Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Jag hänvisar till Guds ord, och då säger du att jag har fel och börjar prata om vad människor sagt. Du låter människor berätta för dig vad Gud sagt.
Läs nu vad du själv citerar att Gud säger om att profeten är ett föredöme:
"
[33:21] I GUDS Sändebud har ni ett gott föredöme för alla som [med bävan och hopp] ser fram mot [mötet med] Gud och den Yttersta dagen och som ständigt har Gud för ögonen."
Vi börjar med den. Vi läser som det står:
Muhammed är ett föredöme i att frukta Gud och ha Gud för ögonen, dvs i tron.
Det är samma med alla profeterna, de är alla exempel på perfekt tro- inte i att aldrig göra fel.
"
[3:31] Säg [Muhammad]: "Om ni älskar Gud, följ mig och Gud skall älska er och förlåta er era synder. Gud är ständigt förlåtande"
Här läser du att allt Muhammed gör är vad du ska göra, men det är
inte vad som sägs.
Hade jag gjort som du gör, då hade jag väl varit katolik eller lutheran, men nu är det inte så. När jag talar om vad Koranen säger menar jag vad Koranen säger, inte vad människor påstår. Samma sak med Bibeln.
Tror du att Muhammed var pedofil
också?
Du verkar inte har läst detta stycke
""Profetlängdens Sigill" på arabiska språket som är originalet betyder som i Hadithen ned att profeternas linje avstängdes med Profeten Muhammad vilket innebär att Han är sista profeten."
Svensk översättning kan vara otydlig men på arabiska betyder att Proften Muhammad(saw) är den sista profet.
Jag hänvisar till Hadither också för att vi muslimer följer både Den Heliga Koranen och Sunna och Hadither är en del av Sunna jag klippte en del av välskriven artikel som förklara bättre
Koranen och sunna
Koranen är Guds sist uppenbarade ord och den grundläggande källan till Islams lärdomar och lagar. Koranen handlar om trons fundament, moral, mänsklighetens historia. Gudsdyrkan, vetenskap, visdom, förhållandet mellan Gud-människa samt alla sidor av människors sociala liv och inbördes förhållanden. Omfattande anvisningar om hur ett sunt och harmoniskt samhällssystem inom social rättfärdighet, ekonomi, politik, lagstiftning, rättsvetenskap och internationella förbindelser kan byggas upp, är också viktiga beståndsdelar av Koranen.
Profeten Muhammad(saw) själv kunde varken läsa eller skriva. Koranen uppenbarades för honom och han förde uppenbarelserna vidare till sina följeslagare som memorerade dem och nedtecknade dem under profetens ledning. Koranens ursprungliga och fullständiga text finns tillgänglig för alla på arabiska, det språk som den uppenbarades på av Gud. Översättningar av texten har gjorts till många språk men dessa är ej att jämställa med den arabiska originaltexten.
Sunna (Muhammads tradition) är profeten Muhammads (saw)lärdomar, uttalanden (Hadith) och gärningar, som noggrant insamlats och nedtecknats av hans följeslagare.
Koranen är Guds ord, medan Mohammads(saw) sunna är den praktiska tolkningen av Koranen. Mohammads (saw) uppgift var att förmedla Koranen som han erhöll den, att förklara och till fullo praktisera den. Sunna betraktas som Islams andra källa och måste befinna sig i fullständig harmoni med den första källan, Koranen. Den är måttstocken och om det finns någon motsägelse mellan någon tradition och Koranen, så håller sig muslimen till Koranen, ty ingen äkta tradition från Mohammad kan stå i motsättning till Koranen.
Här är länken till hela artikeln:
www.islamguiden.com/koranen.shtml#.Xv3H1kBuJPY
När det gäller Profetens(saw) giftermål med Aiesha så kan jag bara kortfatta det med några punkter så att det blir tydligt och för att förstå det bättre
Enligt Islam är det tillåtit att gifta sig när man är könsmogen. Och både mannen och kvinnan ska acceptera giftermålet. Så
1- Profeten gifte sig vilket ÄR lagligt och tillåtit
2- Aiesha var en ung kvinna som enligt henne hade hon kommit i pubereten när hon gifte sig. Alltså var hon könsmogen. I hennes miljö och tid var det normalt att barn växer tidigare än dagens barn. Även idag finns det barn som växer snabbare än andra.
3- Profeten Muhammad var inte den första som friade till Aiesha. Det var en annan man man som friede till henne före honom men det blev inte av vilket tyder på att det var helt normalt i denna tid att man gifter sig så ung det gällde inte bara flickor utan unga pojkar också som blev könsmogna. Skulle det ha varit onarmlt att Profeten gifte sig med en ung flicka så skulle hela samhället kritiserade honom då. Men det hände inte.
Enligt vetenskap så kan flickor komma i puberten redan från 9-10 år och framåt det betyder att kroppen är förbred för
intima relationer och att
bära på ett barn
, så det är inte omänskligt att gifta sig då.
Sist men inte minst det var DERAS VAL och INGEN annan får ligga sig i. Ni kan bestämma vilken ålder ni vill gifta er i här i Sverige men ni får inte bestämma över människor i USA tex. Varje land har dess egen lag.