Citat:
Ursprungligen postat av
blomvattnare
Ja, det är förstås av intresse. För mig är inte vem av dem (eller båda) som dödade barnen det mest intressanta, eftersom jag ändå tror att det var i samförstånd.
Mer intressant är hur de kunde driva sig själva och varandra fram till beslutet.
Fast din fråga faller ju om det är så att de båda dödade barnen. Du slirar iväg. Du lägger fram din teori och övergår sedan till att diskutera den som om det vore fastslaget att det är just så.
Man kan ju, som du kan se att jag också varje gång skriver, konstatera att
under förutsättning att uppgifterna att enbart en förälder har dödat båda barnen är korrekta, är polisens uttalande både märkligt och felaktigt.
I min värld efter flera samtal med ansvarig chefjurist A, varav större delen också är inspelade, är det fakta från A att enbart en förälder dödade bägge barnen.
Av olika skäl vill jag inte lämna ut inspelningarna men jag kommer fortsätta att resonera med dessa fakta som grund för jag vet ju att A, som var ansvarig för sammanställandet av FUP, är en korrekt källa. Flera personer med insyn har också muntligt bekräftat As uppgifter.
Men än så länge lägger jag i varje inlägg in en brasklapp att diskussionen gäller om dessa, ännu inte officiellt bekräftade fakta är korrekta. Så nej, jag tycker inte jag ”slirar”.
Om vi vänder på frågan. Finns det överhuvudtaget något som talar för att morden av barnen skulle begåtts av både O och H?
Skulle inte utredarna på pressträffen då berättat om de fynd man hittat som visat att båda begick morden?
Skulle det verkligen finnas minsta tveksamheter om brev och testamente var äkta eller om någon ”lurats att skriva på före texten skrevs” som polisen uttryckte det?
Nej, med största sannolikhet hade man då istället lagt tyngden på funnet bevismaterial att de båda deltog i morden. Det hade också räckt för att slå fast dubbelt gärningsmannaskap. Övriga textanalyser hade varit av rätt underordnat värde att berätta om.