2020-07-02, 14:38
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Åter igen.
Om du endast kan hålla en tanke i huvudet så respekterar jag det.
Men kan man ha fler, ja då inser man att den globala nedstängningens ekonomiska effekter kommer ta död på fler människor ä Corona.
Huvudsakligen de människor som redan har det sämst.
Så värnar man nu liv i sig så är inte lockdown och försämrad ekonomi ett bra recept när man sammanställer antal döda globalt om några år.

Och du använder dig säkert av samma källa till ditt påstående, att fler dör av lockdowns effekter än av själva viruset, som Giesecke och Tegnell? Allstå I N G E N.
Citera
2020-07-02, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Danmark, Norge och Finland klarade ju sig utmärkt med lockdown, Finland erbjöd till och med respiratorer till Sverige. Så nej jag håller inte en tanke i huvudet, jag gör en logisk jämförelse av Sverige i relation till våra grannländer där Sverige avviker markant på sämsta sätt. Du kanske även har missat att Sverige hamnade i sämsta listan i världen?
Men du verkar ju nöjd. Det är nog bara jag som har lite krav på de som är förtroendevalda, vilket kanske är för mycket begärt.

Åter igen.
Globalt kommer miljoner människor dö av ekonomiska orsaker.
Dock framförallt i tredje världen, men de människorna kan vi säkert offra enligt dig om jag får gissa?

Nöjd?
Jag är allt annat än nöjd med detta virus.
Jag är missnöjd med alla människor som dör i förtid. Oavsett orsak.
Citera
2020-07-02, 14:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Danmark, Norge och Finland klarade ju sig utmärkt med lockdown, Finland erbjöd till och med respiratorer till Sverige. Så nej jag håller inte en tanke i huvudet, jag gör en logisk jämförelse av Sverige i relation till våra grannländer där Sverige avviker markant på sämsta sätt. Du kanske även har missat att Sverige hamnade i sämsta listan i världen?
Men du verkar ju nöjd. Det är nog bara jag som har lite krav på de som är förtroendevalda, vilket kanske är för mycket begärt.

Sverige fick propofol från Norge dessutom, vårt höll på att ta slut.
Citera
2020-07-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Och du använder dig säkert av samma källa till ditt påstående, att fler dör av lockdowns effekter än av själva viruset, som Giesecke och Tegnell? Allstå I N G E N.

Så en försämrad världsekonomi kommer inte påverka fattiga länder som redan lever i bästa fall på gränsen?
Jag gissar vilt nu...
...du är inte nationalekonom va?
Citera
Medlem
Hoppas verkligen att man har en plan inför hösten, det blir nog ingen rolig historia.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Skulle inre vara konstigt ifall vid slutet av året om dödstalet är över 20k

Ingen risk,

nu är vi befolkningen utbildad

och börjar förstå sammanhangen,

och att det är det vi gör varje dag

som är smittspridningen.

Ju det han från MSB förklarade på dagens presskonferens.

Vi befolkningen är inte dummare än att vi också

faktiskt redan har begripit vilken bra grej munskydd är.
Citera
2020-07-02, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är väl det som är grundproblemet, det fanns ingen plan när pandemin bröt ut och det finns ingen plan nu heller...

Jo det gør der da - stræben mod flokimunitet var planen fra start af - og den plan er blevet fulgt stenhårdt - og det vil den blive fremover.

Hvorfor er der så mange som ikke vil acceptere de klokkeklare budskaber som Tegnell og regeringen kommer med, men istedet insinuerer at intet kører efter en plan, men det gør det og de afledte konsekvenser af denne plan er unødige dødsfald i tusindvis?
Citera
2020-07-02, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Målet i Sverige är att jämna ut smittkurvan för att göra situationen möjlig att klara för sjukhusen. Det var darr på ribban i april men nu är det under kontroll. Om framtiden vet vi lite.
Eftersom de allra flesta som dog inte gjorde det i intensivvården så var det väl inte "darr på ribban" utan ett magplask utanför mattan. Det är klart man kan göra så att sjukhusen klarar av patientinströmningen om man begränsar patientinströmning genom att låta patienterna hosta bäst de vill någon annanstans, men det är ju knappast ett bra sätt att nå målet.
Citera
Medlem
dryga böter i Spanien om man inte använder munskydd.
Bra där!
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Backa upp själv i stället för att kasta fram ett namn [Giesecke] utan minsta hänvisning eller sammanhang.

Vad är det jag ska backa upp? Att Geisecke har sagt att Sveriges plan gjordes i Januari?

https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY&feature=emb_title

Men besvara vart de påstår att de har slarvat bort punkten om äldreboenden när de säger att de har medvetet valt bort det?

Inte så svårt att göra eftersom det var ditt argument?

Citat:
Se där nu använder du samma retorik som Margot Wallström. Är det en idol?

Jag tror inte att du har någon som helst koll på hur äldreomsorgen agerat, men det har jag. Den har aldrig fungerat bra så varför skulle den fungera bra under en pandemi?

Vem bryr sig om vad du tror? Du drar upp igen argument som om världen kretsar kring dig. Jag skiter fullständigt att du tycker och tror det, grattis, men vad ska göra med den åsikten? Torka mig med den? För att jag delar inte den överhuvudtaget.

Främst som ovan att du är en kass debattör som alltid flyttar fokus och kör med argumenteringsfel. Se bara ovan. Kommer nog be dig att ge mig för tredje gången underlag till ditt uttalande eftersom det inte ens stämmer överens med vad klippet i sig säger.

Citat:
Giesecke och Löfven spelar i samma lag.

Grattis att du kom fram till den slutsatsen.
Citera
2020-07-02, 14:45
Medlem
Presskonferenser senaste torsdagar

4 juni +20 döda
11 juni +19 döda
18 juni +12 döda
25 juni +21 döda
2 juli +41 döda
Citera
2020-07-02, 14:46
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Åter igen.
Om du endast kan hålla en tanke i huvudet så respekterar jag det.
Men kan man ha fler, ja då inser man att den globala nedstängningens ekonomiska effekter kommer ta död på fler människor ä Corona.
Huvudsakligen de människor som redan har det sämst.
Så värnar man nu liv i sig så är inte lockdown och försämrad ekonomi ett bra recept när man sammanställer antal döda globalt om några år.
Många slänger sig med den argumentationen men har aldrig sett någon källa, utan man förväntas bara rent intuitivt förstå detta... så har du någon källa till hur många personer som verkligen skulle dö endadst av dessa ekonomiska effekter?

Sedan om nu pengar är ett problem borde man inte kunna hantera detta åtminstone under en period med tanke på att man lägger 1000tals miljarder på stöd till företag så borde man kunna omfördela delar av dessa pengar till de individer som är värst drabbade så de åtminstone inte dör under ganska lång tid antagligen tills man har kommit på ett sätt att hanteta smittan eller tills ett vaccin finns framme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in