00:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Det är också något som borde klarläggas mer utförligt. Men även detta mörkas, precis som det mesta kring denna händelse. Allt är tabu.
Möjligheten att dra korrekta slutsatser och lärdomar av det som hänt är minimal - för allmänheten får inte info.

Inte ens polisens uppgifter om mordorsak som FUP enligt beslut skulle innehålla - enligt förordet till samma FUP - finns med i det minimala södermaskade FUP som slutligen lämnades ut. Oklart varför.
Lika oklart varför polisens långt innan tekniska och forensiska analyser var klara gick ut med att båda föräldrarna måste gjort detta.
Lika obegripligt varför skolnämnden på orten med ansvariga tjänstemän två dagar efter fynden av de döda, höll en direktsänd presskonferens i TV och berättar om barnens sjukdomar och ”familjens kris”. En TV-sändning som dessutom enligt uppgift avbröts i förtid av ansvariga på kanalen för att det lämnades ut för privata uppgifter. Eller hur rektorn sedan länge känt till en familj i kris med barn som inte lämnade hemmet för skolan, men inte orosanmält till soc. Och nu inte kan se att de ”kunnat handlat annorlunda”.

Det är en märklig soppa runt händelsen i Bjärred. Det är förvånade att inte fler journalister och media reagerat starkare. De har försökt, det vet jag, men antagligen har den tvära tystnaden från alla håll haft avsedd effekt och fått dem att tappa intresset och lägga ner sitt undersökande.
Tyvärr finns nog inte heller så mycket fakta kring allt som hände med och runt barnen före morden med i FUP.
Citera
2020-07-03, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Är det konstaterat att H inte deltog i dödandet av barnen?
Nej, det är en olycklig trådsanning som en skribent försöker skapa. Det finns absolut inget belägg för påståendet att det skulle handla om en handgriplig mördare, tvärtom, att man misstänker båda för mord innebär att båda i någon mån och på något sätt deltagit i själva akten.

Båda föräldrarna planerade och genomförde morden på sina barn, det finns inget som säger något annat i det som polisen har offentliggjort.
Citera
2020-07-03, 06:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
[/b]
Skärp dig nu Glittret. Enligt brevet så skedde det i samförstånd. Det vet både du och jag. Allt var noga planerat från båda föräldrarnas sida. Barnen visste inget, tack och lov. Så släpp det. Låt det vara. An*evski gjorde bort sig som pratade med en, vad hon trodde, betrodd relativt känd person. Hon kommer inte göra det misstaget igen.

Släpp det nu.
Transcript or it didn't happen.

Trådsvammel. Boksvammel.
Citera
2020-07-03, 09:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ja min teori är också att O dödade bägge flickorna - på samma sätt som O också ströp ihjäl H.
Dock - och det måste framhållas - jag har från anhörig till H fått höra att det kan vara tvärt om. Att H dödade barnen och ställde O inför fullbordat faktum.

Till skillnad från dig är jag optimistisk här, jag tror nog att de korrekta uppgifterna till slut kommer fram offentligt. Såsmåningom får allt fler av oss tillgång till omaskat FUP, det finns folk som deltagit i denna tråd som uppger att de redan har fått det. Så jag ser tiden an.

Jag tycker dock att tystnaden kring ett svenskt trippelmord januari 2018 är sorglig. Två oskyldiga barn mördades brutalt i sitt eget hem av någon som inte var psykiskt sjuk och som planerat detta sedan länge. Det borde inte omgärdas av sådan tystnad. Därför har jag fortsatt i tråden.

Om de anhöriga inte vet eller vill tala om vem som är den "handgripliga" mördaren så är det inget som vi andra behöver veta heller. Jag tror att båda föräldrarna har bidragit till tragedin, även om det skulle vara på olika sätt.
Citera
2020-07-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja.
Reaktioner kan ta olika vägar för att det i grunden är en lång ruminering innan.
Antingen knastertorr, opersonlig och fortsatt depressiv. En slätstruken oemotionell form av melankoli - eller som du skriver om, en sort lättnad och kan se falskt friskt ut. En tredje mer uppenbart och dramatiskt, ofta i stundens ingivelse, inte ovanligt i samband med alkohol.

Och som krmkr skev. Föga raketforskning, basic kunskap.

Det finns en personlighet som är mycket svår att genomskåda, där ett sketet ord, en viss blick, några stunder som visar sorg och tårar eller ett avvikande samtal kan vara det enda tecknet. Det sipprar igenom.
Där då en annan med samma psykiska ohälsa, samma depression, svåra emotioner inombords crying out load.
Dessa misstolkas.
För att denna person har en sorts kontroll, inte vanligtvis talar om emotioner, är van att må dåligt periodvis men stånkar på.

Det är en person som kan rädda hela världen men inte sig själv.
Det kan upplevas som ett nederlag att gå från styrka, ledarskap, stabil eller vad det nu rör sig om. Därav högre grad av rollspel, därav fasader.

Att det skaver, gnager, svider och är så oerhört sensationell och mystiskt mening beror nog snarare på de två som fortsätter älta.
Hjärnan verkar programmerad och faktaresistent. Tar inte in varken kunskap från forskning, professioners uttalanden och fakta sätts inte i ett sammanhang.
Blockerad.

Det fetade: "Det kan upplevas som ett nederlag att gå från styrka ledarskap, stabil, eller vad det nu rör sig om. Därav högre grad av rollspel, därav fasader."

Ja, det verkar troligt att dessa föräldrar upplevde det som ett nederlag, och som svaghet, att hamna i en situation med så stor hjälplöshet. Och hellre än att visa sig så svag ville man slippa ifrån alltihop? (ja, jag spekulerar).

Det har många gånger upprepats att ingenting tyder på att flickorna visste vad som skulle hända. Och det är väl troligt att döttrarna inte insåg att de skulle bli dödade. Men man kan ju undra vad barnen ändå visste, insåg, upplevde och kände där hemma. Att leva tillsammans med föräldrar som gick omkring med mordplaner... Barnens sista tid i livet måste ha varit tragiskt hemsk.

Även om föräldrarna försökte hålla masken, upplevde tjejerna alldeles säkert att någonting var förfärligt fel. Om inte annat så måste väl föräldrarna (mer eller mindre medvetet) ha gett upp all strävan att förmedla hopp till flickorna. I varje fall måste det ha varit svårt för de vuxna att på ett trovärdigt sätt ingjuta mod och tillförsikt inför framtiden, hos sina barn...alla skulle ju ändå dö. Allt var hopplöst.

Och om föräldrarna var deprimerade (vilket har diskuterats här) så innebar det att de två barnen tillbringade sin sista tid i livet som svårt sjuka, tillsammans med två deprimerade vuxna som troligtvis signalerade att de hade gett upp...
Citera
2020-07-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Transcript or it didn't happen.

Trådsvammel. Boksvammel.
Det har jag efterlyst i ett år nu. Kommer inte att komma eftersom det inte finns någon inspelning. Bara obekräftade andrahandsuppgifter om ett påstått telefonsamtal som den andra parten förnekar. Ord står mot ord och på detta fabricerar Solglittret en teori som ska göra en av gärningsmännen till ett oskyldigt offer i stället. Det är ganska smaklöst att månad efter månad, mot bättre vetande, försöka framställa barnens mördare som ett offer vid deras sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in