Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Om det var självförsvar eller inte kan jag inte tala för men du får nog dra in starkare argument än att det var mitt på ljusa dagen för självförsvar får man ta till även under dagtid.
Som ett argument kan jag berätta att skjuta en gärningsman i ryggen håller dåligt i rätten.
Citera
2020-07-02, 11:31
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du får förlåta mig men jag börjar bli förbannat trött på alla "konsekvenstänk" -kommentarer och rotande i facebook och hånandet om "bra kille", livets hårda skola, wt etc.

Visst det stämmer i många fall men det finns även en hel del fall där människor av den sorten gör det enda rätta och sätter ner foten.

Säga vad man vill och det är så klart svårt att försvara ett mord men det där afghan-gänget fick sig i alla fall en tankeställare i går som dom välartade duktiga konsekvenstänkande medborgarna inte kommit i närheten av att kunna leverera.
Man måste ha situationen framför sig med alla detaljer för att kunna avgöra om det är befogat att knivmörda någon, men i det här fallet finns några saker som talar emot:

- BO har blivit knivhuggen flera gånger, varför räckte det inte med en gång?
- BO:s två vänner har också blivit knivhuggna men inte vid samma tillfälle, varför? Var det tre mot en eller först en mot en och sedan en mot två?

Om han slåss mot tre personer är större våld ursäktat. Har han vänt sig om efter att ha fått en flaska i huvudet och sedan matat knivhugg mot vitala delar på afghanen så är det en överreaktion. Men man kan föreställa sig scenarion där det är mer befogat, till exempel om afghanens flaska gått sönder och han hotade GM med den.

Jag gissar att det ändå rör sig om ett övervåld och att det fanns andra alternativ. Det finns ändå rätt många våldsalternativ mellan ingenting och att upprepade gånger hugga en kniv i någon (nått som nästan säkert dödar personen).
Citera
2020-07-02, 11:32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Som ett argument kan jag berätta att skjuta en gärningsman i ryggen håller dåligt i rätten.
Såvida inte gärningsmannen har Downs.
Citera
2020-07-02, 11:34
Medlem
Citat:
Att jaga någon med en kniv i kungsträdgården mitt på dagen kan väl ändå inte räknas som självförsvar.

Jag vet inte, jag var inte på plats och såg hur det gick till. Men nu var det inte det vi diskuterade.

Jag gav en kommentar till ett "ematistörd-livets-hårda-skola-bra-kille-wt-inlägg" och väckte frågan om motsatsen: "knyta-näven-i-fickan-metoden" alltid är det mest föredömliga när flickvännen just blivit trakasserad och man själv fått en flaska krossad i huvudet.

Och vad man gör om man vill/måste agera.
Citera
2020-07-02, 11:37
Medlem
Citat:
Jag vet inte, jag var inte på plats och såg hur det gick till. Men nu var det inte det vi diskuterade.

Jag gav en kommentar till ett "ematistörd-livets-hårda-skola-bra-kille-wt-inlägg" och väckte frågan om motsatsen: "knyta-näven-i-fickan-metoden" alltid är det mest föredömliga när flickvännen just blivit trakasserad och man själv fått en flaska krossad i huvudet.

Och vad man gör om man vill/måste agera.
Jag baserar mitt antagande om övervåld på detta inlägg (men kan såklart ha fel):
"Vi såg hela förloppet vad gäller den unga killen som blev huggen i Kungsan. Vi satt på en uteservering längs fontänen, front row view.

Det var inte ett terrodåd utan troligtvis gäng-relaterat, även fast det var kids som skapade kaos. Ca 6-8 killar i 17-22 års ålder som kom rusandes från fontänen. En sprang från gänget, flera hade bälten i handen och en hade en stor kökskniv. Han som sprang från dem jagades av ungen med kniv och blev knivhuggen snabbt i sidan, såg rutinerat ut. Alla flög då upp och började skrika SLUTA och ringa snuten. Han som blev knivhuggen försökte springa därifrån, blev jagad i cirklar, folk kom emellan då han med kniv försökte forsätta hugga flera gånger och veva bälte. När flera av oss pratade med 112 så sprang hela gänget upp mellan husen mot Gallerian. Han som blev knivhuggen ramlade kort därefter ner i backen och blödde ymnigt. Snuten kom inom 5 min, flera därtill stannade och började göra HLR på den BO. Ambulansen kom ca 10 min senare och körde honom omgående till sjukan, han var medvestlös då. Alla inblandade vra unga invandrare. Det finns bilder på händelsen då det råkade vara en fotograf med en fet kamera precis i närheten. Såg ut som en lek först, men så fort vi såg kniven förstod vi att det var allvar."
Citera
2020-07-02, 11:38
Medlem
Xfiless avatar
Expressen:

Alla tre offren för knivattacken är unga män födda i Afghanistan, det är dock inte den misstänkte gärningsmannen.
Citera
2020-07-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Expressen:

Alla tre offren för knivattacken är unga män födda i Afghanistan, det är dock inte den misstänkte gärningsmannen.

Men är det klarlagt att alla offer ingick i samma gäng och att det är en och samma GM i alla dåden?

Hur gick det för dom andra två?
Citera
2020-07-02, 11:50
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det finns inga kameror där det hände. Det var ett väldigt skickligt och snabbt hugg, så jag vet inte om jag skulle säga att det var pussy gjort.

Är man så duktig med kniven så kanske det talat för att han är van knivhuggare,med andra ord en återfallsynkrygg och således en proffesional pussy.

Men är man i numerärt underläge känns det åtminstone lite mer ok 😊
Citera
2020-07-02, 11:51
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Nej, normen är ju att knyta näven i fickan och titta ner i marken när ens flickvän blivit tafsad på och man fått en flaska krossad i huvudet.

Men nu har vi ju kört det välartade akademiker-spåret i 15år och det verkar ju inte funka så jätte bra så det kanske är dags för lite empatistört wt-power!?

Känner inte igen dig, har du semester?
Citera
2020-07-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Expressen:

Men Irakier enligt påstående tidigare i tråden Här råder PK-Logik. Skulle inte förvåna mig om utländsk media hänger GMs etnictet samtidigt som Svensk-media håller käften.
Däremot hade GM vart en etnisk Svensk, då jäklar hade dem skrivit spaltmeter efter spalmeter om honom...
Citera
2020-07-02, 11:54
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Först och främst stort tack för att du delade med dig av vad du såg här i tråden.

Tänkte också fråga hur du mår själv i dag? Kunde du sova i går? Var inte rädd för att ta kontakt med vården om du mår dåligt, du har ju faktiskt varit vittne till ett mord mitt framför ögonen och det är definitivt inget man ens ska behöva fundera på att bita ihop och skaka av sig på egen hand om man mår dåligt över.

Hörde just att vården är förberedda för att bemöta patienter som haft Corona och ge stöd om dom fått PTSD av det och då är det ju en självklarhet att den som bevittnat ett mord ska få någon att prata med om man mår dåligt av det.

Men hoppas så klart att du är ok.

Det här blev jag väldigt nyfiken på och tycker är väldigt märkligt att det inte fått större uppmärksamhet.

Är folk så jävla hjärntvättade att dom inte ens kan tolka in sina synintryck längre eller än värre att dom vet vad dom såg men tom är beredda att vittna falskt för att leva upp till vad som efterfrågas och anses vara "korrekt"?

Jag vet att man som vittne kan påverkas på en mängd sätt och att det man upplever sig vara säker på att ha sett inte alls stämmer, men ofta brukar det ju då finnas något som påverkat personen i en viss riktning.

Kan det vara så jävla obehagligt att dessa vittnen är så programmerade att dom inte ens kan ta in vad dom ser med egna ögon när ett mord sker mitt framför näsan eller hur förklarar man annars att man tror att afghaner är svenskar??

Tack för omtanken, jag mår toppen. Är man född på 90-talet så växer man upp med mycket sjukare skit online. Har inte påverkat mig nämnvärt att se någon bli knivhuggen irl, det var dessutom inte så dramatiskt som det låter och över snabbt. Jag är mer ledsen för mitt Stockholm, där jag alltid kommer behöver tänka på denna händelse när jag passerar Kungsträdgården.

Att vittnet hävdar svenskar är oklart, men förståeligt. Det hela skedde ungefär 10 m från oss, det gick väldigt snabbt, det var uppåt 10 personer inblandade i bråket och han som hade kniv hade en fiskehatt på sig som gjorde att man inte såg ansiktet. För mig var det tydligt att det var babbeungdomar som bråkade, men jag är ju också själv från orten, så jag känner igen min egen sort på avstånd. Vittnet som sa "svenskar" var en typisk Östermalmare, han hade väl ingen aning eller ville inte säga något annat till Polisen. Mitt sällskap sa att det var "invandrare och svenskar", hon är svensk själv. Vet inte vad detta beror på, men det var inte extremt tydligt vilken etnicitet gänget bestod av, då det som sagt skedde snabbt och var tumultartat.

Citat:
Får man fråga var du fått uppgiften i från?

Trådens i övrigt trovärdiga ögonvittne hävdar motsatsen.

Dock vittnar han om att andra vittnen hävdat att gänget var svenskt.

Vilket ter sig högst märkligt i mina ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
För att klarlägga, var även gärningsmannen invandrare?

Jag har svårt att se att GM är svensk, men det är inte omöjligt. Min upplevelse är att alla var babbar.

Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
För Afghaner är Sverige är en mycket farligare plats än Kabul.

Finns det inga kameror runt Kungsträdgården? Hur vet du det?

För att jag var exakt där det skedde och där finns inga kameror helt enkelt. Jag kan min stad.

Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
hahaha vilken planet lever du på? det blir möte med socialtanten och grabben är ute inom 2 månader, ingen är fucked, bara de som jobbar och betalar skatt

Det tror jag inte. Han kommer få ett par år skulle jag tro, att mörda någon mitt på blanka dagen inför massvis med ögonvittnen, centralt i staden, med mycket uppbackning, flyr från brottsscenen. Det var inte nödvärn direkt.

Citat:
Att jaga någon med en kniv i kungsträdgården mitt på dagen kan väl ändå inte räknas som självförsvar.

Det var inte nödvärn, och det kommer vi som såg det vittna om utan tvekan.
Citera
2020-07-02, 12:04
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Tack för omtanken, jag mår toppen. Är man född på 90-talet så växer man upp med mycket sjukare skit online. Har inte påverkat mig nämnvärt att se någon bli knivhuggen irl, det var dessutom inte så dramatiskt som det låter och över snabbt. Jag är mer ledsen för mitt Stockholm, där jag alltid kommer behöver tänka på denna händelse när jag passerar Kungsträdgården.

Att vittnet hävdar svenskar är oklart, men förståeligt. Det hela skedde ungefär 10 m från oss, det gick väldigt snabbt, det var uppåt 10 personer inblandade i bråket och han som hade kniv hade en fiskehatt på sig som gjorde att man inte såg ansiktet. För mig var det tydligt att det var babbeungdomar som bråkade, men jag är ju också själv från orten, så jag känner igen min egen sort på avstånd. Vittnet som sa "svenskar" var en typisk Östermalmare, han hade väl ingen aning eller ville inte säga något annat till Polisen. Mitt sällskap sa att det var "invandrare och svenskar", hon är svensk själv. Vet inte vad detta beror på, men det var inte extremt tydligt vilken etnicitet gänget bestod av, då det som sagt skedde snabbt och var tumultartat.

Jag har svårt att se att GM är svensk, men det är inte omöjligt. Min upplevelse är att alla var babbar.

För att jag var exakt där det skedde och där finns inga kameror helt enkelt. Jag kan min stad.

Det tror jag inte. Han kommer få ett par år skulle jag tro, att mörda någon mitt på blanka dagen inför massvis med ögonvittnen, centralt i staden, med mycket uppbackning, flyr från brottsscenen. Det var inte nödvärn direkt.

Det var inte nödvärn, och det kommer vi som såg det vittna om utan tvekan.

Fick han en flaska i huvudet innan han drog kniv?

Kan tänka mig att BO som slog en flaska i huvudet snabbt lägger benen på ryggen när han såg kniven, kan nödvärn hävdas även om han sprang efter flask incidenten ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in