Citat:
Ursprungligen postat av
blomvattnare
Om man ångrar sig slår man ju såklart larm om den andra inte ångrar sig. Ens barns liv är ju i omedelbar fara. Och skulle den andra bedyra att h*n också ångrar sig så ser man till att få det i skrift på samma sätt som första meddelandet, så att det sedan framgår att den som ångrade sig verkligen gjorde det. Här kan man förstås komma med invändningen att den som dör sist kan städa undan det senaste meddelandet, men det hela blir ändå ganska långsökt i mina ögon. Dels att båda först är med på det, sedan att en ångrar sig medan den andra fullföljer. Den som har "nyktrat till" torde kunna övertala sin partner om att det hela är en dålig idé.
Men det förutsätter ju att man - utan att känna dem, vilket ingen av oss gör - anser att den som fullföljer är mer kallhamrad än den andra, och några sådana tecken har jag inte sett hos någon av föräldrarna. Bortsett då alltså från att de dödade sina barn. Någon skillnad mellan föräldrarna har jag inte sett. Om ingen av dem var en kallhamrad typ borde den som ångrat sig kunna övertala den andra.
Jag är inte insatt i fallen du talar om, men med ledning av det du skriver om det sistnämnda verkar det som om modern inte var med på noterna, bara att hon visste vad som skulle ske. Då blir det skillnad. Jag vet heller inte vad Tyskland har för lagar när det gäller garantansvar, som vi har här i Sverige.
Man bör kanske betänka att det som står i avskedsbrevet inte skedde fullt ut.
Modern tog inte sitt liv som stipulerades i avskedsbrevet. Om det berodde på att hon ångrade sig när de gällde hennes egen suicidmetod eller om hon kanske ångrade hela familicid-planen, vet vi inte.
Vi kan bara konstatera att den ena personen som skrev under brevet med planeringen aldrig fullföljde det man i brevet uppger att man ”gemensamt och i samförstånd” kommit överens om att göra.
Det finns utrymme att fundera över varför - hade hon ångrat sig? Var det därför hon blev ihjälstrypt? Var det därför det bara finns fynd av en ensam barnamördare?
Detta kan kallas att så tvivel om det görs av ett proffs under en rättegång

.
Men det finns i mitt tycke därför tillräckligt utrymme för att inte kunna vara helt säker på att det verkligen är 100% klarlagt att två personer båda ska pekas ut som misstänkta för att ha dödat barnen.
Allra helst som utredningsfynden tydligen talar för att enbart en förälder ensam dödade båda barnen.
Denne förälder borde därför vara den ende som rimligen kunde pekas ut som misstänkt för detta brott. Den andra förälderns roll i det hela är däremot mer osäker - själva morden har denne dock inte genomfört - och borde därför inte kunna vara ”misstänkt för att ha dödat barnen” som polisen formulerade utpekandet i december 2018.