Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det finns nog en stor risk att BO avlider. Tappar man medvetandet direkt som bortmedfifittor sagt så har mest troligt kniven träffat riktigt illa.

Jag är för dålig på anatomi för att kunna gissa på vad som kan ha träffats men en ”kökskniv” kan gå in ganska långt.

Bortmedfifi... skrev att kniven tycktes gå in i sidan under revbenen. Går den långt in är ju kroppspulsådern där. Annars är det ju lungor strax ovanför och hjärtat med. Räcker ju med att kniven går snett uppåt för att skada dessa. Levern är det jag röker primärt på där i sidan och den blöder ju fort och är svår att laga. En rad möjliga organ som alla vart och ett kan vara dödliga skador.
Citera
2020-07-01, 22:42
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Och jag förklarade varför man gör det. Det förstör utredningen. Har du något exempel på en svensk gripen (inte dödad) gärningsman som pekats ut timmar efter brottet?

Det är du som påstår att pressen driver en agenda och att det inte handlar om det uppenbara skälet som jag redogjort för, det är då du som ska belägga påståendet.

Nej, man har inga problem med att ge skrivna signalement eller etnicitet av en GM. Det sker hela tiden.
Citera
2020-07-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Vilka är de två övriga knivhuggna?

De har sagt att samtliga som var knivhuggna var afghaner. Vilka dessa är är inte känt mer än så.
Citera
2020-07-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Du missförstår. Och det var du som började med OT. Det handlar om att blaskan vägrar skriva ut etnicitet på GM, medans man gärns skriver offrens. Inte svårt att förstå.
Kanske att blaskan inte har de uppgifterna?
Citera
2020-07-01, 22:45
Medlem
Tp84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Är det verkligen civiliserat att prata som du gör? Att ha förhoppningar om att ngn ska dö? Hoppas vekrligen du inte har barn...

Det kallas karma. De är inte oskyldiga, någon av dem. De skördar vad de sått.
Imorgon skall jag till mitt arbete och får troligen hjälpa till att ordna upp detta, jag får skjuta undan oavsiktligt uppkomna skador från olyckor eller motsvarande för att ta hand om dessa avskräden som inte kan bete sig i ett civiliserat land och jag är TRÖTT på det.

Man hör inte hemma i Sverige om man beter sig som en flock apor. Då får man återvända till sitt hemland som lever kvar i medeltiden. Detta var vi klara med runt Gustav Vasas tid.
Citera
2020-07-01, 22:46
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
De har sagt att samtliga som var knivhuggna var afghaner. Vilka dessa är är inte känt mer än så.

Jag skrev frågan för snabbt. Jag undrade egentligen - Blev dom huggna före eller efter han på Kungsträdgården? Dom blev ju huggna på annan plats.
Citera
2020-07-01, 22:46
Medlem
Citat:
Har du några exempel där tidningar har gått ut med etnicitet på en gripen gärningsman under första dagen?

Jag har svårt att se att det är vanligt. Normalt går man ut med det om man eftersöker tips för att hitta gärningsmannen, annars riskerar man bara att förstöra vittnesuppgifter.
Nej, det är också det jag säger.

Det slog mig nu att, inte minst handlar det om att inte råka påverka vittnen. Det kan äventyra utredning och åtal.
Citera
2020-07-01, 22:47
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Det är illa ställt med Sverige och svenskar när blatteungar som slåss och gapar ser ut som en lek

Att kids gapar och leker i stan är väl ingen nyhet om man bor i storstäderna. Det är ganska livligt på somrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Hörde du andra vittnen säga till polisen att gänget var svenskar?

Ja.
Citera
2020-07-01, 22:47
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Bortmedfifi... skrev att kniven tycktes gå in i sidan under revbenen. Går den långt in är ju kroppspulsådern där. Annars är det ju lungor strax ovanför och hjärtat med. Räcker ju med att kniven går snett uppåt för att skada dessa. Levern är det jag röker primärt på där i sidan och den blöder ju fort och är svår att laga. En rad möjliga organ som alla vart och ett kan vara dödliga skador.

Jo precis men förlorar man medvetandet kort efter hugget så utesluts en del. Knivhugg i lunga vet jag att folk har lyckats springa en 30 meter innan de faller ihop. Nu är ju iofs inte uppgifterna om hur snabbt han gick ner så tydliga men tolkade det som i princip direkt.

Ställen med kraftig blodförlust är i min tanke rätt troliga men min kunskap på området är som sagt rätt dåliga.
Citera
2020-07-01, 22:48
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Kanske att blaskan inte har de uppgifterna?

Kanske. Men högst otroligt. Hur lyckas man ha info om alla BO, men inte den gripne GM som också med största säkerhet är afghan?
Citera
2020-07-01, 22:48
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor

Ja.

Va fan... Har du nån gissning om varför?
Citera
2020-07-01, 22:49
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, man har inga problem med att ge skrivna signalement eller etnicitet av en GM. Det sker hela tiden.

Få se dina många exempel på signalement på gärningsmän som gripits samma dag som brottet begåtts då. Kan ju inte vara svårt att hitta i sådana fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in