2020-07-02, 10:18
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ganska självklart egentligen, om alla länder hade gett fan i att tvinga på sin friska befolkning ansiktsmasker så hade det troligtvis varit god tillgång till bra ansiktsmasker för samtliga som jobbar inom vården i hela världen. Nu ska istället någon frisk 25 åring i Tyskland ta på sig sin N95 mask beställt dyrt genom nätet för att handla ett paket mjölk. Hade åtminstone kunnat nöja sig med att riskgrupper bör ha ansiktsmasker...

Folk skriker fortfarande att vi ska ha tvång på ansiktsmasker i Sverige trots att det knappt räcker till vården...

Taiwan hade också brist i början. De kunde snabbt mobilisera landet, t.o.m. kalla in militär som får stå och paketera masker. De har nu 92 produktionslinor i gång i olika fabriker runtom i landet som tillverkar 19 miljoner masker om dagen.

Alla invånare kan köpa 3 masker i veckan för NT$5.00 styck (1.58 kr)
Citera
2020-07-02, 10:22
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
I korthet:
– Det kommer att tas ut genom framtida skattehöjningar och genom framtida sänkningar av pensioner.

Du får trösta dig med att stödpaketen har fått näringslivet att jubla till den grad att börsen i stort sett helt återhämtat sig efter fallet i mars.

Ingves har ju också lovat att bidra med inflation, dvs. med framtida lönesänkningar ("Vi är riksbanken. Vi kan trycka pengar!")

Jag överdriver lite, men tyvärr ligger det nog mycket i detta.

Börsen behöver iofs inte betyda nåt om det "totala näringslivet" det finns ju andra aspekter.

Vi kommer att få betala inte främst genom skattehöjningar utan just genom inflation, och vår krona blir bara mindre och mindre värd, nästan allt blir dyrare, inte bara utlandssemestrar som vissa inbillar sig.
Stackars framtida låginkomsttagare i Sverige, det blir lika stora skillnader här som i ex. GB.
Citera
2020-07-02, 10:24
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
WHO pratar om medical masks och masks,

FHM har pratat om "munskydd i äldrevården vid vård av misstänkt eller bekräftad Covid-19",

då måste man ju också specificera säkerhetsnivån på

"munskydd" -är det FFP1, FFP2, N95 eller FFP3

och vad heter "medical mask" på svenska -och innebär det FFP1, FFP2, N95 eller FFP3?

För om det nu är så att Folkhälsomyndigheten just nu har rekommendationen

"FFP1 skydd i äldrevården vid vård av misstänkt eller bekräftad Covid-19"

så är det åt helvete i den situationen,

en FFP1 mask skyddar inte den anställde alls.
Tanken är väl att de är de äldre som ska skyddas.

På flera sjukhus bär personalen FFP3 vid kontakt med misstänkt/bekräftad covidsmitta (skydd mot smitta) och vanlig kirurgmask när man kommer i kontakt med patienter som tillhör riskgrupper och/eller är över 70 år.
Citera
2020-07-02, 10:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Om du inte läste det jag rekommenderade hade du väl minst kunnat läsa rubrikerna som jag klistrat in i inlägget?

Om du är läskunnig och inte totalt faktaresistent så kanske du kan förstå något?

Här finns rubrikerna, igen:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Gör dig själv en tjänst och gör ett försök att förstå!

Du menar på allvar att Sveriges höga siffror beror på brister i äldrevården och inte på frånvaro av allmän strategi och tidiga åtgärder där FHM förordade en flockimmunitetsstrategi.

Har du tänkt på alla nu som genomgått ett fruktansvärt sjukdomsförlopp men som överlevt och nu har att gå igenom långvarig rehabilitering?

Har du funderat lite på alla dess som nu sitter fast i som det verkar mer eller mindre kroniska symptom?

Har du tänkt något på de som jobbar inom vården som nu är helt slutkörda?

Har du tänkt på de som nu fått avstå från övrig vård?

Tänker du på att vi har en enorm vårdskuld framför oss?

Ser du att man inte har detsamma i våra grannländer?

Vad har de gjort som inte vi har gjort?

Tror du på riktigt att ovanstående har med vår bristande äldrevård att göra?

Att vår äldrevård är bedrövlig och i vissa stycken gjorts till ett integrationsprojekt har naturligtvis inte gjort saken bättre men fortfarande är det av sekundär betydelse.

Utan smittspridning i samhället hade inga gamla dött i COVID19 trots dessa brister.
Citera
2020-07-02, 10:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum45
En sak som jag undrar över, vem eller vilka lånar vi alla dessa miljarder av och hur mycket betalar vi i ränta.

Citat:
I korthet:
– Det kommer att tas ut genom framtida skattehöjningar och genom framtida sänkningar av pensioner.

Du får trösta dig med att stödpaketen har fått näringslivet att jubla till den grad att börsen i stort sett helt återhämtat sig efter fallet i mars.

Ingves har ju också lovat att bidra med inflation, dvs. med framtida lönesänkningar ("Vi är riksbanken. Vi kan trycka pengar!")

Jag överdriver lite, men tyvärr ligger det nog mycket i detta.

Ja det är nog faktiskt vi som betalar,

så ju snabbare vi får stopp på hela den här

"högsta smittspridningen i Europa shit-showen"

och kan få igång ett fungerande samhälle igen

och gärna få hit turister igen som spenderar pengar

desto mer pengar har vi att leva av i framtiden.

Fakta:

Just nu är Sverige svartlistat av WHO

och våra grannländer har stängt sina gränser mot Sverige

och svenskar är inte välkomna till länder med låg smittspridning.

Och de som är smittspridningen i landet är vi befolkningen, du och jag.

Så frågan man ska ställa sig är:

Vad kan jag göra idag för att minska smittspridningen i samhället?

Och sen gör man det.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-07-02 kl. 10:51.
Citera
2020-07-02, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum45
En sak som jag undrar över, vem eller vilka lånar vi alla dessa miljarder av och hur mycket betalar vi i ränta.
Från vår egen framtid.
Citera
2020-07-02, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noreplies
Går inte så bra för TUI

Flyg till Grekland strandsatt på Arlanda – får inte landa

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/flygplan-till-grekland-strandsatt-pa-arlanda
Jodå dom lyfter
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/kJ2xxQ/charterplan-till-grekland-strandat-pa-arlanda
Citera
2020-07-02, 10:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tanken är väl att de är de äldre som ska skyddas.

På flera sjukhus bär personalen FFP3 vid kontakt med misstänkt/bekräftad covidsmitta (skydd mot smitta) och vanlig kirurgmask när man kommer i kontakt med patienter som tillhör riskgrupper och/eller är över 70 år.

Ja precis så borde det vara men FHM sa ju:

"munskydd och visir i äldrevården vid vård av misstänkt eller bekräftad Covid-19"

Det kan ju inte gärna vara personalen som är misstänkt eller bekräftad att ha Covid-19,

då ska ju den redan stanna hemma när den är sjuk, jag tolkade det som brukaren.

Ja jag förstår inte men jag tänker kanske fel.

Ett FFP1 munskydd är bättre än inget munskydd.
Citera
2020-07-02, 10:52
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja precis så borde det vara men FHM sa ju:

"munskydd och visir i äldrevården vid vård av misstänkt eller bekräftad Covid-19"

Det kan ju inte gärna vara personalen som är misstänkt eller bekräftad att ha Covid-19,

då ska ju den redan stanna hemma när den är sjuk, jag tolkade det som brukaren.

Ja jag förstår inte men jag tänker kanske fel.

Ett FFP1 munskydd är bättre än inget munskydd.
Nej, det är jag som missförstått i så fall. Läste inte FHM:s uttalande.

Sedan uttalade jag mig lite väl drastiskt. Inom sjukvården har man FFP3 när patienten har covid/misstänkt covid när man misstänker att aerosoler kan skapas. Det sker när det föreligger luftvägssymptom och patienten behöver andningsstöd.

Om man är i kontakt med någon med covid som inte är i den situationen så rekommenderas vanlig kirurgmask+visir även inom vården. Så det FHM säger är att samma skyddsutrustning ska användas på äldreboenden som på sjukhusen.
Citera
2020-07-02, 10:54
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och så här ser det ut i våra grannländer. Det är framförallt den stora smittspridningen som orsakat det stora dödstalet bland våra äldre. Naturligtvis har även beredskapen och brister i vården fått konsekvenser men utan en större smittspridning hade vi inte haft samma situation:

Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Satte ihop en tabell med åldersfördelningen för döda i Sverige och grannländerna.

Kod:
Ålder   Sverige       Norge     Danmark     Finland
---------------------------------------------------------
  0-9         1           0           ^           0
10-19         0           0           |           0
20-29         8           0          17          <5
30-39        13           0           |          <5
40-49        42           5           |          <5
50-59       146           6           v          11
60-69       358  (7%)    21  (9%)    58 (10%)    25  (8%)
70-79      1105 (22%)    56 (23%)   172 (29%)    64 (20%)
80-89      2088 (41%)    86 (35%)   229 (38%)   132 (40%)
   90+     1292 (26%)    70 (29%)   124 (21%)    84 (26%)
---------------------------------------------------------
Totalt     5053         244         600         326

Snarlik fördelning. Några ytterligare spikar i kistan.

Källor: Folkhälsomyndigheten (Sverige), VGs coronaspecial (Norge), Sundhedsstyrelsen (Danmark), Institutet för hälsa och välfärd (Finland)

Grundproblemet är alltså Sveriges strategi eller frånvaron av den. Märks tydligt också att de ansvariga inte kan skilja på strategi och målsättning och blandar ihop begreppen.

Och vilka är det som är ytterst ansvariga?

Huvudansvaret borde ligga hos Folkhälsomyndigheten med Tegnell i spetsen (och troligtvis Giesecke i bakgrunden), för de missbedömde viruset totalt och trodde det skulle uppföra sig mer som influensa och vara lönlöst att försöka hålla tillbaka på sikt.

Tidiga missbedömningar är förstås ingen skandal i sig. Skandalen är att de inte tog någon höjd för att de kunde ha fel, och höll fast vid felaktiga antaganden alldeles för länge mot allt bättre vetande.

Regeringen är medskyldiga som enablers som inte ingripit, ens genom att kalla in oberoende expertis.

Sen finns det problem inom äldrevården och beredskapen också, men det är en separat fråga, för när man har så pass stor smittspridning som vi haft så handlar det bara om olika grader i helvetet där.
Senast redigerad av urgt 2020-07-02 kl. 10:57.
Citera
2020-07-02, 10:56
Medlem
arbetets avatar
Ja, men först ska ni avgå och hållas ansvariga för den situation i Sverige där vi står med +5000 döda, en slutkörd vårdapparat, svartlistning hos våra grannländer och av WHO. Ni ska inte vara med i det framtida arbetet. Ni ska helst inte vara med öht någonstans:

Vi bygger ett starkare och tryggare Sverige
Debattörerna: Måste säkra tillgång och distribution inför framtida kriser

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/70bomW/vi-bygger-ett-starkare-och-tryggare-sverige

Och till er andra: Trigger Warning på den länken!
Citera
2020-07-02, 10:58
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du menar på allvar att Sveriges höga siffror beror på brister i äldrevården och inte på frånvaro av allmän strategi och tidiga åtgärder där FHM förordade en flockimmunitetsstrategi.
Det är väl helt självklart att det finns många faktorer som är mkt viktigare än Sveriges strategi varför det har gått så dåligt som det gjort.

Hade vi satt in en lockdown i Februari, visst då hade det gjort en enorm skillnad.
En lockdown samtidigt som de andra nordiska länderna, minimal skillnad mot nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in