2020-07-02, 22:36
Medlem
Kanske fel delforum, men vi försöker.

Tydligen ska man kunna tvätta en kostym hemma i tvättmaskinen om man gör det på rätt sätt, istället för att lämna in den till en kemtvätt.

Någon som har erfarenhet av detta? Hur blev resultatet?

Enligt Gentleman's Gazette så rullar man ihop kläderna på ett visst sätt, och lägger dem sedan var för sig i en tvättpåse. De rekommenderar också Wool & Cashmere Shampoo istället för vanligt tvättmedel - hur väsentligt är det att man använder ett särskilt tvättmedel?
Citera
2020-07-02, 22:46
Medlem
Asmodeusvults avatar
Aldrig ens tänkt tanken.
Följer tråden med intresse.
Citera
2020-07-02, 23:50
Medlem
Narutoshippchops avatar
Vore inte en handtvätt mycket mer säkrare?
Citera
2020-07-02, 23:54
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Beroende på vad kostymen kostar begriper jag inte varför man inte skulle lämna in den på kemtvätt. Så mycket kostar det inte.

Men det ska bli intressant att följa tråden om du nu kommer tvätta den själv.
Citera
2020-07-03, 07:28
Medlem
Ull eller polyester?
Citera
2020-07-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Beroende på vad kostymen kostar begriper jag inte varför man inte skulle lämna in den på kemtvätt. Så mycket kostar det inte.

Men det ska bli intressant att följa tråden om du nu kommer tvätta den själv.

Jag beställde en begagnad kostym, och passande nog föreslog Youtube att jag skulle titta på den där videon om tvätt hemma. Nej, det kostar inte jättemycket, bara att jag måste hålla mina utgifter nere i nuläget.

Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Ull eller polyester?

Ull.
Citera
2020-07-03, 22:48
Medlem
U-235s avatar
Skulle aldrig falla mig in att försöka tvätta en kostym. Det är kemtvätt som gäller!
Citera
2020-07-03, 22:56
Medlem
ArgusOnes avatar
Någon form av ångtvätt gissar jag fungerar.

https://www.kingmagazine.se/partner/electrolux/undvik-kemtvatt-sa-har-tvattar-du-din-kavaj-pa-hemmaplan-electroluxpartner/

https://www.lg.com/se/lg_styler

https://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/steamer.html
Citera
2020-07-04, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
De rekommenderar också Wool & Cashmere Shampoo istället för vanligt tvättmedel - hur väsentligt är det att man använder ett särskilt tvättmedel?

Generellt när det gäller kläder av ull så är det viktigt att använda rätt tvättmedel, och ett skonsamt (ull-)tvättprogram. Annars kan kläderna bli filtade. Det kallas nog ofta fintvättmedel, och brukar vara tydligt angivet om det är lämpligt för ull (och andra fibrer).
Citera
2020-09-20, 22:14
Medlem
Uppdatering:

Det blev inget försök till tvätt av kostymen, då det inte behövdes. Däremot försöker jag sälja den av annat skäl.
Citera
2022-11-17, 14:30
Medlem
Uppdatering:

Jag gjorde experimentet att tvätta en kavaj i ull i tvättmaskin, detta för att få bort parfymdoften efter tidigare ägare. Jag hade köpt den från Sellpy för 50 kr så det kunde vara värt att försöka. Den är dessutom lite för kort i ärmarna. Jag la den i en tvättpåse och valde skjortprogrammet och hade i lite tvättmedel av vanlig sort. Resultatet blev att kavajen filtade sig något, samt blev i stort behov av att strykas.
Citera
2022-11-17, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Kanske fel delforum, men vi försöker.

Tydligen ska man kunna tvätta en kostym hemma i tvättmaskinen om man gör det på rätt sätt, istället för att lämna in den till en kemtvätt.

Någon som har erfarenhet av detta? Hur blev resultatet?

Enligt Gentleman's Gazette så rullar man ihop kläderna på ett visst sätt, och lägger dem sedan var för sig i en tvättpåse. De rekommenderar också Wool & Cashmere Shampoo istället för vanligt tvättmedel - hur väsentligt är det att man använder ett särskilt tvättmedel?

Brr!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in